pobierz-porady-dla-gastronomii

Czy otwarcie lokalu obok konkurencji to dobry pomysł?  

+ 0
+ 0

W miastach coraz częściej widzimy otwierające się nowe lokale gastronomiczne obok innych, już istniejących. Czy ma to sens? Dziś się nad tym zastanowimy, rozważymy wszytkie za i przeciw. restauracja konkurencja

Gdzie takie nawarstwienie lokali gastronomicznych możemy znaleźć? Przede wszystkim na deptakach, centrach handlowych i w miejscach, gdzie przewija się spora liczba osób podążających do pracy i z pracy. Czy założenie lokalu w takim miejscu ma szanse powodzenia? Okazuje się, że tak. Dobrym przykładem z naszej rodzimej Łodzi jest ulica Piotrkowska. Tam co kilka metrów jest zlokalizowany lokal gastronomiczny. Jest ich nawet kilkadziesiąt, a większość z nich działa po kilka czy kilkanaście lat i to z bardzo dobrym wynikiem.

Dlaczego nie warto?

Myślenie logiczne podpowiada, że nie warto otwierać lokalu obok innego, bo to powoduje niezdrową konkurencję, podbieranie sobie klientów oraz robienie sobie wrogów. Pomyślmy jednak sami prowadząc restaurację w danej okolicy i wiedząc, że szykuje nam się konkurencja nie bylibyśmy zadowoleni z tego faktu. Obawa byłaby jedna, że trudniej będzie pozyskać gości, a nawet może straci się tych, którzy byli dotychczas. Zdarza się, że czasem nowa konkurencja czy też przedstawiciele lokalu dotychczas działającego próbują rozpuścić negatywne informacje o sobie nawzajem, tak by zaszkodzić.

Przykłady różnych sklepów np. z sukniami ślubnymi z różnych miast – Warszawy, Wrocławia czy Łodzi pokazują, że warto otwierać sklep czy lokal blisko innych – potencjalnie konkurencyjnych. Im bliżej restauracje siebie się znajdują i im ich więcej w danej okolicy tym bardziej przyciąga to potencjalnych klientów. W związku z tym nie mogę się zgodzić z opinią, że należy otwierać lokal z dala od konkurencji.

Dlaczego warto?

Pierwsze argumenty już się pojawiły, teraz zajmijmy się ich uporządkowaniem.

Im więcej lokali czy sklepów z danym asortymentem tym więcej ludzi w okolicy, tym chętniej wybierają się oni w danym kierunku, by spędzić wspólnie czas ze znajomymi czy rodziną. Dwa lokale działające obok siebie potencjalnie będące dla siebie konkurencją mogą współpracować w pozyskiwaniu gości ogólnie do danej lokalizacji. Paradoksalnie może się okazać ostatecznie, że nawet lokal który był wcześniej jedyny w danym miejscu miał gorsze wyniki, niż wtedy gdy pojawiły się lokale konkurencyjne.

Rodzaj lokalu, który znajdował się dotychczas w danej lokalizacji może nam pomagać w pozyskiwaniu gości. Zarówno, jeśli naszym klientem ma być gość podobny do tego, który odwiedza pierwszy lokal, jak i ten zupełnie odmienny.

Większy wybór dla klienta = większe prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z oferty. Jeśli Twój lokal będzie miał inne menu to potencjalny klient doceni wybór i na pewno skorzysta z oferty któregoś z lokali.

Jeśli w jednym z lokali nie ma miejsc można iść do innego. Często na deptakach mamy w bliskiej odległości po kilka lokali danego typu. Na dobrze znanej nam ulicy Piotrkowskiej w Łodzi ma miejsce taka sytuacja, że obok naleśnikarni popularnej sieci pojawiła się konkurencyjna naleśnikarnia. Jeśli w jednym lokalu nie ma miejsca goście kierują się do drugiego. Lokal, który powstał jako drugi zbiera gości, którzy i tak nie mogliby skorzystać z oferty tego pierwszego, bo zwyczajnie zawsze brakuje tam miejsc. Można sobie zadać pytanie czemu drugi lokal powstał, aż tak blisko pierwszego – odpowiedź jednak jest jasna. Każda inna lokalizacja byłaby gorsza, ponieważ w tej lokalizacji są już goście, do których kieruje on swoją ofertę.

Otwarcie lokalu w okolicy przysporzy Ci gości

Mając restaurację myślisz, że otwarcie lokalu gastronomicznego w bliskiej okolicy to dla Ciebie początek problemów. Mylisz się – to może być początek okresu jeszcze lepszej prosperity. Na początku może chwilowo okazać się, że w Twoim lokalu będzie mniej gości, bo ludzie lubią nowe i chcą sprawdzić, co zaoferuje im nowy lokal. Jednak może się okazać, że są to ludzie, którzy nigdy nie korzystali z Twoich usług i jeśli już przybędą w daną okolicę to z chęcią skorzystają również z usług innego lokalu. Jeśli będzie to restauracja to raczej następnym razem, z ciekawości, co może zaoferować lokal z okolicy. W przypadku baru może być to nawet tego samego dnia, bo ludzie rzadko siedzą w jednym barze cały wieczór.

Kiedy otwarcie lokalu obok innego nie ma sensu?

Jeśli myślisz o otwarciu lokalu dla klasy VIP na pewno nie  będzie dobrym sąsiadem bar. Zarówno klienci jednego, jak i drugiego będą się źle czuli w „swoim towarzystwie”.

Podsumowanie

Lokalizacja to kluczowy element wpływający na powodzenie otwarcia lokalu gastronomicznego. Ma jeszcze większe znaczenie, kiedy widać, że będzie to lokalizacja rozwojowa, albo otwierasz restaurację obok już istniejącej konkurencji. 

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Jeśli szukasz sposobów na zwiększenie przychodów swojej restauracji, już teraz kiedy nadal pracują w trybie z dowozem i w dostawie lub szukasz najlepszych pomysłów na podniesienie zysków już po tak wyczekiwanym stacjonarnym otwarciu restauracji to najwyższy czas by pomyśleć nad sprzedażą sugestywną. sugestywna sprzedaz

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież