pobierz-porady-dla-gastronomii

Muzyka w lokalu gastronomicznym  

+ 0
+ 0

 

Na klimat panujący w restauracji mają wpływ nie tylko wystrój wnętrza, zapachy czy obsługa. W kreacji wizerunku Twojego lokalu może pomóc Ci również muzyka. W zależności od jej rodzaju możesz przyciągnąć do restauracji różne grupy klientów. Wprowadzając klientów w dobry nastrój zwiększysz prawdopodobieństwo ich częstszych wizyt w Twoim lokalu, a w efekcie zwiększysz swoje zyski.

 

muzyka-gastronomia

Garść statystyki

W latach 2010-2011 roku TNS OBOP przeprowadziło badania na temat ekonomicznej wartości muzyki i znaczenia muzyki dla klientów sklepów, lokali gastronomicznych i salonów urody. Wyniki tego badania są szczególnie interesujące dla restauratorów. 82% przebadanych właścicieli restauracji uważa, że muzyka w lokalu nie tylko zachęca do korzystania z usług lokalu, ale również wpływa pozytywnie na długość wizyty klienta w lokalu. Co ciekawsze muzyka ma wpływ również na wybór lokalu. Aż 83% Klientów wybiera lokal, w którym gra muzyka. Jeśli muzyka zostanie wyłączona to 32,6% klientów decyduje się na inny lokal. Dodatkowo, jeśli Klient ma wybór pomiędzy dwoma podobnymi lokalami, to w 72% przypadków wybierze ten, w którym gra muzyka - nawet, jeśli serwowane tam napoje są trochę droższe. 22% klientów deklaruje, że częściej korzystałoby z usług restauracji, jeśli byłaby w niej odtwarzana muzyka, która lubią. Pozytywny wpływ wizyty w restauracji na nastrój naszych klientów również nie powinien pozostawać dla restauratora bez znaczenia. Jak się okazuje aż 83% klientów lokali gastronomicznych twierdzi, że odpowiednio dobrana muzyka ma wpływ na ich nastrój. Dodatkowo 73% właścicieli mniejszych lokali gastronomicznych, takich jak puby czy bary twierdzą, że muzyka wpływa na ich sprzedaż i dochody.

Uwarunkowania prawne

Według obowiązujących przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych utwory muzyczne w Polsce są pod ochroną prawną. W związku z tym organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi mają prawo wymagać zawarcia umowy zezwalającej na odtwarzanie muzyki w lokalach gastronomicznych i obiektach hotelowych. W naszym kraju istnieją cztery organizacje zajmujące się egzekwowaniem należności za możliwość używania piosenek artystów stowarzyszonych z ich instytucjami. Są to:

  • ZAiKS - reprezentujÄ…cy autorów piosenek,
  • ZPAV - zwiÄ…zany z producentami,
  • STOART i SAWP - zajmujÄ…ce siÄ™ prawami wykonawców.

Do końca 2013 roku obowiązywały przepisy, które zobowiązywały do uiszczania opłat każdej organizacji z osobna, w zależności od stawek przez nich uwzględnionych. Poczynając od połowy ubiegłego roku Ministerialna Komisja Prawa Autorskiego rozpoczęła zmiany przepisów dotyczących odtwarzania muzyki m.in. w lokalach gastronomicznych. Celem wprowadzonych zmian było ujednolicenie i uproszczenie systemu nakładania i poboru opłat. Po zmianach nie ma już obowiązku opłacania składek w każdym ze stowarzyszeń. Obecnie opłat należy dokonywać maksymalnie w dwóch - jednym zajmującym się prawami autorskimi, a drugim prawami pokrewnymi. Dodatkowo zostały ustalone tabele opłat za odtwarzanie muzyki.

Alternatywne rozwiÄ…zania

Jeżeli wciąż chcemy cieszyć się muzyką w naszym lokalu, ale zależy nam na tańszym rozwiązaniu to mamy dobrą alternatywę. Możemy skontaktować się z firmami oferującymi płyty z własną muzyką, do których posiadają pełne prawa autorskie, a są "royalty free", czyli innymi słowy wolne od tantiem. Inną opcją jest skorzystanie z oferty internetowych rozgłośni radiowych. To rozwiązanie bardzo korzystne cenowo i gwarantujące dużą różnorodność utworów muzycznych. Radia internwtowe proponują specjalnie dopasowane do rodzaju i charakteru lokalu gastronomicznego kanały. Można skorzystać tutaj z opcji abonamentowej, w której nie ma reklam. Jeśli jednak chcemy zupełnie ograniczyć koszty możemy wybrać opcję bezpłatną, w której jednak musimy zaakceptować obecność bloków reklamowych.

Koszty, jakimi obciążają nas organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi w związku z prawem do publicznego odtwarzania muzyki są wysokie. Warto więc zainteresować się alternatywnymi rozwiązaniami. Są one zazwyczaj o wiele bardziej korzystne cenowo. Należy jednak pamiętać, by nie rezygnować z muzyki w lokalu w ogóle. Eliminacja tych kosztów może być dla nas tylko pozorną oszczędnością. Być może właśnie to, że puszczamy w lokalu muzykę przyczyni się do zdobycia nowego zadowolonego, a przede wszystkim lojalnego klienta.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

W gastronomii problem ze stałą załogą istniał od zawsze. Problemy, które w tej chwili piętrzą się w lokalach nie są zatem nowe. Teraz jednak ich nasilenie jest zdecydowanie większe, niż normalnie. Niepewna sytuacja z COVID spowodowała, że zainteresowanie zatrudnieniem w gastronomii radykalnie spadło. jak radzic sobie z niedoborem pracownikow

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież