Restauracja przyjazna dzieciom czy restauracja wolna od dzieci?
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 06, maj 2015 08:25
- Odsłony: 2918
Osoby posiadające dzieci coraz częściej wybierają się z nimi do lokali gastronomicznych. Wychodzenie z dzieckiem do restauracji ma ogromny wpływ na to, jaki lokal zostanie wybrany. Decydujący wpływ ma w takim przypadku ma przede wszystkim poziom przyjazności lokalu dla dzieci. Składa się na to menu, rozrywka dla dzieci, specjalne naczynia czy stoliki i krzesełka. |
Prowadząc restaurację musisz brać pod uwagę czynniki, które wpływają na decyzję rodziców wychodzących do lokalu z dziećmi. Jeśli w Twoim lokalu nie ma żadnego dania, które można by było podać dziecku, ani miejsca, w którym mogłoby wygodnie spędzić czas podczas wizyty w lokalu to możesz być pewien, że Twoją restaurację osoby z dziećmi będą omijać szerokim łukiem. Tym sposobem możesz się narazić na utratę klientów nie tylko z dziećmi, ale i tych samych, którzy wyjdą do lokalu już bez pociech.
Jak sprawić by restauracja była przyjazna dzieciom?
Restauracje przyjazne dzieciom są coraz bardziej popularne i potrzebne. Szczególnie teraz, kiedy rodzice decydują się coraz częściej na wyjścia do restauracji z dziećmi. Jeśli jesteś taka restauracją to warto to promować. Rodzice wychodzący do lokalu chcieliby już wcześniej wiedzieć, czy będą się w nim czuli komfortowo ze swoimi pociechami. Nikt przecież nie lubi chodzić od restauracji do restauracji w poszukiwaniu tej, w której nie będzie czuł się wytykany palcami z powodu dzieci.
Przy "budowaniu" restauracji przyjaznej dzieciom zwróć uwagę na menu. To chyba najważniejszy aspekt lokalu gastronomicznego przyjaznego dzieciom. Ważne by posiłki były smaczne dla dzieci, a przy okazji zdrowe. Na pewno musisz wziąć pod uwagę fakt, że rodzice coraz częściej (i bardzo dobrze!) dbają o zdrowie swoich pociech i niekoniecznie będą chcieli wybrać dla niego tłuste frytki czy hot-doga ociekającego majonezem czy niewiadomego pochodzenia sosem. Ważne by włączyć do menu świeże owoce i warzywa, pełnoziarniste makarony czy pieczywo.
Jakie potrawy będą najlepsze dla dzieci? Jeśli masz wątpliwości to zawsze warto zapytać o radę osoby mające dzieci. One będą najlepiej wiedziały, co może przypaść do gustu małym klientom. Pamiętaj również o odpowiedniej prezentacji dań w menu, nazwach, które będą się dzieciom pozytywnie kojarzyły i prezentacją dania na talerzu. Dzieci jeszcze bardziej niż dorośli zwracają uwagę na wygląd dania. Dlatego dobrze, by było kolorowe i zachęcało do konsumpcji. Co niezwykle istotne to również odpowiednia wielkość porcji i cena. Rodzice często oczekują, że porcja dania dla dziecka będzie mniejsza, a co za tym idzie cena również będzie odpowiednio zmniejszona.
Komfort dziecka i rodzica przy spożywaniu posiłku jest też niezwykle ważny. Dlatego zadbaj o wyposażenie dla dzieci, w tym:
- wysokie krzesła dla najmniejszych dzieci,
- stoliki i krzesełka dla starszych dzieci
- zestawy sztućców, talerzy i kubków odpowiednie dla dzieci,
- przewijak z pieluchami,
- zabawki i gry.
Warto również pomyśleć o pomieszczeniu, gdzie kobieta może spokojnie nakarmić piersią młodsze dziecko. Jeśli Twoja restauracja jest duża i masz ku temu możliwości możesz wydzielić również specjalną sale do zabawa dla dzieci. Dodatkowo wynająć animatora zabaw i zarazem opiekuna dla dzieci. Pomysłów jest wiele, wszystko zależy jednak od tego czy masz możliwości do ich realizacji.
Nie zapominaj również o właściwym traktowaniu dzieci przez Twój personel. Jeśli budujesz wizerunek restauracji przyjaznej dla dzieci, a Twój personel nie szanuje dzieci, jest niecierpliwy, a nawet odnosi się do nich niegrzecznie to koncepcja "kids friendly restaurant" będzie zupełnie pozbawiona sensu. Dlatego musisz przeszkolić odpowiednio personel i sprawdzać, jak wykonuje swoją pracę. W skrajnym przypadku poszukać pracowników bardziej przyjaznych dzieciom. Pamiętaj, że dzieci naśladują zachowanie dorosłych i w większości przypadków chcieliby być traktowani tak jak dorośli. Najważniejsze zasady obsługi to:
- patrzenie na małego klienta,
- pytanie w pierwszej kolejności dziecka, co chce zamówić, a następnie uzyskanie aprobaty rodzica dla zamówienia,
- uprzejme pokazywanie dziecku, gdzie znajduje siÄ™ kÄ…cik zabaw,
- pytanie rodzica o ewentualne potrzeby - większy stół, krzesło do karmienia.
Cierpliwość i życzliwość personelu będzie z pewnością wynagrodzona w postaci powtórnej wizyty w lokalu. A co za tym idzie zdobyciem stałego, a najważniejsze zadowolonego klienta, który może się stać źródłem poleceń Twojej restauracji znajomym czy rodzinie mającej dzieci.
Druga strona medalu - restauracje ze strefÄ… wolnÄ… od dzieci
Pomysł u nas ciągle kontrowersyjny, na zachodzie już jak najbardziej rozpowszechniony i popularny. W restauracjach, hotelach i kawiarniach właściciele wydzielają specjalne strefy tzw. "chlid zone free", do których wstęp mają tylko dorośli. Ten pomysł to wyjście naprzeciw potrzebom, tych którzy nie mają dzieci i mieć nie chcą. Jednak nie tylko. Nawet osoby, które mają dzieci chcą czasem od nich odpocząć i zrelaksować się w miejscu, w którym nie będą dookoła nich biegać dzieci. Największym marzeniem dla takich osób jest przestrzeń wolna od wózków, pieluch, smoczków i dziecięcych pisków. Niektórzy posuwają się dalej i tworzą nie tylko strefy, a nawet ogłaszają całe restauracje czy hotele wolnymi od dzieci. Zazwyczaj związane jest to z oczekiwaniami i zgłaszanymi uwagami przez klientów - gośćmi skarżącymi się na na zaburzenie harmonii pobytu głośnymi piskami czy płaczem dzieci.
Bez posiadania restauracji przyjaznej dla dzieci narażamy się na utratę klientów posiadających dzieci. Z drugiej jednak strony bez posiadania strefy wolnej od dzieci możemy się narazić na utratę klientów bezdzietnych. Ważne jest zatem odpowiednie wyważenie oczekiwań obu grup klientów. W jednej restauracji wydzielenie strefy przyjaznej dla dzieci i strefy wolną od nich jest na pewno bardzo trudne, ale na pewno nie niemożliwe. Doskonałym przykładem knajpki, która sobie z tym poradziła jest Cafe Nielsen, która była pionierem we wprowadzaniu strefy wolnej od dzieci. A dodatkowo przygotowała inna salę przeznaczoną specjalnie dla dzieci. Dlatego Ty jako właściciel czy manager restauracji musisz zadać sobie pytanie, którzy klienci są niejako dla Ciebie ważniejsi. To może złe określenie, ale wybrać coś na pewno musisz.
Co Wy sądzicie o restauracjach przyjaznych dla dzieci i z drugiej stronie o strefach wolnych od dzieci? Wprowadziliście już coś takiego w swojej restauracji? Czekam na Wasze opinie w tym gorącym temacie.
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Opinie o restauracji mogą być dobrodziejstwem, ale również zmorą. Każdy z właścicieli lokalu gastronomicznego musi mieć na względzie, że nie każdemu gościowi da się dogodzić w 100% i na pewno nie wszystkie opinie, jakie się będą pojawiały będą pozytywne. |