Znasz najlepszÄ… reklamÄ™ dla restauracji?
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 01, lipiec 2015 16:45
- Odsłony: 2883
Celem każdego właściciela jest zadowolenie klienta. Zadbaj o nie koniecznie. To gwarancja przetrwania w naprawdę silnej konkurencyjnie branży gastronomiczno-hotelarskiej. Pamiętaj, że zaspokojenie potrzeb klientów to Twój jedyny sposób na sukces. |
|
Opinia klienta w Internecie
Klient to skarb dla każdej firmy. Można też powiedzieć, że jest jak powietrze, którego przedsiębiorca potrzebuje jak każdy człowiek do życia. Bez klienta, co ważne zadowolonego klienta, nie da się na dłuższą metę prowadzić biznesu z zyskiem. Tym bardziej w rzeczywistości, w jakiej żyjemy. Fora internetowe, serwisy z opiniami czy media społecznościowe to miejsca, gdzie klienci ciągle oceniają, komentują i wyrażają swoje opinie na temat najróżniejszych usług i produktów. Z Twoją restauracją czy hotelem jest podobnie. Znasz opinie klientów na swój temat? Jeszce nie? Powinieneś to jak najszybciej zmienić! Przejrzyj fora, media społecznościowe - słowem sprawdź gdzie się da, co sądzą o Tobie klienci. Nie czekaj, zrób to teraz!
Jaki jest wynik Twoich poszukiwań? Czego się dowiedziałeś?
Krytyka
Zobaczyłeś w większości krytyczne komentarze? Nie załamuj się. Pamiętaj, że w Internecie ludzie pod pozorem anonimowości często piszą rzeczy nieprawdziwe. Nie możesz jednak wszystkich komentarzy wrzucić do "jednego worka" i z góry stwierdzić, że są one wymierzone przeciwko Tobie. Podejdź do komentarzy z dużą dozą spokoju. Wtedy na pewno "wyczujesz", które komentarze to tylko próby złośliwego oskarżenia, a które to słowa konstruktywnej krytyki. Następnie zastanów się nad zarzutami klientów i koniecznie popraw błędy. Dostosuj swoją ofertę do potrzeb klienta i jak najszybciej podejmij walkę o dobre imię swojego lokalu czy hotelu.
Pochwały
Takich na pewno oczekujesz w opiniach klientów. Jednak czy na pewno same pochwały są dla Ciebie dobre? Okazać się może, że one są czasem nawet gorsze od krytyki. Nie zgodzisz się? Niestety tak jest, że mogą one uśpić czujność restauratora czy hotelarza. Nawet jeśli wszędzie masz same pozytywne opinie - co chyba raczej nie jest możliwe - to musisz ciągle zadawać sobie pytanie, co mogę zrobić jeszcze lepiej?
Poczta pantoflowa najlepszÄ… reklamÄ…?
To sposób komunikacji starszy niż może się wydawać. Powstał, gdy jeszcze o Internecie nikt nawet nie myślał. Działa ona naprawdę niesamowicie. Wygląda to mniej więcej tak: przychodzi ktoś do restauracji, jest zadowolony z obsługi i dania, jakie miał przyjemność zjeść. Następnie poleca usługi innym. Ale czy na pewno? Zazwyczaj rozpowszechniamy jednak negatywne opinie. Dodatkowo skłonność klienta do dzielenia się negatywną opinią rośnie wraz ze wzrostem ceny produktu.
Jeśli już w progach restauracji był klient, który wyszedł z niej zadowolony to z pewnością do niej wróci. A często przyprowadzi do niej jeszcze swoich znajomych. Niezadowolony nie wróci i ostrzeże na dodatek jeszcze wielu innych. Wiem z własnego doświadczenia, że tak to działa. Niektórzy sadzą nawet, że jeden zadowolony klient to 5 następnych, a jeden niezadowolony to strata aż 10. Na taką utratę klientów przy ciągle rosnącej konkurencji na pewno nie możesz sobie pozwolić.
Pójdź o krok dalej - sam zbadaj opinie klientów
Sklepy internetowe opanowały ją prawie do perfekcji. Po każdej transakcji proszą swojego klienta o wystawienie opinii w skali od 1 do 10 przy czym klienci oceniają przede wszystkim poziom obsługi, szybkość realizacji zamówienia. Dodatkowo pojawia się również pytanie czy klient poleciłby sklep znajomym. Ty też możesz zbadać opinię swojego klienta. Jak? To naprawdę łatwe.
Księga gości
Wyłóż w swojej restauracji lub hotelu księgę gości, w której każdy klient będzie mógł wpisać swoją opinię. Dodatkowo wirtualną księgę możesz również udostępnić na stronie www. Tam klient będzie mógł się podzielić opinią na temat Twojego hotelu czy restauracji.
Ankieta
Daj swoim klientom do wypełnienia ankietę badająca stan zadowolenia. Zadaj w niej szczegółowe pytania dotyczące menu, wystroju, obsługi kelnerskiej czy muzyki. Zostaw też miejsce na samodzielne przemyślenia, propozycje zmian i oczekiwania. Pamiętaj jednak, że ankieta nie powinna być zbyt długa. Z jednej strony jej opracowanie będzie żmudne i czasochłonne. Z drugiej natomiast, co nawet ważniejsze będzie zniechęcało klientów do jej wypełniania. A nie o to przecież chodzi. Taką ankietę możesz również udostępnić na swojej stronie internetowej lub na portalu badania opinii.
Dodatkowo możesz dać informacje na przykład na portalu społecznościowym o możliwości wypełnienia ankiety czy rozesłać ją w newsletterze. Jeśli chcesz, by była ona częściej wypełniana to możesz również zaproponować klientom rabat np. w wysokości 20%.
A Ty jak dbasz o swoich klientów?
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Sylwester zbliża się wielkimi krokami. Pozostaje już niewiele czasu, by pozyskać gości. Jeśli Ty nadal ich nie masz to najwyższy czas na reklamę Twojej propozycji sylwestrowej. Jak reklamować skutecznie? Poznaj sprawdzone sposoby. |