pobierz-porady-dla-gastronomii

13 zasad budowy strony internetowej dla restauracji  

+ 6
+ 0
Strona www dla restauracji to konieczność. Jednak nie zwykÅ‚a strona internetowa, ale taka, która zachwyci Twoich klientów swojÄ… przejrzystoÅ›ciÄ…, wyjÄ…tkowymi fotografiami i Å‚atwym dostÄ™pem do menu. Poznaj 13 głównych zasad budowy stron www dla biznesu takiego jak Twój. strona-internetowa-dla-restauracji 

Z pewnością to wiesz i pomyślisz sobie, że się powtarzam. Ale i tak to powiem:) Hmm, chyba jednak lepsze określenie to napiszę. Strona www to obecnie konieczność. Jednak nie chodzi tu o stronę jakąkolwiek. Strona powinna spełniać choćby podstawowe wymogi nowoczesnego designu i być rzeczywistą wizytówką. Najgorsze chyba, co może nas spotkać przy odwiedzinach naszej strony www przez klienta to natychmiastowe jej opuszczenie. Nie raz już zapewne słyszeliście o stronach restauracji, które zyskały wątpliwą sławę poprzez przestarzały szablon i user experience praktycznie na poziomie zerowym. Pomyśl ile razy odwiedzałeś stronę www - niezależnie jakiego biznesu, gdy czegoś szukałeś i zadawałeś sobie pytanie co projektant strony miał na myśli i czemu, aż tak bardzo utrudnił poruszanie się po niej?

 

Dlatego mówimy zdecydowane NIE przestarzałym stronom www, na których:

  • w tle leci denerwujÄ…ca muzyka, której nijak nie da siÄ™ wyÅ‚Ä…czyć,
  • sÄ… zdjÄ™cia, które można znaleźć bez problemu w internecie,
  • menu jest dostÄ™pne jedynie w pliku pdf, 
  • wita nas intro, które wydÅ‚uża czas dostÄ™pu, do interesujÄ…cych nas informacji,
  • praktycznie brak jakiegokolwiek tekstu, bo strona opiera siÄ™ głównie na obrazach, co powoduje Å‚adowanie ciÄ…gnÄ…ce siÄ™ w nieskoÅ„czoność. 

 Dlatego opracowaliÅ›my dla Was 13 podstawowych, a zarazem najważniejszych zasad budowy stron www dla restauracji. Zapraszam do lektury.

1. Jedzenie, jedzenie i jeszcze raz jedzenie

W restauracji jedzenie jest najważniejsze i na tym powinna siÄ™ skupiać strona www restauracji. Nie ma nic lepszego niż strona internetowa z piÄ™knymi zdjÄ™ciami potraw. Pokaż swoim klientom, jak wyglÄ…dajÄ… Twoje dania. WyjÄ…tkowe, "smaczne zdjÄ™cia" mogÄ… czÄ™sto zdziaÅ‚ać wiÄ™cej, niż tysiÄ…c słów. JeÅ›li sam posiadasz odpowiedni sprzÄ™t i umiejÄ™tnoÅ›ci możesz wykonać zdjÄ™cia samodzielnie. JeÅ›li jednak Ci ich brakuje to lepiej skorzystaj z pomocy specjalisty, którzy nie tylko potrafi wykonać piÄ™kne zdjÄ™cia, a dodatkowo je obrobić by wydobyć z nich jeszcze wiÄ™cej, niż to możliwe.  

Fotografowanie żywnoÅ›ci nie wymaga raczej specjalnego stylisty żywnoÅ›ci czy studyjnego oÅ›wietlenia. Ważne, by potrawa na fotografii prezentowaÅ‚a siÄ™ Å›wieżo, zachÄ™caÅ‚a do odwiedzin i skorzystania z usÅ‚ug. Poniżej zobaczcie kilka przykÅ‚adów, porównujÄ…cych zdjÄ™cia przed obróbkÄ… i po. 

 

zdjecie-porownanie-1

 

zdjecie-porownanie-2

 

zdjecie-porownanie-3

 

2. Najważniejsze informacje łatwo dostępne

Pomyśl, co może być najważniejsze dla potencjalnego użytkownika odwiedzającego stronę www Twojej restauracji. W większości przypadków są to:

  • godziny otwarcia,
  • nr telefonu do skÅ‚adania zamówieÅ„,
  • mapa (przydatne sÄ… również wskazówki dotyczÄ…ce dotarcia do restauracji),
  • peÅ‚ne menu (koniecznie z cenami!).

To elementy, na których powinieneś się zatem skupić najmocniej. Skoro zatem wiemy, że użytkownicy szukają tych informacji najczęściej na stronach www restauracji to nie testujmy ich cierpliwości. Sprawmy by ich doświadczenie zetknięcia się z naszą stroną było jak najlepsze:)

3. Tekstowe menu restauracji

Menu ma kluczowe znaczenie w restauracji. Spraw również, by na stronie miaÅ‚o takie znaczenie. Jeszcze caÅ‚kiem niedawno menu na stronach restauracji zamieszczaÅ‚o siÄ™ standardowo w formie pliku pdf. ByÅ‚o to zapewne bardzo szybkie rozwiÄ…zanie dla projektanta strony. Jednak zapewne nie dla użytkownika, który chciaÅ‚ szybko i bez problemów zapoznać siÄ™ z menu.  Główne wady takiego rozwiÄ…zania to:

  • konieczność Å›ciÄ…gania pliku na swój komputer (z jakiej przyczyny klient, który chce poznać menu jest zobowiÄ…zywany do jego pobrania?),
  • możliwe spowolnienie strony www,
  • możliwy negatywny wpÅ‚yw na pozycjÄ™ strony w wyszukiwarkach.

Dlatego bezdyskusyjnie menu na stronie powinno być koniecznie w formie tekstu, a nie w pliku pdf. JeÅ›li jednak chcesz, by menu w pdf również siÄ™ pojawiÅ‚o to ewentualnie tylko jako dodatek do menu tekstowego, a nie jako główna możliwość zapoznania siÄ™ z menu. 

4. Kolorystyka

Ma tutaj niebagatelne znaczenie. Jak wiadomo kolory oddziałują na nasze emocje. Dlatego na stronie zastosuj takie, które działają na nie pozytywnie, motywują do działania i podjęcia akcji. Pamiętaj jednak by nawiązywały one do wystroju i charakteru Twojego lokalu. Strona www ma być niejako przedłużeniem restauracji i ważne by klient miał podobne odczucia podczas odwiedzin lokalu, jak i podczas wizyty na stronie. Swoją drogą czy nie macie wrażenia, że większość stron internetowych restauracji jest w podobnej kolorystyce? W większości przypadków na stronach dominuje:

  • brÄ…z - oznacza stabilność, solidność, nawiÄ…zanie do tradycji, kojarzy siÄ™ z naturÄ…;
  • biel - oznacza czystość, niewinność, Å›wieżość;
  • czerÅ„ - oznacza niezależność, elegancjÄ™, prestiż, stanowi poÅ‚Ä…czenie tradycji i nowoczesnoÅ›ci, 
  • czerwieÅ„ - oznacza odwagÄ™, namiÄ™tność, energiÄ™ i ambicjÄ™.

Nie bez przyczyny tak siÄ™ dzieje, bo jak widać kolory te Å›wietnie wpisujÄ… siÄ™ w tematykÄ™ stron internetowych restauracji i ogólnie w charakter biznesu tego typu. Dlatego zawsze warto brać pod uwagÄ™, co dany kolor oznacza i jaki ma wpÅ‚yw na użytkownika. A w efekcie wykorzystać tÄ… wiedzÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia wyższych korzyÅ›ci. 

