pobierz-porady-dla-gastronomii

Podstawowe zasady układu restauracji  

+ 0
+ 0
Każda restauracja, niezależnie od jej rodzaju, ma podstawowy i niezmienny układ. Obejmuje on kilka ogólnych obszarów m in. kuchnia, jadalnia, zaplecze i toalety. Niestety często właściciele koncentrują się w głównej mierze na sali, gdzie ustawione są stoliki pomijając inne przestrzenie typu poczekalnia. Może to powodować niedogodności dla gości, a również negatywnie wpływać na ogólne postrzeganie restauracji. Jak zatem dobrze zaplanować każdą przestrzeń lokalu gastronomicznego? uklad restauracji

Dopracowanie restauracji w każdym szczególe to wielkie wyzwanie. Jednak zwrócenie uwagi na nawet najmniejszy aspekt lokalu sprawi, że wywrze on pozytywne wrażenie na kliencie. Tak właśnie buduje się swoją reputację i dobry wynik biznesowy już od pierwszego dnia.

Wejście do restauracji

Jeśli wydaje Ci się, że wejście do restauracji to jedno z najmniej istotnych rzeczy, o których musisz pamiętać projektując lokal to wiedz, że jesteś w wielkim błędzie. Jeśli chodzi o  pozyskiwanie klientów jest to obszar równie ważny jak wnętrze. Należy pamiętać, że musi ono być atrakcyjne, bo w końcu jest to pierwszy obszar restauracji, który widzą klienci. Aby zachęcić klientów do wejścia w progi lokalu można wykorzystać oświetlenie, muzykę czy kwiaty. Ważne jest też odpowiednie oznakowanie lokalu, szczególnie wtedy, gdy nie ma do niego wejścia bezpośrednio z ulicy czy z deptaka.

Miejsce oczekiwania ma stolik

Nie w każdej restauracji jest dostępne miejsce wyznaczone do oczekiwania na stolik. Najczęściej wyznacza się ją w restauracjach bardzo obleganych. W niektórych przypadkach jest to zupełnie wydzielona przestrzeń restauracji, a w innych stanowić może część baru. Warto pamiętać, że ta część musi posiadać ławki lub krzesła tak by podczas oczekiwania było przyszłym gościom wygodnie. W poczekalni powinno się również znajdować menu, aby można się było wcześniej zapoznać z daniami dostępnymi w lokalu. W tym miejscu można też zachęcać klientów do przystąpienia do programu lojalnościowego czy promować wydarzenia odbywające się w lokalu, a także informować o promocjach czy happy hour.

Bar

Powinien być co najmniej tak samo przyjazny dla gości jak jadalnia. Ważne by miał wygodne krzesła i dobry dostęp do zamawiania drinków i posiłków. Powinien być on również przyjazny dla pracowników restauracji, ponieważ z baru korzystają również kelnerzy. Zamawiają przy barze napoje dla obsługiwanych przez siebie gości oraz odbierają zamówione dania. Warto pamiętać zatem, aby miejsce pracy kelnerów nie przeszkadzało gościom, którzy usiedli przy barze.

Kuchnia

To serce restauracji. W większości restauracji nie jest ona widoczna dla gości, ale zdarzają się i takie, w których dania są przygotowywane na oczach gości. W takich koniecznie należy zwrócić uwagę na dobrą wentylację, ponieważ goście siedzą bezpośrednio w oparach przygotowywanych potraw. W przypadku, gdy kuchnia stanowi wydzieloną odrębną część jej układ jest równie ważny jak układ jadalni. Przede wszystkim rozmiar kuchni musi być dopasowany do ilości stolików. Im więcej miejsc dla gości tym większa powinna być kuchnia, ponieważ dań w jednym czasie będzie wydawanych o wiele więcej, niż w przypadku kilku stolików. Rodzaj serwowanych dań będzie określał potrzeby w zakresie sprzętu potrzebnego w kuchni. Rozmiar kuchni odgrywa również ważną rolę w tworzeniu menu.

Jadalnia

To najważniejsze miejsce dla gości lokalu gastronomicznego. Tutaj się oni gromadzą, powinna być zatem przyjazna i wygodna. Sala restauracyjna musi mieć klimat i tworzyć nastrój w restauracji. Wszystko to sprzyja częstszym odwiedzinom lokalu i dłuższym wizytom, a w efekcie większym zamówieniom. Klimat w lokalu wpływa też na sposób, w jaki pracuje Twój personel. Ważne by odpowiednio ustawić stoły w lokalu, tak by z jednej strony gościa czuli się komfortowo, a z drugiej personel mógł wygodnie podawać do stołów. Koniecznie zanim otworzysz swój lokal usiądź na każdym miejscu przygotowanym dla gości i oceń widok oraz to czy jest ono komfortowe (zbytnia bliskość wejścia toalet, przejść, wejścia). Zdecyduj czy dane miejsce będzie wygodne, czy jednak stół musi zostać przestawiony.

Toalety

Teoretycznie powinny spełniać swoją funkcję i powinno to wystarczyć. Jednak aranżując restaurację również one muszą wpisywać się w ogólną jej koncepcję. Design i atmosfera przenoszą się również do toalet w restauracjach. One także powinny być nie tylko funkcjonalne, ale również zwyczajnie ładne i przytulne. W toaletach przede wszystkim ważna jest jednak czystość. Powinna być ona sprawdzana nawet kilka razy w ciągu dnia.

Problemy z układem

Duża część restauracji ma problem z układem. Są to problemy różnego rodzaju: stolik, przy którym nie chcą siedzieć klienci, za mała kuchnia podczas godzin szczytu odwiedzin w restauracji, czy zbyt mała liczba toalet. Problemy te wynikają jednak ze złego zaplanowania restauracji i jej wyglądu czy wyposażenia. Zazwyczaj jednak nie ma takich problemów w restauracji, których nie da się rozwiązać. Szczególnie wtedy, kiedy problem odbija się negatywnie na komforcie pracy, atmosferze czy zyskach konieczne jest jego jak najszybsze rozwiązanie. 

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:


SYSTEM MONITORINGU W RESTAURACJI to inwestycja przynosząca wymierne korzyści. Lepsza wydajność pracowników, eliminacja nadużyć i lepsza kontrola na funkcjonowaniem lokalu to tylko niektóre z szeregu zalet. A co można jeszcze zyskać na jego instalacji? kamery-gastronomia

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież