pobierz-porady-dla-gastronomii

Czy maseczka to obowiązek dla kelnera?  

+ 1
+ 0

Sytuacja branży gastronomicznej w dobie koronawirusa jest szczególnie trudna. Na szczęście od 18 maja restauracje, bary, puby mogą już działać nie tylko w opcji na wynos, ale również stacjonarnej. Jakie wymogi muszą spełnić lokale, by bezpiecznie serwować posiłki? Zebraliśmy dla Was wszystkie wytyczne.

resyaruracja coronawirus

Lokale gastronomiczne – sytuacja obecna

W marcu praktycznie z dnia na dzień lokale gastronomiczne zostały zamknięte. Właściciele, managerowie i pracownicy zostali postawieni w trudnej sytuacji. Działanie zostało ograniczone tylko do serwowania dań na wynos. Nie każdy jednak lokal mógł sobie pozwolić na przejście na działanie w takiej formie. Wiele z nich nie było po prosu przystosowanych do takiej formy, ponieważ wcześniej nie prowadziło dowozów albo działało w tej formie w bardzo ograniczonym zakresie. Cześć z lokali takich jak puby czy kawiarnie praktycznie nie mogło działać w tej formule, bo ciężko sobie wyobrazić by dowozić piwo czy kawę do klienta.

Zamknięcie spowodowało dla wielu właścicieli problemy finansowe. Szczególnie dla tych, którzy mają swoją restaurację w wynajmowanym lokalu w centrum miasta czy przy galerii handlowej. W takich miejscach czynsz za wynajem potrafi kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie. Każdy dzień przestoju dla takich restauracji to ogromne straty.

Jednak od 18 maja w końcu można było ponownie otworzyć swoje drzwi i stacjonarnie przyjąć gości. Każdy z restauratorów czekał z utęsknieniem, by móc znów podawać swoje pyszne dania każdemu, kto ma tylko na nie ochotę.

Czy na pewno w każdej z restauracji zagości sielanka?

Trzeba sobie powiedzieć jasno i otwarcie. Teraz już nic nie będzie takie samo jak wcześniej. Otwarcie restauracji samo w sobie nie spowodowało w większości przypadków gości walących drzwiami i oknami. Gastronomia jest w o tyle trudnej sytuacji, że jest elementem, z którego łatwo zrezygnować. Jeśli nie wyjeżdżamy służbowo, jeśli pracujemy w większości zdalnie to nie korzystamy z bufetów w biurowcach czy z lunchu na mieście podczas biznesowego spotkania. Dodatkowo po ludzku, jeśli w portfelu mamy trochę mniej grosza, bo właśnie obcięto nam etat czy zostaliśmy zwolnieni obiad na mieście jest jednym z pierwszych wydatków do obcięcia.

Wiele okazji, które są porządnym zastrzykiem gotówki dla restauracji po prostu przepadło i nie wróci. To są uroczystości takie jak komunie, wesela, firmowe świąteczne spotkania, festiwale, obsługa biznesu podczas targów oraz wiele innych eventów, które w tej chwili się nie odbędą i nie będzie można tych strat odrobić.

Dodatkowo wielu gości po prostu nadal będzie rezygnowało ze stołowania się w restauracji, bo zwyczajnie nadal będą się bali i po prostu ograniczają swoje wyjścia „na miasto” czy też turystyczne wyjazdy. Ta druga grupa klientów była szczególnie ważna dla miast takich jak Poznań, Sopot, Gdańsk czy Kraków.

Jednak nie można załamywać rąk. Tylko działając można osiągnąć sukces. Wiecie to na pewno po tym długim okresie zamknięcia, że działać trzeba i to na wszystkie możliwe sposoby.

Teraz już prawie dwóch tygodniach od otwarcia lokali na pewno macie pierwsze wnioski. Co trzeba zmienić. Może koncept, menu, a może nawet obniżyć ceny i poszukać nowych odbiorców. Rozwiązań na pewno będzie wiele, musisz tylko wybrać to które, akurat Twojej restauracji przyniesie największy pożytek. Jedno jest pewne nigdy nie możesz rezygnować z wysokiej jakości serwowanych dań. Obniżenie ceny nie może odbywać się kosztem jakości. Tym sposobem zwyczajnie daleko nie zajedziesz.

Wytyczne dla restauracji

Lokale zostały otwarte już prawie 2 tygodnie temu, więc na pewno dokładnie znasz wszystkie zalecenia, jednak warto je podsumować jeszcze raz. Tym bardziej, że od 30 maja znów się zmienią. Zostaną zniesione limity osób w restauracjach. Do 29 maja na 4 m2 pomieszczenia restauracji może przebywać 1 osoba. Najważniejsza jest oczywiście dezynfekcja. Każdy gość restauracji ma obowiązek zdezynfekowania rąk przed wejściem do niej. Dlatego też bezpośrednio przy wejściu powinien zostać umieszczony pojemnik z płynem do dezynfekcji.

Stoliki muszą być ustawione w odległościach 2 metry od siebie. Dotyczy to zarówno wnętrza lokalu, jak i ogródka restauracyjnego. Jeśli jakieś stoliki pozostaną wyłączone z użytkowania to muszą być oznaczone w wyraźny sposób – niemożliwy do usunięcia.

Płyn do dezynfekcji powinien być ustawiony przy stanowiskach kasowych oraz przy toaletach. Niezbędna jest stała dezynfekcja wszystkich stolików. Musi to być wykonywane po każdym gościu. Każdy stolik po dezynfekcji musi być oznaczony, że została ona wykonana. Stoliki powinny również być pozbawione wszelkich ozdób, obrusów, serwet, a nawet przyprawników.

W restauracji wszyscy goście muszą przebywać w maseczkach, aż do momentu zajęcia miejsca przy stoliku. Przy jednym stoliku może siedzieć tylko rodzina lub osoby mieszkające w jednym gospodarstwie domowym. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy osoby siedzące przy jednym stole dzieli co najmniej 1,5 m lub przegroda w postaci pleksi.

Personel też musi dbać o swoje zdrowie, ale nie ma obowiązku noszenia masek. Nie ma również obowiązku noszenia rękawiczek, ale konieczne jest każdorazowe dezynfekowanie rąk, jak i tacy na której podawane są posiłki do stolików. Nie zmienia to jednak, faktu, że restauratorzy chcą również zadbać o swoje zdrowie i pracownicy noszą przyłbice lub maseczki. Każdy z pracowników dla swojego i innych bezpieczeństwa powinien również obserwować siebie i w przypadku niepokojących objawów natychmiast zgłosić się do szpitala i nadzoru epidemiologicznego.

Podsumowanie

Nie wiemy jak długo potrwa epidemia, być może przyjdzie nam się przyzwyczaić do długotrwałego działania w takich warunkach. Obyśmy tylko nie musieli mierzyć się z ponownie z zamknięciem gastronomii na tak długi czas jak teraz. Dla wielu lokali obecna sytuacja była już poważnym nadszarpnięciem zapasów finansowych, kolejnych branża może już nie wytrzymać. Mam jednak nadzieję, że nie będziemy musieli wszyscy się z tym mierzyć.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Restauracje są różne. Jedne małe, inne duże. Jedne zwyczajne, inne oryginalne. Dziś chciałabym Wam przedstawić zestawienie najbardziej oryginalnych, a może najdziwniejszych restauracji z całego świata. W zestawieniu znalazły się też lokale gastronomiczne z Polski. W restauracjach tych można zjeść obok ogromnego wodospadu czy w ciemności.  dinner sky

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież