pobierz-porady-dla-gastronomii

5 najczęstszych błędów restauratorów  

+ 0
+ 0

Co wpływa na odniesienie sukcesu w branży gastronomicznej? Co powoduje, że niektóre restauracje cieszą się niesłabnącą popularnością, a inne zamykają się w krótkim czasie po ich otwarciu? Początkujący restauratorzy często nie zdają sobie sprawy, że otwarcie restauracji to ogromne wyzwanie. Poznajcie kilka najczęstszych błędów, których należy unikać, by utrzymać się na gastronomicznym rynku.

najczestsze bledy restauratorow

Brak odpowiedniego przygotowania

Według mnie to główny i największy błąd. Często związany z osobami, które lubią gotować i postanowiły zacząć gotować dla innych ludzi lub zainspirowane podróżą zagraniczną postanowiły przenieść wspomnienia z wyjazdu na nasz grunt. Gastronomia to bowiem nie tylko dobre jedzenie, ale przede wszystkim biznes, który musi, jak każdy inny przynosić zyski. Największy błąd to otwieranie restauracji jako spełnienie swoich marzeń. Otwarcie restauracji przez amatorów gastronomii jako cel sam w sobie będzie z góry skazany na porażkę. Prawdziwa praca zaczyna się po jej otwarciu.

Najgorszym wrogiem biznesu jest nadmierny optymizm, brak merytorycznej wiedzy na temat funkcjonowania restauracji czy z zakresu finansów. Kolejne to brak wiedzy na temat wyboru właściwej lokalizacji dla lokalu czy rozpoznania rynku (wiedzy na temat charakteru restauracji czy menu). Należy pamiętać, że szczególnie w większych miastach konkurencja w branży jest ogromna, a szanse na sukces mocno ograniczone. Gwarancja sukcesu może być jedynie kreatywny pomysł, idealny biznesplan i zaplanowanie każdego szczegółu od rodzajów sztućców zaczynając na wystroju toalety kończąc. Jeśli ktoś chce otworzyć restaurację, bo ma po prostu na nią pieniądze to może się spodziewać rychłego bankructwa.

Dobry biznesplan pozwala dokładnie zaplanować koszty, znaleźć finansowanie np. w postaci kredytu czy dofinansowania. Należy również wziąć pod uwagę koszty działania restauracji w okresie przejściowym. Wydatki nie kończą się bowiem w momencie zaproszenia pierwszego gościa. Może się zdarzyć, że kilka, a nawet kilkanaście miesięcy będzie należało czekać na pierwsze zyski.

Zgubne może się okazać również przekonanie o własnej wiedzy z zakresu projektowania wnętrz. Restauracja musi mieć zaplanowane perfekcyjne wszystkie strefy, tak aby goście, którzy będą ją odwiedzać czuli się w niej wygodnie. Wiedza z zakresu projektowania własnego domu czy mieszkania często ma się nijak do lokalu gastronomicznego i skutkuje błędami zarówno w zakresie zakupu materiałów wykończeniowych, sprzętu, jak i aranżacji wnętrza.

Brak odpowiedniego oprogramowania

Szczególnie amatorzy nie mają często świadomości, że prowadzenie lokalu w obecnych czasach jest nieodłącznie związane z koniecznością posiadania oprogramowania do zarządzania. Restauracje otwierane są na szybko, koszty są cięte, a kwestia profesjonalnego oprogramowania spychana jest na dalszy plan.

Obecnie wachlarz oprogramowania gastronomicznego jest tak szeroki, że każdy nawet początkujący restaurator wybierze rozwiązanie idealne dla swojego lokalu. Ważne, aby wybrać system modułowy, który będzie można rozbudowywać w miarę postępującego rozwoju restauracji. Należy pamiętać, że system gastronomiczny to nie tylko konieczność, ale również rozwiązanie, które pozwoli zwiększyć obroty lokalu. Dzięki wprowadzeniu do restauracji nowoczesnych technologii restauracja od razu pokazuje swój wysoki profesjonalizm.

Jeśli chcesz porozmawiać na temat systemu gastronomicznego skontaktuj się z nami. Na pewno wspólnie wybierzemy rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb i możliwości.

Zła lokalizacja

Bez dobrej lokalizacji nawet najlepszy koncept na restaurację nie przyniesie oczekiwanych zysków. W biznesie gastronomicznym dobra lokalizacja to podstawa funkcjonowania. Tutaj liczy się każdy metr. Pamiętajmy, że usytuowanie lokalu na głównym deptaku nie będzie gwarancją sukcesu. Najważniejsze jest bowiem dopasowanie lokalizacji do grupy docelowej.

Jeśli chcemy otworzyć burgerownię czy szybką jadłodajnię warto wybrać miejsce w okolicy miasteczka studenckiego lub uczelnianych budynków. Z kolei restaurację z lunchami dla pracowników korporacyjnych należy usytuować jak najbliżej centrum w bliskiej odległości od biurowców. Warto też przemyśleć restaurację dla szerszego spektrum gości tzw. restauracje casual. Tutaj jednak należy mieć świadomość, że restauracji takich powstaje bardzo wiele i trzeba naprawdę dobrego pomysłu, aby się wybić spośród licznej konkurencji.

Brak marketingu

Czasem jego brak, a czasem niewłaściwy marketing, niedopasowany do grupy docelowej sposób promowania. Jak powszechnie wiadomo prowadzenie jakiegokolwiek biznesu z sukcesem jest praktycznie niemożliwe bez marketingu, a szczególnie w mediach społecznościowych. Należy jednak w marketingu podejmować przemyślane działania i prowadzić je przez różne kanały komunikacji. Jeden z podstawowych błędów to skupienie się tylko na jednym kanale.

Szczególnie ważny jest również czas podjęcia działań marketingowych. Jeśli zamierzacie otworzyć restaurację na przykład 1 maja to nie możecie zacząć promocji w tym samym dniu. To zdecydowanie za późno. Otwieranie restauracji to proces i już na etapie opracowania jej konceptu należy rozpocząć marketingowe działania, najlepiej we współpracy z profesjonalną agencją reklamową. Tylko taka jest nam w stanie zapewnić wysoki poziom działań, a przede wszystkim wysoką skuteczność. Nie należy pomijać tego aspektu. Niestety wielu początkujących restauratorów w tym miejscu poszukuje pozornych oszczędności.  

Pomijanie „małych klientów”

Czasy się zmieniają, tak samo, jak i nawyki. Jeszcze kilka lat temu widok dzieci w restauracji był rzadkością. Zazwyczaj widywane były podczas rodzinnych uroczystości takich jak chrzciny czy komunia. Obecnie coraz więcej ludzi chodzi do lokali gastronomicznych z dziećmi. W związku z tym restauratorzy muszą brać pod uwagę ten trend. Niestety w wielu restauracjach ciągle są duże braki w tym zakresie.

Aby lokal był przyjazny należy pamiętać o dzieciach w każdym wieku. Powinny w nim być dostępne krzesełka do karmienia, przewijaki w toaletach, a nawet miejsca do wygodnego karmienia piersią. Ważne jest także menu, w którym powinna się znajdować sekcja „dla dzieci”. Pomijanie dzieci w gronie klientów to skazywanie swojego lokalu na straty. Rodziny z dziećmi to klienci, którzy zostawiają sporą ilość gotówki podczas wizyty, dlatego warto o nich zadbać. W przeciwnym razie skierują swoje kroki w stronę konkurencji. Więcej na temat restauracji przyjaznej dzieciom przeczytaj tutaj

Jakie błędy możesz dodać od siebie? Który według Ciebie jest najpoważniejszy?

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Zyskowna restauracja, która przetrwa na rynku wiele lat - kto o takiej nie marzy? Aby to osiągnąć trzeba działać w sposób efektywny i skuteczny. Jednym ze sposobów osiągnięcia zysku jest redukcja kosztów. W tym artykule dowiesz się między innymi o tym, czym jest Food Cost i jak go wyliczać. A także jak ważne jest magazynowanie oraz zaopatrzenie w gastronomii.

koszty-gastronomia

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież