pobierz-porady-dla-gastronomii

Gastronomiczne trendy na rok 2016  

+ 0
+ 0

Za chwilę Święta Bożego Narodzenia, w po nich zakończenie starego roku i Nowy 2016 Rok. Wraz z nim w gastronomii nadchodzą nowe trendy i wyzwania. Specjalnie dla Was wybraliśmy te naszym zdaniem najważniejsze i najbardziej adekwatne do polskiego rynku restauracyjnego. trendy gastronomiczne 2016

Chcąc rozwijać swój biznes musisz być na bieżąco z trendami i aktualnościami na rynku gastronomicznym. Czasem nawet je wyprzedzać by stać się prekursorem, który wyznacza nowatorski styl prowadzenia restauracji. W 2016 roku będzie kontynuowana część trendów, które pojawiły się i rozwinęły w tym roku, część odejdzie w zapomnienie. Rynek bowiem nie znosi próżni i wymusza coraz szybsze zmiany. Do tego dochodzi masowa komunikacja, która wpływa wyraźnie na rozprzestrzenianie się nowinek.

Trendy światowe

National Restaurant Association (NRA) z siedzibą w Waszyngtonie bada trendy gastronomiczne i wydaje corocznie raport na temat nadchodzących trendów menu i biznesu gastronomicznego na kolejny rok. W bieżącym roku w badaniu wzięło prawie 1600 profesjonalnych szefów kuchni. Z badań wynika, że w ostatnich kilku latach najbardziej na znaczeniu zdobyło korzystanie z lokalnych produktów. Jest to związane z powrotem do „korzeni kuchni” i korzystania z tego, co było wyhodowane/uprawiane w niedalekiej odległości od lokalu. Nowością w raporcie jest dział „Movers&Shakers” – 2015 to 2016 – wzrost lub spadek znaczenia o 5% lub więcej.
Wśród rankingu wzrostów znalazły się:

  • smaki afrykańskie
  • dania kuchni etnicznych,
  • etniczne przyprawy,
  • napoje bezalkoholowe samodzielnego wyrobu,
  • smaki Bliskiego Wschodu.


Z kolei wśród rankingu spadków w zestawieniu znalazły się:

  • niewykorzystywanie w pełni tuszki ryby,
  • sałatki z kapusty włoskiej,
  • świeża fasola/groch,
  • dania bezglutenowe,
  • komosa ryżowa.


Musisz wziąć pod uwagę, że nawet pomimo tego, że coś uznawane jest za trend nadchodzącego roku nie musisz tego bezkrytycznie stosować w swojej restauracji. Jednak jeśli szukasz inspiracji dla swojego menu w nowootwieranej restauracji lub zmiany menu w już istniejącej to raport NRA może dać Ci pogląd na preferencje klientów i stworzyć bardziej korzystne menu.


20 Top trendów żywieniowych

  1. Z lokalnych mięs i owoców morza – ta pozycja już po raz drugi znalazła się na szczycie listy trendów. Jest to związane z dbałością o środowisko i chęci jedzenia potraw z lokalnie produkowanej żywności. Składniki z pobliskich gospodarstw gwarantują wyższą jakość składników, jak i dbałość o biznesy lokalne.

  2. Szybka restauracja codzienna – jest jedną za najbardziej rozwijających się konceptów na restaurację. Przepisem na sukces jest dla nich wysoka jakość produktów i innowacyjne elementy menu w mniej formalnej atmosferze.

  3. Lokalne produkty żywnościowe – do produkcji potraw w restauracjach wskazane jest używanie lokalnie uprawianych owoców i warzyw. Stosowanie lokalnych produktów chroni środowisko przed zanieczyszczeniem.

  4. Produkty żywnościowe z własnej produkcji – wiele restauracji w swoim ogródku, jeśli ma takie możliwości, uprawia swoje produkty do produkcji dań. Pożądane staje się też posiadanie własnego browaru.

  5. Naturalne składniki i nie przetworzona żywność - to podstawa zdrowego żywienia, pełnoziarnista mąka, pieczywo, warzywa i owoce lokalne. Klienci zmieniają swoje preferencje w kierunku zdrowszych posiłków, dlatego warto się zwrócić do tego typu żywności.

