10 pomysłów na budowę zgranego zespołu


- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 25, lipiec 2017 11:03
- Odsłony: 3786
Nie ma znaczenia, jak dobre jest Twoje jedzenie, jak dobrą lokalizację znalazłeś dla swojego lokalu, jeśli Twój personel nie jest kompetentny i przyjazny dla gości. Wtedy klienci na pewno nie będą wracać. Jesteś właścicielem, sam gotujesz, jesteś własnym szefem. Nie obędzie się jednak bez dobrych pracowników, którzy pozwolą na normalne funkcjonowanie restauracji. |
![]() |
Masz zamiar dopiero otworzyć restaurację lub już prowadzisz? Nigdy nie jest za późno, by zadbać o swój zespół. Będzie to miało niebagatelne znaczenie dla sukcesu restauracji, atmosfery w niej panującej oraz ogólnej opinii o lokalu. Chcesz poprawić relacje w swojej restauracji? Koniecznie zapoznaj się z poniższymi poradami doskonalenia pracowników.
-
Bądź przykładem dla swoich pracowników - jako właściciel restauracji jesteś odpowiedzialny za swoich pracowników i jeśli oczekujesz od nich, żeby zachowywali się zgodnie z zasadami to Ty musisz, być pierwszym, który da przykład. Jeśli sam źle traktujesz ludzi – swoich współpracowników, masz ciągle zły humor to jak możesz wymagać od pracowników, by pracowali i zachowywali się inaczej? Bądź uśmiechnięty, chwal swój personel, bądź sprawiedliwy i umiejętnie rozwiązuj spory. Wtedy Twoi pracownicy będą mogli brać z Ciebie przykład i Cię naśladować.
-
Organizuj spotkanie zespołu poza pracą - cykliczne spotkania wszystkich pracowników to dobry moment na integrację i lepsze poznanie się. Postaraj się, żeby były one ciekawe, a wszyscy czekali na nie z utęsknieniem. Takie spotkania to dobry sposób na „przełamanie lodów” i łatwiejsze zbudowanie zgranego zespołu. Musisz mieć świadomość, że jeśli Twoi pracownicy się polubią to współpraca między nimi będzie wyglądała o wiele lepiej. Uważasz, że to zbędny koszt? Jesteś w błędzie. Takie spotkania to inwestycja, a dodatkowo napędzenie energii do dalszej pracy.
-
Nagradzaj swoich pracowników - zdrowa konkurencja między pracownikami jest jak najbardziej wskazana. Zaplanuj grę, w której będą mogli wziąć udział wszyscy, każdy będzie miał równą szansę, a ten kto wygra odbierze nagrodę – niekoniecznie w postaci pieniędzy. Musisz jednak pamiętać, że nagroda musi stanowić wartość dla każdego – tak by motywowała ona do udziału w zabawie. Mogą być to na przykład bilety do kina czy vouchery na zakupy do jakiejś sieci handlowej.
-
Zadbaj o dobry nastrój każdego pracownika - kelnerzy w restauracji są na pierwszej linii frontu. To oni zbierają wszystkie opinie – zarówno te dobre, jak i te gorsze, nie mając praktycznie wpływu na to przygotowanie potrawy. Jeśli kuchnia pracuje prawidłowo, nie ma przestojów to klient jest zadowolony, a wtedy również kelner jest zadowolony.
-
Okazuj szacunek wszystkim pracownikom - w każdej restauracji istnieje hierarchia – od właściciela/managera przez kierownika sali, kelnerów, szefa kuchni, jego pomocników czy osoby zmywające. Nieważne na jakim szczeblu jest dany pracownik – każdy z nich zasługuje na taki sam poziom szacunku. Praca każdego jest potrzebna do osiągnięcia ogólnego sukcesu. Nie chodzi tutaj jedynie o szacunek oddawany pracownikom przez właściciela, ale również o szacunek pomiędzy samymi pracownikami.
-
Poznaj bliżej swoich pracowników - rozmawiaj ze swoimi pracownikami, zainteresuj się ich życiem osobistym, hobby - wejdź na inny poziom kontaktu. Pokaż, że widzisz w nich kogoś więcej, niż tylko szefa kuchni czy kelnera.
-
Zachęć do tworzenia dobrego nastroju w pracy - obsługa klientów w restauracji to poważna sprawa – musisz brać odpowiedzialność za swoje zachowanie. To nie znaczy jednak, że nie możesz bawić się swoją pracą. Nie bój się żartować z personelem czy klientami – to buduje relacje i wyjątkową atmosferę.
-
Bierz pod uwagę opinie swojego zespołu - poproś wszystkich swoich pracowników o sugestie, jak można poprawić funkcjonowanie restauracji. Możesz zaproponować temat dla dyskusji i czekać na feedback. Z każdą sugestia się zapoznaj. Może się okazać, że Twoi pracownicy mają świetne pomysły i wyczucie.
-
Dziękuj zespołowi za dobrą pracę - to jest naprawdę łatwe. Naucz się dziękować i chwalić pracowników za ich pracę i osiągnięcia.
-
Bądź zawsze na bieżąco z problemami - jeśli tworzą się jakiekolwiek złe relacje między pracownikami musisz na to reagować i pomagać je rozwiązywać. Jeśli jakikolwiek konflikt „rozleje się”po zespole to będzie miał on negatywny wpływ na ogólne funkcjonowanie restauracji.
A Ty jak dbasz o swój zespół? Które porady uważasz za przydatne? Co być dodał do tej listy?
![]() |
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Otwierasz właśnie restaurację i szukasz najlepszej lokalizacji dla swojego lokalu? Koniecznie przeczytaj kilka rad, które warto wziąć pod uwagę. W dzisiejszym wpisie poznasz 10 podstawowych zasad wyboru lokalizacji dla restauracji. Zapraszam do lektury! | ![]() |