5. Szablon dopasowany do grupy docelowej restauracji

Tworząc restaurację miałeś w zamyśle pewnie jakąś grupę docelową, do której chciałeś wyjść ze swoją ofertą. Zastanów się, czy ta grupa, w którą celowałeś potwierdziła się i kto jest w większości Twoim faktycznym klientem. Projekt powinien być z pewnością dopasowany do grupy docelowej z wzięciem pod uwagę ich wieku, preferencji. Zgodzicie się chyba ze mną, że inny szablon wskazany byłby dla strony www restauracji, w której najczęstszymi gośćmi są studenci, a inny dla restauracji, w której głównymi klientami są biznesmeni z pobliskich biurowców.

6. Formularz kontaktowy łatwo dostępny

BÄ…dź dostÄ™pny dla swoich klientów. UdostÄ™pnij, jak najwiÄ™cej możliwoÅ›ci kontaktu ze sobÄ… i to jak najÅ‚atwiejszego. Dlatego nie wystarczy podanie na stronie adresu mailowego. Podstawa to formularz kontaktowy, w którym szybko, po wypeÅ‚nieniu kilku niezbÄ™dnych pól można zadać pytanie. Dodatkowy, ale ważny i myÅ›lÄ™, że potrzebny formularz to miejsce, gdzie klient może zostawić swojÄ… opiniÄ™ o lokalu, pracownikach i serwowany potrawach. Tym prostym sposobem poznasz opinie swoich klientów, a przy okazji być może i cenne uwagi, które warto bÄ™dzie wziąć pod uwagÄ™, by poprawić jakość obsÅ‚ugi. 

7. Pokaż swoją osobowość

Mówimy nie nudnym zakÅ‚adkom "o nas". Puść wodze fantazji, pokaż siebie takim, jakim jesteÅ›. Zbliż siÄ™ do swoich klientów, skup siÄ™ na swojej pasji i wyróżnij siÄ™ na tle konkurencji. Nie ukrywaj swoich pracowników. Pochwal siÄ™ swojÄ… zaÅ‚ogÄ…, pokaż ich fotografie i napisz kilka słów o każdej z osób. 

8. Specjalne miejsce na aktualne promocje i rabaty

Daj swoim klientom poznać, to co im obecnie oferujesz. Miejsce, w którym mogÄ… sie oni zapoznać z TwojÄ… ofertÄ… powinno bezwzglÄ™dnie znajdować siÄ™ w widocznym miejscu na stronie głównej. PrzyszÅ‚oÅ›ciowo - koniecznie pamiÄ™taj o aktualizowaniu tej zakÅ‚adki i usuwaniu już "przeterminowanych ofert". 

9. Newsletter

Chcesz, by Twoi klienci byli na bieżąco z Twoimi promocjami, nowymi pozycjami w ofercie? Uruchom newsletter! Tym sposobem zachÄ™cisz swoich klientów do czÄ™stszych odwiedzin lokalu. Dla staÅ‚ych klientów możesz przesyÅ‚ać tÄ… drogÄ… np. kupony rabatowe. 

10. Zdjęcia to nie wszystko

Cała strona nie może się jedynie na nich opierać. Dlaczego?

  • ludzie lubiÄ… coÅ› czytać na stronie,
  • samymi zdjÄ™ciami o swojej restauracji nie opowiesz,
  • zbyt dużą liczbÄ… zdjęć obciążysz witrynÄ™ i bÄ™dzie ona dziaÅ‚aÅ‚a w zwolnionym tempie. 

Dlatego na stronie opisz to, czego nie da siÄ™ "opisać zdjÄ™ciami". Postaw na wysokiej jakoÅ›ci teksty, które Å‚atwo i szybko siÄ™ czyta. Postaraj siÄ™ by treÅ›ci byÅ‚y atrakcyjne dla czytelników, ale uwaga nie tylko! PamiÄ™taj też o wyszukiwarkach. Im wiÄ™ksza ilość dobrego tekstu na stronie, tym wyższÄ… wartość ma strona dla wyszukiwarek. 

 

 strona-internetowa-restauracji

 

11. Optymalizacja strony i pozycjonowanie

Samo stworzenie strony to nie wszystko. Ważne, by również byÅ‚a zoptymalizowana pod kÄ…tem pozycjonowania. Zastosowanie wszystkich wytycznych pozycjonowania i regularne dziaÅ‚ania w tym zakresie dajÄ… naprawdÄ™ oszaÅ‚amiajÄ…ce wyniki. JeÅ›li zatem chcesz, by Twoja strona utrzymywaÅ‚a siÄ™ na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce to koniecznie zadbaj o dziaÅ‚ania z zakresu SEO i SEM. JeÅ›li znajdziesz siÄ™ na pierwszych pozycjach to sam siÄ™ przekonasz, jak ogromny ma to wpÅ‚yw na wzrost liczby klientów i ogólny wzrost zainteresowania ofertÄ…. 

12. Odpowiednia domena

Ma ogromne znaczenie. Zazwyczaj jako domenÄ™ używa siÄ™ nazwy firmy, w Twoim przypadku bÄ™dzie to nazwa restauracji. JeÅ›li jednak jest już ona zajÄ™ta to musisz pomyÅ›leć nad alternatywami. PamiÄ™taj jednak zawsze, że najlepiej by domena byÅ‚a jak najkrótsza, a co za tym idzie Å‚atwa do zapamiÄ™tania. 

13. Bonus - wirtualna wycieczka

Daj się odwiedzić swoim klientom i poczuć atmosferę Twojej restauracji jeszcze zanim odwiedzą Twoje progi. Bardzo dobry pomysł to zatem realizacja i umieszczenie na stronie wirtualnej wycieczki po lokalu. To kolejny element, którym możesz zaskoczyć swoich klientów i sprawić, że chętniej Cię odwiedzą w rzeczywistości.

 

Wśród pozostałych, zapewne nie mniej ważnych elementów profesjonalnej strony www dla restauracji wymienić można również:

  • integracjÄ™ z mediami spoÅ‚ecznoÅ›ciowymi (np. Facebook, Pinterest),
  • system zamówieÅ„ on-line,
  • system rezerwacji on-line,
  • kalendarz wydarzeÅ„,
  • blog.

Jak widać pomysłów na dobrÄ… stronÄ™ www jest dużo. Na poczÄ…tku warto wdrożyć podstawowe. Kolejne można sukcesywnie dokÅ‚adać do strony i tym samym jÄ… rozwijać. 

Szukając miejsca, gdzie możemy dobrze zjeść zazwyczaj swoje poszukiwania rozpoczynamy w sieci. Wtedy odwiedzamy witryny internetowe interesujących nas lokali. To powoduje, że strona internetowa stanowi niezwykle ważny, ale pamiętajmy na pewno nie jedyny sposób na promocję lokalu gastronomicznego. Jeśli chcesz poznać pozostałe. Zajrzyj do artykułu: Reklama i promocja dla restauracji. Z pewnością strona www podnosi prestiż restauracji, a co najważniejsze pozwala na prezentację menu, informowanie o promocjach czy rabatach. Dlatego nie czekaj, nie daj się wyprzedzić konkurencji i Ty już dziś pokaż się w sieci z jak najlepszej strony!

 

Poszukujesz wykonawcy strony www dla swojej restauracji, pizzerii, kawiarni czy baru zgÅ‚oÅ› siÄ™ do nas! Mamy kontakty do Å›wietnych projektantów stron www. 

 

Masz jakieÅ› pytania lub inne propozycje czy pomysÅ‚y dotyczÄ…ce stron internetowych dla restauracji? Zapraszam do komentowania. 

 

Zdjęcia pochodzą ze stron:

http://norecipes.com, http://mortalmuses.com/, http://nicolesyblog.com/, http://www.reciprocitystudio.com/

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Witamy Was serdecznie po Å›wiateczno-noworocznej przerwie. ZdążyliÅ›cie już siÄ™ przestawić na 2015 rok? Czy może nadal żyjecie w 2014? Mamy nadziejÄ™, że w okresie Å›wiÄ…tecznym odpoczÄ™liÅ›cie i nabraliÅ›cie nowych siÅ‚ do pracy. My tak, dlatego z peÅ‚nÄ… parÄ… ruszamy z nowymi poradami dla Was szczesliwego-nowego-roku-dla-gastronomii 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież