pobierz-porady-dla-gastronomii

Wakacje w restauracji  

+ 0
+ 0

Sezon letnich wakacji to trudny czas dla lokali gastronomicznych. Restauracje w miejscowościach turystycznych przeżywają oblężenie, z kolei te w miastach, gdzie ruchu turystycznego jest mniej muszą radzić sobie ze zmniejszonym zainteresowaniem ich ofertą. W kurortowych miastach i miasteczkach panuje wszechobecny pośpiech, podenerwowanie i chęć zjedzenia byle szybciej, byle taniej. Z kolei w tych drugich w lokalach wieje pustką, a zainteresowanych szukać ze świecą. Jak sobie z tym radzić? Mamy kilka pomysłów.

wakacje w restauracji

Zarówno brak gości, jak i ich nadmiar może okazać się problematyczny. Jednak łatwo sobie z nią poradzić, jeśli odpowiednio się do niej przygotuje. Lokale, które istnieją już od kilku sezonów mają w tym doświadczenie. W trudniejszej sytuacji są lokale, które powstały niedawno. Pierwszy sezon letni, szczególnie, jeśli restauracja zlokalizowana jest w miejscu, gdzie turystów nie brakuje, może być szkołą przetrwania.

Mniej gości – jak sobie z tym radzić?

Okres letni powoduje, że bardzo wiele osób wyjeżdża na urlop, zmienia swoje nawyki, a również stara się oszczędzić. Tym sposobem liczba klientów może drastycznie zmaleć. Wtedy trzeba radzić sobie i próbować zachęcać do skorzystania z oferty te osoby, które postanowiły w mieście pozostać. Specjalne promocje, sezonowe menu czy okazje tematyczne potrafią skutecznie przyciągnąć gości. Koniecznie z nich skorzystaj, jeśli masz problem z pustymi miejscami w swoim lokalu.

Karta menu

O menu pisałam już wielokrotnie. Odsyłam Was do wybranych artykułów w tym temacie: Jak często aktualizować menu? oraz 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o menu restauracji. Dziś jednak musimy się pochylić typowo nad menu na okres wakacyjny. Kto myśli, że układając jedno menu na cały rok zdobędzie klientów w szczególnych okresach tj. w sezonie letnim czy w okresie świątecznym jest w błędzie. Przykładowo lato rządzi się swoimi prawami. Goście oczekują dań typowo nawiązujących do lata, lżejszych.

Czas letni to dobry moment na urozmaicenie menu i dostosowanie go do wymagań gości. Gdy temperatura wzrasta pożywne zupy typu gulasze, pieczone mięsa można zastąpić lżejszymi np. świeżymi sałatkami, chłodnikami czy grillowanymi mięsami. Latem w Twojej karcie mogą pojawić się szparagi, botwinka, fasola czy bób. Nie znaczy to jednak, że przed zimą czy przed latem musisz wymienić całe menu, wystarczy, że dodasz kilka sezonowych dań, a klienci na pewno będą bardzo zadowoleni. Można tez pomyśleć o specjalnej karcie deserów, w której znajdą się takie owoce jak truskawki, maliny czy gruszki. Dobrym rozwiązaniem jest także proponowanie tygodniowego menu. Warto zadbać przy okazji o ceny, które będą adekwatne do jakości i trudności przygotowania danego dania.

Pomysły na wakacje w lokalu

Ciepłe wakacyjne wieczory sprzyjają spotkaniom ze znajomymi i rodziną. Zadbaj o coś więcej niż tylko możliwość wypicia złocistego, tak lubianego latem trunku. Warto pomyśleć o atrakcjach, które przyciągną do odwiedzin Twojego lokalu. Może być to na przykład wieczór w klimacie amerykańskim, hiszpańskim czy włoskim.

Niezbędna jest również prawidłowa komunikacja. Pierwszym frontem reklamy jest kelner. To on powinien zachęcać gości do korzystania z letniego menu. Następnie niezbędna jest reklama w social media i zachęcanie zdjęciami smakowitych letnich potraw. Akcje promocyjne to warunek konieczny, bo lato to dużo trudniejszy okres, niż inne.

Za dużo gości – to też realny problem

Wydawać, by się mogło, że nic tylko się cieszyć, jeśli goście przysłowiowo „walą drzwiami i oknami”. Jednak jak się okazuje może być to rzeczywisty problem dla restauracji. Przede wszystkim z niedoborem obsługi, bieżącym sprzątaniem problemem z dostawami, czy czasem oczekiwania na wydanie posiłku. Z kolei nie należy też zapominać o gościach lokalnych, którzy stanowią głównych po klientów po zakończeniu sezonu letniego.

Pracownicy sezonowi

Ofert dla pracowników sezonowych w lecie jest bardzo dużo. Jeśli właściciele lokalu gastronomicznego odpowiednio wcześniej nie zadbają o obsługę w szczycie sezonu mogą być w tarapatach. Wtedy chętnych do pracy jest jak na lekarstwo, a pracy tyle, że standardowa obsługa nie daje sobie rady. Należy też wziąć pod uwagę, że stali pracownicy będą chcieli w okresie urlopowym skorzystać z kilku dni wypoczynku.

Szczególnie ważne jest, by zatrudniani pracownicy przeszli choćby podstawowe przeszkolenie, nim zostaną przysposobieni do pracy. Nie ma przecież nic gorszego, niż kelner, który nie potrafi odpowiedzieć na podstawowe pytania gości.

Brak produktów

Podczas sezonu, kiedy gości jest więcej należy tez zadbać o dostawy. Należy zamawiać każdego produktu odpowiednio więcej, oraz pamiętać też o zasadach racjonalnego gospodarowania zasobami. Jeśli jakiegoś produktu masz za dużo, a okres jego przydatności się kończy warto zorganizować np. Dzień Ziemniaka czy Papryki w zależności od tego, czego akurat masz za dużo na magazynie. Często zdarza się też, że danego produktu jest za mało. Wtedy nie warto ratować się stwierdzeniem, że akurat się skończyły zapasy. To chyba jedno z gorszych, o ile nie najgorsze stwierdzenie, jakie można usłyszeć w lokalu gastronomicznym. Na taką ewentualność warto mieć zawsze plan awaryjny np. sprawdzonego dostawcę na telefon czy lokalny rynek w okolicy.

Nadmiar klientów w sezonie, brak poza sezonem

Dla restauracji w miejscowościach sezonowych, szczególnie nadmorskich okres po sezonie letnim jest trudny. Z restauracji tętniących życiem zostają tylko wspomnienia. Nie musi tak jednak być, jeśli inwestujesz w reklamę i masz świadomość, że o klienta należy walczyć. Więcej informacji na temat marketingu znajdziesz tu: 14 pomysłów na skuteczny marketing dla restauracji oraz Mobile marketing dla restauracji.

Jak widać każda sytuacja w lokalu niezależnie czy gości brakuje czy jest ich nadmiar to wyzwanie. Z każdą sytuacją należy umieć sobie radzić. Łatwiej mają te lokale, które działają już kolejne lata. Nie należy jednak zapominać, że prowadzenie lokalu gastronomicznego to ciągła praca i nie należy ustawać w wysiłkach, by go rozwijać i promować. 

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Statystyki są bezlitosne – aż 60% restuarcji zamyka się w ciągu pierwszych dwóch lat od ich otwarcia. Co robić by otworzyć lokal z sukcesem i nie popaść w długi? Jak zaplanować biznes by spektakularne otwarcie nie zamieniło się w plajtę dekady.  jak dbac orestauracje

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież