Jak osiągnąć sukces otwierając restaurację?
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 21, styczeń 2016 12:34
- Odsłony: 3524
Recepta na sukces w gastronomii. Jaki właściciel restauracji nie chciał by jej mieć? Otwarcie i prowadzenie dobrzej restauracji - z pozoru trudne zadanie, jednak możliwe do wykonania. Szczególnie wtedy, gdy do prowadzenia lokalu podejdziesz naprawdę profesjonalnie i weźmiesz pod uwagę podstawowe zasady. Poznaj te, według mnie najważniejsze. |
Osiągnięcie sukcesu w branży gastronomicznej jest niełatwe. Najtrudniejszy jest zazwyczaj pierwszy rok. A w ciągu pierwszych 3 lat od rozpoczęcia działalności upada 60% lokali gastronomicznych. Restauratorzy niestety popełniają szereg błędów, które z góry skazują ich z góry na porażkę.
Lista grzechów głównych:
- brak wiedzy o potrzebach potencjalnych klientów,
- brak długofalowej strategii,
- brak dbałości o zespół,
- brak odpowiedniej polityki marketingowej i reklamy,
- niska jakość serwowanych dań,oszczędzanie na składnikach dań,
- brak patrzenia na restaurację z punktu widzenia klienta,
- brak właściwej dbałości o klienta.
Jak zatem znaleźć sposób na sukces? Na pewno przestrzegając podstawowych zasad, które pomagają w ich osiągnięciu.
Regularność i niezmienność smaku serwowanych potraw
Twoje danie 5 lat temu, dziś i za 5 lat powinno smakować tak samo. Te same smaki (oczywiście dobre smaki!) niezależnie od tego, jak długo restauracja istnieje to podstawa udanego biznesu. To główny czynnik powodujący, że Twoja restauracja jest po prostu skazana na sukces.
Stały zespół
Znający się, lubiący się pracownicy tworzący zgrany zespół to skarb, którego można pozazdrościć każdemu z właścicieli restauracji. Jednak ważniejsze jest to, by taki zespół przetrwał jak najdłużej. Szef kuchni, manager, kelner czy nawet pomoc kuchenna pracujący po kilka lat w restauracji to dowód na to, że pracownicy dobrze się czują w swoim miejscu pracy i nie myślą nawet o zmianie pracodawcy. Stały zespół to na pewno wyzwanie, bo branża restauracyjna jest chyba jedną z najbardziej rotacyjnych. Studenci czy pracownicy dorywczy na pewno nie pomogą Ci w osiągnięciu tego ambitnego celu.
Sprawiedliwe i godne wynagrodzenie
Wiąże się nierozerwalnie z poprzednią zasadą. Właściwie wynagradzany personel na pewno nie będzie się zastanawiał nad zmianą miejsca pracy. Z drugiej strony, gdy zaproponujesz niskie wynagrodzenie to nie możesz się spodziewać, że będzie chciał pracować ktoś inny niż dorabiający sobie student. A taki na pewno nie będzie zainteresowany pracą w Twoim lokal po zakończeniu studiów, ponieważ w większości taki rodzaj pracy traktuje jako przejściowy sposób na „dorobienie sobie”.
Relacje z gośćmi
Autentyczność i zaangażowanie to kolejna ważny element recepty na osiągnięcie sukcesu. Daj się poznać swoim klientom. Pokaż siebie i pozwól swoim klientom, by mogli zgłosić bezpośrednio do Ciebie swoje sugestie czy „zażalenia”. Buduj relacje i nie pozwól, by Twoja restauracja nie była z Tobą identyfikowana.
Kontroluj i doglądaj
Żadna restauracja, w której właściciel czy manager nie pojawia się regularnie na miejscu nie ma prawa osiągnąć sukcesu. Prowadzący biznes gastronomiczny nie wiedzą, a może zapominają, że konieczna jest częsta obecność w lokalu. Tylko szef, który zadba o każdy szczegół, o wystrój, nienaganną czystość zastawy i sztućców jest gwarantem sukcesu.
Gdy jesteś na szczycie to szybko możesz z niego spaść
Jeśli Twój lokal odniósł już duży sukces i myślisz, że teraz możesz już osiąść na laurach i tylko „spijać śmietankę” to jesteś na prostej drodze do problemów. Nawet pomimo sukcesu musisz nieustannie się rozwijać i poprawiać swoją ofertę. Jeśli klienci mający świadomość wysokiej jakości Twoich dań zauważą, że coś zaczyna szwankować to nie będą już tak chętnie odwiedzali Twojego lokalu.
Poznaj swoich konkurentów i nie staraj się na siłę z nimi rywalizować
Restauracje czy lokale gastronomiczne znajdujące się w Twojej okolicy traktujesz jak najgorszego wroga? Taka taktyka na dłuższą metę nie przyniesie Ci korzyści. Jak w domu, tak i w biznesie z sąsiadami warto dobrze żyć. Dobre relacje mogą Ci tylko przynieść profity i być inwestycją na przyszłość.
Jeśli będzie przestrzegał powyższych zasad to z pewnością odniesiesz sukces prowadząc restaurację. Podziel się z nami swoją opinią jakie jeszcze zasady według Ciebie są ważne?
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Kelner to wizytówka każdego lokalu gastronomicznego. Ktoś, kto powinien od progu witać i zachęcać klientów do skorzystania z usług. To osoba, od której wymaga się wielu umiejętności przede wszystkim sprzedażowych. Kelner sprzedaje bowiem lokal i to, co może on Gościom zaoferować. Nie z bez przyczyny porównywany jest często z psychologiem, ponieważ powinien wiedzieć, kiedy i jakie pytanie klientowi, zadać by zaspokoić jego potrzeby. |