Wykorzystaj geolokalizację, czyli Foursquare w akcji!
- Szczegóły
- Utworzono: piątek, 23, styczeń 2015 12:04
- Odsłony: 2909
Karmią najlepiej w Łodzi, przemiła obsługa, przyjemne wnętrze, ale i najgorsze mojito w moim życiu. To prawdziwe opinie o restauracjach, które można znaleźć w serwisie Foursquare. Jeszcze go nie znasz? Koniecznie poznaj, wykorzystaj jego potencjał i zwiększ swoją popularność wśród klientów. |
Co to jest Foursquare?
Foursquare nazywane także w skrócie 4SQ to bezpłatna aplikacja głównie na urządzenia mobilne - smartfony, tablety itp. Jest ona dostępna na większość systemów operacyjnych i telefonów. Stanowi połączenie tego, co w ostatnich kilku latach podbiło serca internautów, czyli portalu społecznościowego i opiniotwórczego. Jak do tej pory nie jest ona niestety dostępna w języku polskim, pozostaje nam więc korzytanie z wersji anglojęzycznej. Nie powinno to być jednak zbyt uciążliwe nawet dla osób, u których ze znajomością języka angielskiego nie jest najlepiej.
Co możemy zrobić na Foursquare?
- zameldować się (zaczekinować się) w wybranym miejscu, w którym akurat przebywamy,
- zostawić opinię o miejscu, polecić lub nie serwowane dania, jeśli jesteśmy akurat w restauracji,
- zbierać nagrody, rabaty - jeśli meldujemy się w danych miejscach zbieramy punkty i wyróżnienia (odznaki).
Foursquare to jeden z doskonałych przykładów połączenia nie tylko social media, ale również elementu gry i podążania za nowoczesnymi trendami. Doskonale można go zaimplementować zarówno dla małej lokalnej kawiarni czy pizzerii, jak i dużej sieci lokali. Na swojej stronie Foursquare chwali się, że ma już ponad:
- 55 milionów użytkowników,
- 6 mld check-inów,
- 1-milionowy przyrost check-inów każdego dnia,
- 1,9 mln firm zarejestrowanych w serwisie.
To dane "ze świata". Ilu w Polsce mamy użytkowników Foursquare i ile firm założyło w nim swój profil dokładnie nie wiadomo. W naszym kraju serwis nie jest jeszcze na pewno tak popularny jak za granicą, ale zdobywa coraz większą popularność i zwiększa się liczba jego użytkowników. Wystarczy zajrzeć na stronę i sprawdzić ile restauracji czy kawiarni z naszego miasta już tam jest. Co ciekawe swoje profile założyły już w niej nie tylko lokale gastronomiczne z dużych miast naszego kraju jak na przykład Warszawa, czy nasza rodzima Łódź, ale również z takich mniejszych miast, jak na przykład Bełchatów czy Włocławek. Oznacza to, że Foursquare się rozrasta. Może więc już czas, by Twoja restauracja wykorzystała ten trend i poszła w ślady konkurencji lub wręcz przeciwnie "przetarła szlaki" i była pierwszym lokalem na Foursquare w Twojej okolicy.
Jak założyć profil swojego lokalu na Foursquare?
To bardzo proste!
Wystarczy że wykonasz następujące kroki:
- Odwiedź stronę Foursquare, pobierz aplikację zainstaluj ją na swoim urządzeniu.
- Sprawdź czy Twoja restauracja, pizzeria czy bar nie zostały już przez kogoś dodane do bazy serwisu.
- Jeśli nie kliknij Add this Place (dodaj miejsce).
- Dodaj nazwę, kategorię i adres pod, którym można znaleźć Twój lokal. Zwróć uwagę na kategorię, do jakiej przypisujesz swój lokal. Masz do wyboru następujące: Food, Coffe, Nightlife.
- Jeśli Twój lokal ma swój profil na 4SQ to kliknij Do you manage this venue? (Czy to Ty zarządzasz tym miejscem?)
- Zakończ wszystkie procedury rejestracyjne i gotowe! Prawda, że proste?
Jak może Foursquare działać w Twoim przypadku?
Głodny człowiek, turysta szuka miejsca, gdzie mógłby coś zjeść. Nie zna miasta i nie wie gdzie szukać dobrego lokalu. Otwiera aplikację, wpisuje w polu wyszukiwania lasagne i otwiera mu się lista lokali, w których serwują lasagne wraz z listą opinii. Może również zobaczyć jak popularny jest dany lokali, jakie zniżki oferujesz swoim gościom. Zachęcony wieloma dobrymi opiniami odwiedza Twój lokal melduje się w nim i otrzymuje punkty od Fousquare, a dodatkową nagrodą, którą może być rabat lub gratis może mu przyznać Twój lokal. Jeśli jakaś osoba podzieli się wiadomością, w jakim miejscu jada lub gdzie chętnie pije kawę bardzo realne staje się, że inne osoby, dla których ta pierwsza stanowi wzór do naśladowania, darzą ją zaufaniem i wierzą w prawdziwość jej opinii również chętnie odwiedzi Twoją restaurację.
Pomyślisz, jednak, a co wtedy gdy ktoś wystawi Ci negatywną opinię? Inni czytając je będą omijali Twój lokal z daleka? Tutaj wracamy do tematu wysokiej jakości obsługi i dbania o potrzeby klienta. Jeśli będziesz stale utrzymywać wysoki poziom serwowanych dań, dbać o wysoki poziom kultury obsługi i starał się zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wybrednych klientów to z pewnością nie będziesz się musiał martwić o negatywne opinie. One bowiem nie biorą się z niczego. Oczywiście znajdzie się zawsze ktoś, kto wystawi negatywną opinię, ale w otoczeniu wielu pozytywnych będą one jedynie uwiarygadniać Twój profil.
Zadbaj zatem o czekinowanie się gości w Twoim lokalu. Daj im z tego realne korzyści, a z pewnością chętnie będą to robić. A jeśli dodatkowo przyznasz im nagrodę lub rabat z pewnością wrócą do Ciebie i ponownie skorzystają z Twojej oferty.
Rywalizacja i nagrody
Foursquare oparty jest na rywalizacji i nagradzaniu. Za meldowanie się w różnych miejscach użytkownik otrzymuje punkty. Ten kto częściej się melduje zdobywa więcej punktów tym samym może rywalizować z innymi o liczbę zdobytych punktów.
Mayor (burmistrz miejsca)
Osoba, która najczęściej czekinuje się w danym miejscu w ciągu 60 dni zostaje jego burmistrzem. Jeśli dany użytkownik chce odebrać innemu tytuł mayora to może meldować się danym miejscu częściej. Dla burmistrzów, jako swoistych ambasadorów marki, - Twojej restauracji możesz zaoferować dodatkowe nagrody, które będą zachęcały do rywalizacji i jeszcze częstszego meldowania się.
Czekinowanie, a punkty
Za każdy meldunek można otrzymać punkty, jednak w jednym miejscu można się zameldować nie częściej niż jeden raz dziennie. Jednego dnia można zaczekiniować się nie więcej niż 30 razy. Punkty zliczają się na naszym koncie, jednak po każdym tygodniu ulegają skasowaniu. Powoduje to, że jeśli chcemy utrzymywać wysoką liczbę punktów musimy regularnie odwiedzać ulubione restauracje.
Odznaki
Przyznawane są one przez Foursquare w przypadku częstego meldowania się w danym rodzaju miejsc czy wykonywanie zadań, jak również za dodawanie zdjęć do aplikacji. Powodują one, że pozycja użytkownika w ramach serwisu wzrasta.
Trzy rodzaje odznak
Foursquare udostępnia wiele odznak i podzielił je na trzy kategorie.
- odznaki podstawowe - stworzone przez Foursquare,
- odznaki specjalistyczne - dla użytkowników wyspecjalizowanych w poszczególnych kategoriach,
- odznaki partnerskie - zdobywa się je podążając za stronami i poradami wybranych marek.
Jeśli nadal macie wątpliwości, jak działa Foursquare to koniecznie podpatrzcie jak robią to inni. Dobre przykłady znajdziecie na pewno wśród zagranicznych lokali gastronomicznych. Tam bowiem 4SQ jest narazie o wiele bardziej popularny, niż u nas. Z pewnością jednak wśród naszych rodzimych restauracji też znajdziecie jakieś "perełki".
Jakie powody przemawiają za tym, by pojawić się ze swoją restauracją na 4SQ?
Wśród nich z pewnością wymienić należy:
- zwiększenie lojalności klienta,
- możliwość kreowania wizerunku,
- zbieranie opinii o lokalu,
- poprawę jakości świadczonych usług (w efekcie brania pod uwagę rzetelnych negatywnych opinii),
- łatwy sposób na reklamę (i to darmową!),
- zwiększenie liczby klientów.
Musimy pamiętać, że Foursquare to serwis opiniotwórczy. Taka jest nasza ludzka mentalność, że jeśli już możemy to chętniej wystawiamy negatywne opinie, niż pozytywne. Dlatego musimy zachęcić naszych klientów do wystawienia opinii o naszej restauracji. Dlatego zaoferujmy im coś w zamian - dajmy jakiś rabat lub zorganizujmy promocję.
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Promocje w lokalu gastronomicznym pomagają zyskać nowych klientów. Dlatego jeśli jeszcze nie masz w swojej restauracji żadnej oferty promocyjnej to nie czekaj, już teraz ją uruchom! Pomyśl jednak przy okazji o środkach finansowych, jakie będziesz musiał na nie przeznaczyć i zastanów się, jaki będzie ona miała wpływ na Twoją płynność. |