pobierz-porady-dla-gastronomii

Duże obłożenie w restauracji – powód do radości czy problemy?  

+ 1
+ 0
Duży ruch w restauracji – któż prowadzący restaurację o nim nie marzy? Ale czy na pewno zawsze jest to powód do radości. Goście oczekujący ponad normę na danie, coraz bardziej zdenerwowani. Kelnerzy nie nadążający obsługiwać gości oraz kuchnia rozgrzana do czerwoności. To może być prosty sposób na ściągnięcie na siebie problemów. oblozenie restauracja

Mierz siły na zamiary

Jeśli w środku dnia masz całą sale gości i wiesz, że nie będziesz stanie ich obsłużyć naprawdę lepiej kiedy kilku kolejnych chętnych klientów przeprosisz, ale nie przyjmiesz. To zdecydowanie lepsze, niż zaproponowanie stolika gdzieś wciśniętego w kąt i praktycznie zupełny brak zainteresowania gośćmi. Takie postępowanie może się skończyć dla Ciebie negatywną opinią zostawioną w sieci, w efekcie może skutkować rezygnacją kolejnych potencjalnych gości.

Sama doświadczyłam podczas swojego wakacyjnego wyjazdu sytuacji, kiedy odwiedziłam restaurację w szczycie obiadowym i na wstępie dostałam informację, że czas oczekiwania będzie wynosił do godziny. Ostatecznie wynosił 1 godzinę i 40 minut. Dostałam ostatecznie zamówione danie, ale tyko dlatego, że dopytałam kelnera, jak długo będzie jeszcze trwało jego przygotowanie. Przy podaniu zamówienia niestety nie usłyszałam nawet słowa przepraszam. Wyglądało to po prostu tak, jak by ktoś o moim zamówieniu zapomniał i dopiero przypomnienie nadało mu bieg. To skrajny przykład nieodpowiedzialności restauratorów i brak dbałości o swoich gości. Wytłumaczeniem może być fakt, że była to restauracja, w której jadają wyłącznie turyści, zlokalizowana w pobliżu atrakcji, jaką jest niewątpliwie Święty Krzyż w okolicach Kielc. To restauracja w której przeciętny gość zjada raz i więcej tu nie wraca. Być może właściciele tej restauracji nie mają świadomości, że naprawdę warto dbać o każdego gościa, nie ważne czy to tylko czy aż turysta odwiedzający pobliską atrakcję.

Okaż swoje zainteresowanie już od progu

Atmosferę panującą w lokalu czuje się już od wejścia. Warto okazać życzliwość swoim gościom, nawet gdy nie będzie można ich w danej chwili obsłużyć. Na pewno się to opłaci w dłuższej perspektywie. Nie ma bowiem chyba nic bardziej denerwującego dla potencjalnego gościa, jak brak zainteresowania ze strony obsługi lokalu. Być może na dni czy tez okresy w roku z większym obłożeniem warto zatrudnić osobę, która będzie dbała o przyjmowanie nowych gości i doprowadzała ich do stolików.

Wszystko co dalej jest równie ważne

Przyjęcie zamówienia to jedna z kluczowych czynności, która powinna być wykonana maksymalnie szybko. Wszystko po to, by zamówienie mogło być procedowane do kolejnych etapów w kuchni. Szczególnie wtedy, kiedy gości czekali już w poczekalni na zajęcie miejsca to na pewno mają już swoje typy co do zamówienia. Nie pozwólmy by musieli czekać jeszcze dłużej. Następnie w maksymalnie krótkim czasie powinny być podane napoje, by goście nie musieli czekać przy pustym stoliku. Jeśli czas oczekiwania jest długi warto też mieć na podorędziu jakieś firmowe czekadełko - chociażby grissini czy bagietkę z oliwą. Taki dodatek bardzo pozytywnie wpływa na postrzeganie restauracji. Jakby nie patrzeć takie czekadełko dla gościa to swego rodzaju gratis, który goście na pewno docenią.

To co najważniejsze

Wszystkie inne elementy są ważne, ale nie da się ukryć, że ten jest najważniejszy. To tak zwane clue odwiedzin restauracji. Zapewne domyślacie się, że jest to serwowanie dania. Wydawanie dań musi odbywać się natychmiast po ich przygotowaniu, tak by ich temperatura była jak najwyższa. Tutaj musi się wykazać kelner i mieć stały kontakt z kuchnią, tak aby na bieżąco odbierać i wydawać kolejne dania.

Podanie rachunku

Na rachunek tez nie powinien żaden gość czekać. Opóźnianie wydania rachunku może tez być niemile widziane ze strony obsługi. Tutaj taktem muszą się zatem wykazać obie strony. Jeśli goście widzą, że jest duże obłożenie sali, a co więcej czekają kolejni goście na zwolnienie stolika w dobrym tonie byłoby opuszczenie restauracji bez zbędnej zwłoki, tak by kolejni oczekujący mogli również złożyć zamówienie.

Warto pamiętać, że samo uregulowanie rachunku nie jest końcem wizyty danego gościa. Ona kończy się dopiero po opuszczeniu. Warto mieć to na uwadze, bo może zdarzyć się tak, że goście zapłacą już rachunek, a zmienią jeszcze zdanie i domówią kolejne pozycje lub będą kończyli jeszcze swoje wcześniejsze zamówienia.

Takie „gorące dni” zdarzają się w zależności od rodzaju lokalu w godzinach obiadowych lub typowo wieczornych, kiedy ludzie przychodzą na spotkania ze znajomy, czy rodziną przy lampce wina czy kuflu piwa. Warto mieć opracowany plan działania, by podczas dużego obłożenia działać z rozmysłem.  

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Strona www dla restauracji to konieczność. Jednak nie zwykła strona internetowa, ale taka, która zachwyci Twoich klientów swoją przejrzystością, wyjątkowymi fotografiami i łatwym dostępem do menu. Poznaj 13 głównych zasad budowy stron www dla biznesu takiego jak Twój. strona-internetowa-dla-restauracji 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież