13 zasad budowy strony internetowej dla restauracji
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 18, marzec 2015 13:15
- Odsłony: 17619
Strona www dla restauracji to konieczność. Jednak nie zwykła strona internetowa, ale taka, która zachwyci Twoich klientów swoją przejrzystością, wyjątkowymi fotografiami i łatwym dostępem do menu. Poznaj 13 głównych zasad budowy stron www dla biznesu takiego jak Twój. |
Z pewnością to wiesz i pomyślisz sobie, że się powtarzam. Ale i tak to powiem:) Hmm, chyba jednak lepsze określenie to napiszę. Strona www to obecnie konieczność. Jednak nie chodzi tu o stronę jakąkolwiek. Strona powinna spełniać choćby podstawowe wymogi nowoczesnego designu i być rzeczywistą wizytówką. Najgorsze chyba, co może nas spotkać przy odwiedzinach naszej strony www przez klienta to natychmiastowe jej opuszczenie. Nie raz już zapewne słyszeliście o stronach restauracji, które zyskały wątpliwą sławę poprzez przestarzały szablon i user experience praktycznie na poziomie zerowym. Pomyśl ile razy odwiedzałeś stronę www - niezależnie jakiego biznesu, gdy czegoś szukałeś i zadawałeś sobie pytanie co projektant strony miał na myśli i czemu, aż tak bardzo utrudnił poruszanie się po niej?
Dlatego mówimy zdecydowane NIE przestarzałym stronom www, na których:
- w tle leci denerwująca muzyka, której nijak nie da się wyłączyć,
- są zdjęcia, które można znaleźć bez problemu w internecie,
- menu jest dostępne jedynie w pliku pdf,
- wita nas intro, które wydłuża czas dostępu, do interesujących nas informacji,
- praktycznie brak jakiegokolwiek tekstu, bo strona opiera się głównie na obrazach, co powoduje ładowanie ciągnące się w nieskończoność.
Dlatego opracowaliśmy dla Was 13 podstawowych, a zarazem najważniejszych zasad budowy stron www dla restauracji. Zapraszam do lektury.
1. Jedzenie, jedzenie i jeszcze raz jedzenie
W restauracji jedzenie jest najważniejsze i na tym powinna się skupiać strona www restauracji. Nie ma nic lepszego niż strona internetowa z pięknymi zdjęciami potraw. Pokaż swoim klientom, jak wyglądają Twoje dania. Wyjątkowe, "smaczne zdjęcia" mogą często zdziałać więcej, niż tysiąc słów. Jeśli sam posiadasz odpowiedni sprzęt i umiejętności możesz wykonać zdjęcia samodzielnie. Jeśli jednak Ci ich brakuje to lepiej skorzystaj z pomocy specjalisty, którzy nie tylko potrafi wykonać piękne zdjęcia, a dodatkowo je obrobić by wydobyć z nich jeszcze więcej, niż to możliwe.
Fotografowanie żywności nie wymaga raczej specjalnego stylisty żywności czy studyjnego oświetlenia. Ważne, by potrawa na fotografii prezentowała się świeżo, zachęcała do odwiedzin i skorzystania z usług. Poniżej zobaczcie kilka przykładów, porównujących zdjęcia przed obróbką i po.
2. Najważniejsze informacje łatwo dostępne
Pomyśl, co może być najważniejsze dla potencjalnego użytkownika odwiedzającego stronę www Twojej restauracji. W większości przypadków są to:
- godziny otwarcia,
- nr telefonu do składania zamówień,
- mapa (przydatne są również wskazówki dotyczące dotarcia do restauracji),
- pełne menu (koniecznie z cenami!).
To elementy, na których powinieneś się zatem skupić najmocniej. Skoro zatem wiemy, że użytkownicy szukają tych informacji najczęściej na stronach www restauracji to nie testujmy ich cierpliwości. Sprawmy by ich doświadczenie zetknięcia się z naszą stroną było jak najlepsze:)
3. Tekstowe menu restauracji
Menu ma kluczowe znaczenie w restauracji. Spraw również, by na stronie miało takie znaczenie. Jeszcze całkiem niedawno menu na stronach restauracji zamieszczało się standardowo w formie pliku pdf. Było to zapewne bardzo szybkie rozwiązanie dla projektanta strony. Jednak zapewne nie dla użytkownika, który chciał szybko i bez problemów zapoznać się z menu. Główne wady takiego rozwiązania to:
- konieczność ściągania pliku na swój komputer (z jakiej przyczyny klient, który chce poznać menu jest zobowiązywany do jego pobrania?),
- możliwe spowolnienie strony www,
- możliwy negatywny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach.
Dlatego bezdyskusyjnie menu na stronie powinno być koniecznie w formie tekstu, a nie w pliku pdf. Jeśli jednak chcesz, by menu w pdf również się pojawiło to ewentualnie tylko jako dodatek do menu tekstowego, a nie jako główna możliwość zapoznania się z menu.
4. Kolorystyka
Ma tutaj niebagatelne znaczenie. Jak wiadomo kolory oddziałują na nasze emocje. Dlatego na stronie zastosuj takie, które działają na nie pozytywnie, motywują do działania i podjęcia akcji. Pamiętaj jednak by nawiązywały one do wystroju i charakteru Twojego lokalu. Strona www ma być niejako przedłużeniem restauracji i ważne by klient miał podobne odczucia podczas odwiedzin lokalu, jak i podczas wizyty na stronie. Swoją drogą czy nie macie wrażenia, że większość stron internetowych restauracji jest w podobnej kolorystyce? W większości przypadków na stronach dominuje:
- brąz - oznacza stabilność, solidność, nawiązanie do tradycji, kojarzy się z naturą;
- biel - oznacza czystość, niewinność, świeżość;
- czerń - oznacza niezależność, elegancję, prestiż, stanowi połączenie tradycji i nowoczesności,
- czerwień - oznacza odwagę, namiętność, energię i ambicję.
Nie bez przyczyny tak się dzieje, bo jak widać kolory te świetnie wpisują się w tematykę stron internetowych restauracji i ogólnie w charakter biznesu tego typu. Dlatego zawsze warto brać pod uwagę, co dany kolor oznacza i jaki ma wpływ na użytkownika. A w efekcie wykorzystać tą wiedzę do osiągnięcia wyższych korzyści.
5. Szablon dopasowany do grupy docelowej restauracji
Tworząc restaurację miałeś w zamyśle pewnie jakąś grupę docelową, do której chciałeś wyjść ze swoją ofertą. Zastanów się, czy ta grupa, w którą celowałeś potwierdziła się i kto jest w większości Twoim faktycznym klientem. Projekt powinien być z pewnością dopasowany do grupy docelowej z wzięciem pod uwagę ich wieku, preferencji. Zgodzicie się chyba ze mną, że inny szablon wskazany byłby dla strony www restauracji, w której najczęstszymi gośćmi są studenci, a inny dla restauracji, w której głównymi klientami są biznesmeni z pobliskich biurowców.
6. Formularz kontaktowy łatwo dostępny
Bądź dostępny dla swoich klientów. Udostępnij, jak najwięcej możliwości kontaktu ze sobą i to jak najłatwiejszego. Dlatego nie wystarczy podanie na stronie adresu mailowego. Podstawa to formularz kontaktowy, w którym szybko, po wypełnieniu kilku niezbędnych pól można zadać pytanie. Dodatkowy, ale ważny i myślę, że potrzebny formularz to miejsce, gdzie klient może zostawić swoją opinię o lokalu, pracownikach i serwowany potrawach. Tym prostym sposobem poznasz opinie swoich klientów, a przy okazji być może i cenne uwagi, które warto będzie wziąć pod uwagę, by poprawić jakość obsługi.
7. Pokaż swoją osobowość
Mówimy nie nudnym zakładkom "o nas". Puść wodze fantazji, pokaż siebie takim, jakim jesteś. Zbliż się do swoich klientów, skup się na swojej pasji i wyróżnij się na tle konkurencji. Nie ukrywaj swoich pracowników. Pochwal się swoją załogą, pokaż ich fotografie i napisz kilka słów o każdej z osób.
8. Specjalne miejsce na aktualne promocje i rabaty
Daj swoim klientom poznać, to co im obecnie oferujesz. Miejsce, w którym mogą sie oni zapoznać z Twoją ofertą powinno bezwzględnie znajdować się w widocznym miejscu na stronie głównej. Przyszłościowo - koniecznie pamiętaj o aktualizowaniu tej zakładki i usuwaniu już "przeterminowanych ofert".
9. Newsletter
Chcesz, by Twoi klienci byli na bieżąco z Twoimi promocjami, nowymi pozycjami w ofercie? Uruchom newsletter! Tym sposobem zachęcisz swoich klientów do częstszych odwiedzin lokalu. Dla stałych klientów możesz przesyłać tą drogą np. kupony rabatowe.
10. Zdjęcia to nie wszystko
Cała strona nie może się jedynie na nich opierać. Dlaczego?
- ludzie lubią coś czytać na stronie,
- samymi zdjęciami o swojej restauracji nie opowiesz,
- zbyt dużą liczbą zdjęć obciążysz witrynę i będzie ona działała w zwolnionym tempie.
Dlatego na stronie opisz to, czego nie da się "opisać zdjęciami". Postaw na wysokiej jakości teksty, które łatwo i szybko się czyta. Postaraj się by treści były atrakcyjne dla czytelników, ale uwaga nie tylko! Pamiętaj też o wyszukiwarkach. Im większa ilość dobrego tekstu na stronie, tym wyższą wartość ma strona dla wyszukiwarek.
11. Optymalizacja strony i pozycjonowanie
Samo stworzenie strony to nie wszystko. Ważne, by również była zoptymalizowana pod kątem pozycjonowania. Zastosowanie wszystkich wytycznych pozycjonowania i regularne działania w tym zakresie dają naprawdę oszałamiające wyniki. Jeśli zatem chcesz, by Twoja strona utrzymywała się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce to koniecznie zadbaj o działania z zakresu SEO i SEM. Jeśli znajdziesz się na pierwszych pozycjach to sam się przekonasz, jak ogromny ma to wpływ na wzrost liczby klientów i ogólny wzrost zainteresowania ofertą.
12. Odpowiednia domena
Ma ogromne znaczenie. Zazwyczaj jako domenę używa się nazwy firmy, w Twoim przypadku będzie to nazwa restauracji. Jeśli jednak jest już ona zajęta to musisz pomyśleć nad alternatywami. Pamiętaj jednak zawsze, że najlepiej by domena była jak najkrótsza, a co za tym idzie łatwa do zapamiętania.
13. Bonus - wirtualna wycieczka
Daj się odwiedzić swoim klientom i poczuć atmosferę Twojej restauracji jeszcze zanim odwiedzą Twoje progi. Bardzo dobry pomysł to zatem realizacja i umieszczenie na stronie wirtualnej wycieczki po lokalu. To kolejny element, którym możesz zaskoczyć swoich klientów i sprawić, że chętniej Cię odwiedzą w rzeczywistości.
Wśród pozostałych, zapewne nie mniej ważnych elementów profesjonalnej strony www dla restauracji wymienić można również:
- integrację z mediami społecznościowymi (np. Facebook, Pinterest),
- system zamówień on-line,
- system rezerwacji on-line,
- kalendarz wydarzeń,
- blog.
Jak widać pomysłów na dobrą stronę www jest dużo. Na początku warto wdrożyć podstawowe. Kolejne można sukcesywnie dokładać do strony i tym samym ją rozwijać.
Szukając miejsca, gdzie możemy dobrze zjeść zazwyczaj swoje poszukiwania rozpoczynamy w sieci. Wtedy odwiedzamy witryny internetowe interesujących nas lokali. To powoduje, że strona internetowa stanowi niezwykle ważny, ale pamiętajmy na pewno nie jedyny sposób na promocję lokalu gastronomicznego. Jeśli chcesz poznać pozostałe. Zajrzyj do artykułu: Reklama i promocja dla restauracji. Z pewnością strona www podnosi prestiż restauracji, a co najważniejsze pozwala na prezentację menu, informowanie o promocjach czy rabatach. Dlatego nie czekaj, nie daj się wyprzedzić konkurencji i Ty już dziś pokaż się w sieci z jak najlepszej strony!
Poszukujesz wykonawcy strony www dla swojej restauracji, pizzerii, kawiarni czy baru zgłoś się do nas! Mamy kontakty do świetnych projektantów stron www.
Masz jakieś pytania lub inne propozycje czy pomysły dotyczące stron internetowych dla restauracji? Zapraszam do komentowania.
Zdjęcia pochodzą ze stron:
http://norecipes.com, http://mortalmuses.com/, http://nicolesyblog.com/, http://www.reciprocitystudio.com/
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Witamy Was serdecznie po świateczno-noworocznej przerwie. Zdążyliście już się przestawić na 2015 rok? Czy może nadal żyjecie w 2014? Mamy nadzieję, że w okresie świątecznym odpoczęliście i nabraliście nowych sił do pracy. My tak, dlatego z pełną parą ruszamy z nowymi poradami dla Was. |