 

trendy gastronomiczne 2016 1


Kolejne trendy to:

  1. zrównoważony rozwój środowiska,
  2. zdrowe posiłki dla dzieci,
  3. nowe sposoby na przygotowywanie mięsa,
  4. zrównoważone połowy morskie,
  5. samodzielnie produkowane desery lodowe,
  6. etniczne przyprawy,
  7. dania kuchni etnicznych,
  8. produkty z ekologicznych gospodarstw,
  9. rzemieślniczy rozbiór mięsa,
  10. starożytne ziarna,
  11. etniczne inspiracje w składnikach śniadaniowych,
  12. świeże/samodzielnie wytwarzane wędliny,
  13. redukcja odpadów żywnościowych
  14. food truck.


Jeśli szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży w restauracji to zastosuj się do trendów, które będą obowiązywały w kolejnym roku. Proste sposoby to zazwyczaj gwarancja sukcesu. Powróć do natury, gotuj z lokalnych składników z ekologicznych gospodarstw, stosuj sobie często zapomniane proste składniki dań.


Trendy nieprzemijalne

Świetna obsługa klienta i jego zadowolenie bierze się ze zgranego i zaangażowanego w swoją pracę zespołu. Zastanów się jakim jesteś właścicielem/managerem restauracji? Czy Twoi pracownicy przychodzą zadowoleni do pracy? Poznaj kilka zasad, które sprawią, że Twoja restauracja stanie się dobrym i inspirującym miejscem do pracy. Złota piątka:

  1. Bądź silnym przywódcą – takim, który potrafi rozdzielać obowiązki, nagradzać i ganić.

  2. Zadbaj o budżet – planuj go z wyprzedzeniem. Zapoznaj się chociażby z podstawowymi zagadnieniami rachunkowości czy księgowości, a najlepiej powierz tą dziedzinę specjalistom.

  3. Bądź elastyczny – nie trwaj przy założonej koncepcji uparcie, jeśli się nie sprawdza. Planuj i przewiduj, a w razie konieczności rewiduj swoje założenia.

  4. Bądź cierpliwy – jeśli masz dobry pomysł na restaurację zyski i klienci przyjdą. Nie możesz się spodziewać, że już od pierwszego dnia klienci będą walczyć o stolik.

  5. Bądź otwarty na pomoc innym – wspieraj organizacje charytatywne i chwal się tym. Odpiszesz sobie tą kwotę od podatku, a dodatkowo poprawisz swój wizerunek.

Dbałość o zespół i o własne umiejętności, jako szefa to trend, który nigdy nie przeminie - tego możesz być pewien i na pewno warto byś dołożył go do listy trendów na kolejny rok.

Podsumowanie

Rok 2015 przyniósł kilka ważnych trendów: zamówienia on-line, dostępność oferty restauracji w Internecie, Food trucki, coraz więcej użytkowników mobilnych urządzeń czy lokalne składniki potraw. Będą one na pewno kontynuowane w kolejnym roku, przejdą jednak z pewnością lekką metamorfozę, by dostosować się do nowych wymogów klientów. Stanowią one jednak trendy, które wyznaczać będą i już wyznaczały kierunki rozwoju na kolejnych kilka lat. Podobnie jak w modzie i w gastronomii są trendy, które są tylko krótkotrwałe. I to co dziś jest hitem jutro będzie już passe. Dlatego tworząc menu na kolejny rok zrównoważ potrawy klasyczne z nowymi, a może nawet egzotycznymi. Ludzie bowiem udając się do restauracji szukają w większości tego co znają, ale z nutką nowoczesności czy unikalności.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Statystyki są bezlitosne – aż 60% restuarcji zamyka się w ciągu pierwszych dwóch lat od ich otwarcia. Co robić by otworzyć lokal z sukcesem i nie popaść w długi? Jak zaplanować biznes by spektakularne otwarcie nie zamieniło się w plajtę dekady.  jak dbac orestauracje

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież