pobierz-porady-dla-gastronomii

7 zasad zatrudniania w restauracji  

+ 0
+ 0

Zgrany zespół doświadczonych i profesjonalnych pracowników to murowany sukces w każdej branży. Dokładnie tak samo jest w gastronomii. Na sukces restauracji składa się praca każdego pracownika - od kucharza, przez kelnera, managera, aż do osób sprzątających. Dlatego ważne jest, by dobrać dobrych pracowników, określić jasno oczekiwania, opłacać ich sprawiedliwie i adekwatnie do umiejętności. pracownik-lokal-gastronomiczny-porady

Dobry i zgrany zespół pracowników = dobra restauracja

Nowoczesny wystrój restauracji, ciekawe menu i atrakcyjna lokalizacja lokalu gastronomicznego to nie wszystko. Do kompletu potrzeba jeszcze pracowników, z którymi można osiągnąć prawdziwy sukces, a co za tym idzie korzyści również finansowe. Pracowników należy wybierać z rozwagą mając na uwadze fakt, że atmosfera jaka panuje w zespole przenosi się na atmosferę, jaka panuje w lokalu. Dodatkowo wpływa ona na efektywność pracy każdego z nich.

Każdy pracownik podemując pracę powinien mieć jasno określone zadania, cele i możliwe ścieżki rozwoju. To wpłynie pozytywnie na jego motywację i spełnienie zawodowe. Dlatego na początku, najlepiej na piśmie jasno określ miejsce pracy i zakres obowiązków dla kelnera, barmana czy kucharza.

Przykład idzie z góry

Jesteś właścicielem, managerem i masz wymagania odnośnie pracy swoich pracowników? Oczekujesz od nich odpowiedzialności i sumienności w wykonywaniu obowiązków? Daj przykład swoim postępowaniem. Trzymaj się zasad i reguł, jakie opracowałeś dla swojego lokalu. Staraj się gasić nieporozumienia występujące w zespole i wyjaśniać wątpliwości. Bądź do dyspozycji zawsze wtedy, kiedy Twoi pracownicy Cię potrzebują.

Pamiętaj, że pracownicy oceniają Cię i Twoje umiejętności kierowania zespołem. Jeśli wyczują, że nie radzisz sobie w wykonywaniu swoich obowiązków zachwieje się Twoja pozycja i Twoi podwładni przestaną Cie darzyć uznaniem (o ile oczywiście je masz, bo sobie na nie zapracowałeś sprawiedliwym ocenianiem i tworzeniem przyjaznej atmosfery pracy).

Pochwal publicznie, krytykuj konstruktywnie tylko w cztery oczy

Pozytywna opinia szefa ma bardzo duży wpływ na poczucie wartości pracownika i poziom jego satysfakcji z wykonywanej pracy. Dlatego zawsze, jeśli tylko pracownik zasługuje na pochwałę, to pochwal go. Koniecznie zrób to publicznie, a wzmocnisz siłę przekazu.

Kiedy masz zamiar zganić pracownika za nieprawidłowo wykonane zadanie zawsze zrób to na osobności. Niedopuszczalne jest, by wytykać błędy przy innych pracownikach. Ganiąc pamiętaj również, że krytyka zawsze powinna być konstruktywna. Nawet w przypadku, gdy pracownik zasługuje na wytknięcie mu błędów staraj się by przekazać mu też jakieś pozytywy dotyczące jego pracy.

Opinie o pracownikach

W dzisiejszej rzeczywistości opinie odgrywają ogromną rolę. Kupując jakiś produkt, usługę, czy wybierając się do restauracji szukamy o nich opinii. Niejednokrotnie negatywne opinie wpływają na rezygnację z korzystania z usług. W efekcie powoduje to utratę potencjalnego klienta, a również idących za tym zysków.

O tym czy masz zgrany i dobry zespół pracowników możesz dowiedzieć się nie tylko dzięki własnym obserwacjom, ale również dzięki opiniom gości. Na bieżąco sprawdzaj opinie w internecie o swoim lokalu oraz czytaj komentarze w mediach społecznościowych. Sprawnie działająca załoga zapewne zbierze same pozytywne oceny.

Zdrowa rywalizacja

Zmotywowany pracownik dążący do osiągania jak najwyższych wyników to skarb. Dlatego zorganizuj w lokalu system nagradzania pracowników, którzy w danym okresie (miesięcznym, kwartalnym czy rocznym) osiągnęli najwyższe wyniki czy przyczynili się do sukcesu lokalu gastronomicznego. Mając taki motywator na pewno personel będzie pracował bardziej wydajnie.

Kursy i szkolenia dla pracowników

Wykwalifikowany pracownik świadczy o profesjonalizmie Twojej restauracji i Twoim jako jej właściciela czy managera. Pamiętaj, że na podnoszeniu kompetencji nie warto oszczędzać, bo zwróci się to z nawiązką. Inwestycja w pracownika to inwestycja w biznes. Podnosząc kompetencje swojego personelu gwarantujesz sobie lepszą pozycję wśród konkurencji. Dodatkowo pracownik, w którego pracodawca inwestuje czuje się zobowiązany wobec niego i na pewno pozostanie na miejscu pracy na dłużej.

Pracownik doświadczony czy początkujący?

Pracownik doświadczony to brak konieczności dodatkowych szkoleń i kursów, a co za tym idzie kosztów. Doświadczenie pracownika gwarantuje również uniknięcie niepotrzebnych błędów. Jednak w tym przypadku zatrudniamy też człowieka, który ma już wyrobione nawyki. O ile te pozytywne to niezwykły atut to negatywne jednak ciężko wykorzenić. Z kolei pracownika początkującego można ukształtować, a inwestycja w niego sprawi, że stanie się lojalnym i zadowolonym z pracy członkiem zespołu.

 

A Ty jak dbasz o swoich pracowników?

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Prowadzenie restauracji bez systemu gastronomicznego jest obecnie nie tyle utrudnione, co praktycznie niemożliwe biorąc pod uwagę konkurencję, która go ma. Chcesz jak najlepiej obsługiwać swoich klientów? Poznaj 10 zalet wdrożenia systemu w restauracji. system-gastronomiczny-dla-restauracji

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież