pobierz-porady-dla-gastronomii

Jak otworzyć małą restaurację?  

+ 0
+ 0

Małe restauracje to często spełnienie marzeń o zaistnieniu na rynku gastronomicznym. Mają one wiele zalet w porównaniu do dużych lokali. Co ważne panuje w nich przyjemna, często rodzinna atmosfera. To przytulne miejsca, w których można się odstresować przy filiżance kawy po ciężkim dniu pracy.  mała restauracja

Małe restauracje to mniejszy kapitał początkowy na wyposażenie, mniejsza liczba personelu do zatrudnienia, a także mniejsze wymagania dotyczące konserwacji i sprzątania. Jednak nawet przy niewielkiej liczbie miejsc siedzących małe restauracje potrafią przynosić duże zyski, często nawet większe, niż w przypadku dużych restauracji. Nie zawsze bowiem duża restauracja to duży zysk, a mała restauracja oznacza niskie dochody. W małej restauracji mamy zazwyczaj mniej stolików, a to większe prawdopodobieństwo, że wszystkie będą obłożone. Zawsze, kiedy mała restauracja stanie okaże się niewystarczająca można ją powiększyć szukając nowego lokalu czy otwierając drugi lokal.

 

Wybór lokalizacji

Lokalizacja to najważniejsza sprawa i nie ma tu znaczenia fakt czy będzie to duża restauracja czy mały lokal z miejscem na kilka stolików. Musisz się uzbroić w cierpliwość, bo poszukiwania odpowiedniego lokalu mogą okazać się trudne, a nie każdy wolny lokal będzie nadawał się na restaurację. Nie zawsze lokal na deptaku w centrum miasta będzie dobrym wyborem. Może się okazać, że jest tam już zbyt duża liczba lokali i te, które się tam znajdują mają problemy lub serwowana jest już tam kuchnia, jaką zamierzasz podawać. Czasem może się okazać, że stare pofabryczne budynki, których tworzone są kreatywne przestrzenie jak np. OFF Piotrkowska w Łodzi będą najlepszym miejscem na dochodowy biznes restauracyjny.

Miej świadomość, że lokalizacja może pomóc Ci osiągnąć niebywały sukces, a może się również stać sprawcą szybkiego bankructwa. Dlatego nie śpiesz się i sprawdź lokal pod następującymi względami:

  1. Parking – idealnie by było, gdyby restauracja miały własny parking. Jeśli nie jest to możliwe sprawdź czy są ogólnodostępne miejsca parkingowe.
  2. Dostępność - często restauracje tworzone są w pobliżu ruchliwej drogi czy ciągu pieszego, w bliskiej odległości od zabytków czy atrakcji turystycznych. Najbardziej udana restauracja to ta, którą łatwo znaleźć. Ludzie nie lubią długo szukać i szybko rezygnują, jeśli napotkają nawet niewielkie problemy w znalezieniu lokalu.
  3. Widoczność – powiązana z dostępnością, ale w innym wymiarze. Tutaj chodzi głównie o widoczność w sieci. Jeśli chcesz osiągnąć sukces musisz być widoczny ze swoją restauracją w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.
  4. Potencjalni klienci - musisz się zorientować jak duża jest liczba potencjalnych gości, którzy będą odwiedzali Twoją restaurację. Musi być to odpowiednia liczba, by Twój biznes był dochodowy.

Jak rozmieścić stoliki?

Rozmieszczenie stolików w małej restauracji może być nieco problematyczne. Musisz tu odpowiednio rozważyć chęć zwiększenia liczby stolików w celu podniesienia zysków, a jakość świadczonych usług. Wybierając mały lokal musisz mieć świadomość, że miejsce na stoliki będzie ograniczone. Jeśli ulegniesz pokusie wstawienia zbyt dużej liczby stolików utrudni to personelowi obsługę, a gości postawi w niezręcznej sytuacji. Ludzie przychodząc do restauracji lubią porozmawiać i niekoniecznie komfortowe będzie dla nich jeśli będą się przekrzykiwać z goścmi z sąsiedniego stolika. Musisz też odpowiednio dobrać meble. Być może pokaźne stoły i eleganckie szerokie krzesła Ci się podobają, ale one na pewno lepiej sprawdzą się w dużym lokalu, a w małej restauracji będą tylko niepotrzebnie zabierały miejsce. Dobra zasada urządzania jadalni to odległość minimum 60 cm między stołami. Pozwala ona na komfortową obsługę.

W małych przestrzeniach można również użyć parawanów, które zwiększą intymność. Należy jednak z nimi uważać, bo pionowe ścianki również zmniejszają optycznie przestrzeń. Pamiętaj, przed otwarciem restauracji, usiądź na każdym miejscu dostępnym dla gościa w Twoim lokalu. Tym sposobem zweryfikujesz czy każde z nich jest wystarczająco wygodne. Może się bowiem okazać, że jedno miejsce ma bezpośredni widok na toalety, a inne stoi w przeciągu. Doświadczenie każdego miejsca pozwoli dokonać zmian zanim klienci zaczną narzekać.Niezależnie od tego jak ustawisz stoły w lokalu pamiętaj, że najważniejsze jest, aby istniały przejrzysta ścieżki poruszania się po restauracji zarówno dla gości jak i obsługi.

Biznesplan dla małej restauracji

Niezależnie od tego czy zamierzasz otworzyć mały lokal czy dużą restaurację będziesz potrzebował biznesplanu. To Twój plan na sukces. Musisz w nim ująć takie elementy jak budżet, spodziewane zyski i straty, listę płac czy wydatki na remont i wyposażenie. Większość biznesplanów ma te same komponenty, ale niektóre elementy muszą być dopasowane specjalnie do branży gastronomicznej. Niezbędne elementy, które należy uwzględnić w planie biznesowym restauracji to:

  1. Analiza biznesowa – można się tu dowiedzieć o lokalizacji, nazwie, stylu restauracji, która jest tworzona.
  2. Analiza rynku – często określana jako strategia marketingowa. Tu omawiamy charakterystykę potencjalnego klienta, konkurencji, jak i sposoby reklamy lokalu gastronomicznego.
  3. Obsługa biznesowa – kontakty do lokalnych dostawców i firm obsługujących restaurację.
  4. Zarządzanie – opis stanowisk w lokalu gastronomicznym, informacja o zakresie obowiązków.

Promocja restauracji

Aby osiągnąć sukces konieczna jest promocja restauracji. Istnieje wiele sposobów na promocję poczynając od tradycyjnych reklam takich jak prasa, radio czy lokalna telewizja po najnowsze media tj. Facebook czy Instagram.

Dobra restauracja nie musi być duża. Wiele dobrze prosperujących restauracji to małe lokale zlokalizowane w intymnych miejscach. Mają one wyjątkową atmosferę, która przyciąga gości i pozwala właścicielom na osiągnięcie satysfakcjonujących zysków.

Ekspert-Jacek-dla-gastronomii

Autor artykułu: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach.

Dowiedz się więcej:

Połowa lutego to dobry czas, by pomyśleć o wiosennej odsłonie restauracji. Co prawda do prawdziwej wiosny mamy jeszcze trochę czasu. Jednak wcześniejsze zaplanowanie wystroju lokalu pozwoli na szybkie wdrożenie zmian. Koniecznie musisz wykorzystać tą wiosenną okazję. wiosna w restauracji

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież