pobierz-porady-dla-gastronomii

Savoir vivre w restauracji  

+ 0
+ 0

Odwiedziny w restauracji, szczególnie ekskluzywnej mogą u niektórych budzić obawy. Zupełnie niepotrzebnie, warto zapoznać się z zasadami savoir vivre obowiązującymi w  lokalach gastronomicznych i sie do nich stosować. Wtedy na pewno nie popełnimy żadnego faux pas.

restauracja savoir vivre

Podstawowe zasady savoir vivre

Jak należy się ubrać do restauracji?

Wszystko uzależnione jest od tego, jaki jest to rodzaj lokalu. W niektórych restauracjach obowiązuje dress code i należy się tam wybrać ubranym wyłącznie w oficjalny strój. Są to jednak wyjątki. Zazwyczaj warto sprawdzić czy obowiązują jakieś szczególne zasady w tym zakresie akurat w tym lokalu, do którego zamierzamy się wybrać.

Dzieci w restauracji

Do niektórych restauracji, podobnie tak jak hoteli nie są wpuszczane dzieci. Warto przed wyjściem to sprawdzić, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

Gdzie odłożyć torbę?

W tym przypadku większy problem mają panie. Zazwyczaj one mają przy sobie torebkę. Należy pamiętać, że zawsze obowiązuje ta sama reguła. Torby nie stawiamy absolutnie na stole, nie kładziemy na drugim krześle, ani nie wieszamy na oparciu krzesła. W tych miejscach mogłaby przeszkadzać. Najlepszym miejscem jest przestrzeń pod krzesłem albo obok niego. Czasem w restauracjach są dostępne wieszaczki przymocowane do blatu stołu. To idealne rozwiązanie, które niweluje wszelkie problemy z torebkami.

Wzywanie kelnera

Niedopuszczalne jest machanie na kelnera ręką, głośne wołanie „kelner” czy tym bardziej pstrykanie palcami. Takie zachowanie są wręcz obraźliwe dla kelnera. Jeśli chcemy złożyć zamówienie należy „przyciągnąć” kelnera wzrokiem lub poprosić go, kiedy będzie przechodził obok.

Rozmowy w restauracji

Należy uważać przede wszystkim na mówienie z jedzeniem w ustach. Należy wkładać do ust na tyle niewielkie kęsy, żeby można było w międzyczasie rozmawiać z naszymi współtowarzyszami. Spotkanie w restauracji to przecież idealna okazja do rozmowy i wymiany poglądów. Warto również pamiętać, by rozmowy nie były zbyt głośne, a to co mówimy słyszał jedynie nasz rozmówca. Nie ma bowiem chyba bardziej niekulturalnego zachowania jak krzyki w restauracji. Goście, którzy w tym samym czasie przebywają w restauracji są stawiani w niekomfortowej sytuacji. Warto również zwrócić uwagę na tematykę rozmów. Nie należy poruszać problemów rodzinnych czy spraw intymnych. Niedopuszczalne jest również używanie wulgaryzmów.

Mowa sztućców

Bardzo ważna jest wiedza na temat znaczenia ułożenia sztućców. Ich ułożenie to klarowny sygnał dla kelnera. Raz wziętych sztućców staramy się nie odkładać do czasu zakończenia posiłku. Jeśli chcemy na chwilę przerwać posiłek to odkładamy je na talerz i krzyżujemy. Znakiem zakończenia posiłku jest ułożenie sztućców na godzinę 5.20. Pamiętajmy, że na stole nie kładziemy brudnych sztućców, w całości, ani nawet opierając o talerz.

Pomoc kelnerom

Nie pomagamy w niczym kelnerom. Nie podajemy mu np. wykorzystanych już talerzy czy nie odbieramy od niego potraw. Pozwalamy w spokoju wykonywać im swoje obowiązki. Próby pomocy mogą tylko przeszkadzać.

Napiwek

W Polsce przyjęło się, że napiwek wynosi 10% wartości zamówienia i taki też należy zastosować, jeśli jesteśmy zadowoleni z obsługi. Można go zostawić w gotówce albo poprosić o doliczenie do rachunku przy płatności kartą. Jeśli zachowanie kelnera było wyjątkowe można zastosować wyższy napiwek.

W szczególnych przypadkach można zrezygnować z udzielenia napiwku. Na przykład wtedy, kiedy kelner wyraźnie ignoruje nasze prośby czy podaje dania zimne lub niezgodne z zamówieniem.

Podsumowanie

Należy pamiętać, że idąc do restauracji unikamy sztywnego trzymania się reguł. Szczególnie należy zwrócic uwagę, do jakiej restauracji idziemy i dostosować swoje zachowanie do reguł w niej panujących. Inaczej się zachowujemy w barze mlecznym czy małym bistro, a inaczej w restauracji w ekskluzywnym hotelu. 

Niezmienne są jednak takie podstawowe reguły jak pomoc kobiecie w zdjęciu płaszcza, unikanie mlaskania, czy stukania łyżeczką o filiżankę. Pamiętajmy, że posiłek spożywany w restauracji powinien być przyjemnością dla nas, naszych współtowarzyszy, jak również gości obok.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

 

Przygotowanie do otwarcia restauracji to niełatwe zadanie. Jest wiele spraw, o które należy zadbać – od finansowania po zatrudnienie. Poznaj 10 podstawowych obszarów, którymi musisz się koniecznie zająć zanim przyjmiesz pierwszych gości. restauracja 10 zasad

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież