Optymalizacja kosztów w gastronomii
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 13, sierpień 2014 13:56
- Odsłony: 5879
Zyskowna restauracja, która przetrwa na rynku wiele lat - kto o takiej nie marzy? Aby to osiągnąć trzeba działać w sposób efektywny i skuteczny. Jednym ze sposobów osiągnięcia zysku jest redukcja kosztów. W tym artykule dowiesz się między innymi o tym, czym jest Food Cost i jak go wyliczać. A także jak ważne jest magazynowanie oraz zaopatrzenie w gastronomii. |
Czas to pieniÄ…dz
Jak wiemy, jest takie znane przysłowie jak "czas to pieniądz". W gastronomii również się ono sprawdza. Jeżeli widzimy, że w pewnych godzinach w naszej restauracji jest pusto lub sporadyczna ilość klientów, należałoby zamknąć restaurację w tych godzinach. Generuje to jedynie koszty, takie jak zapłata wynagrodzenia pracownikom za te godziny, oraz opłaty związane z utrzymaniem lokalu.
Surowce i ich koszty
Kolejnym sposobem na optymalizację kosztów, jest wyliczanie Food Costu. Część z Was zapyta pewnie czym jest Food Cost? Jest to koszt surowców spożywczych potrzebnych do stworzenia sprzedawanych później dań. Można go wyliczyć procentowo za pomocą wzoru zarówno w skali jednego dania, jak i sprzedaży w danym okresie. Aby go wyliczyć dzielimy koszt surowca w pieniądzu przez sprzedaż netto, a na końcu mnożymy to przez 100.
Przykładowo: koszt składników potrzebnych na rosół / cena za którą jest sprzedawany * 100%.
Determinuje to wysokość pozostałych kosztów, czyli to co pozostaje musi nam wystarczyć na pozostałe koszty utrzymania gastronomii, oraz zysk.
Menu, a sprzedaż dań
Inną możliwością jest modyfikacja menu restauracji. Jeżeli widzimy, że jakiś produkt się bardzo słabo sprzedaje i przynosi same straty, to warto byłoby pomyśleć o wycofaniu go z oferty. Pozwoli to na zmniejszenie strat. Oczywiście, nie wszystkie produkty które sprzedajemy warto wycofać na stałe. Warto byłoby pomyśleć o menu sezonowym, gdyż nie w każdym okresie to co oferujemy będzie się dobrze sprzedawać, np.: chłodnik, który świetnie sprzedaje się latem, a zimą pewnie będzie najrzadziej sprzedającą się pozycją w menu.
Czytaj więcej na temat menu restauracji: 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o menu restauracji
Zaopatrzenie i magazynowanie w gastronomii
Kolejnymi elementami, który warto by przemyśleć to zaopatrzenie gastronomii oraz magazynowanie. Jazda na drugi kraniec miasta po kilogram ziemniaków o 10 groszy tańszy nie jest dobrym pomysłem, gdyż koszty dojazdu będą znacznie większe, niż różnica w cenie. Jeżeli wzięlibyśmy ich taką ilość, że różnica między zakupem w jednym punkcie handlowym, a drugim byłaby większa niż koszty dojazdu to ma to sens. Jednakże, musimy również pamiętać o tym, żeby kupić ich tyle, aby były wykorzystane w naszej restauracji w najbliższym czasie, gdyż przetrzymywanie produktów w magazynie generuje kolejne koszty i musimy się liczyć z tym, że mogą się przeterminować i trzeba będzie wyrzucić to co się zepsuje.
Systemy POS i oprogramowanie dla gastronomii
Dużą pomocą w nadzorowaniu wyżej wymienionych elementów związanych z redukcją kosztów jest specjalne oprogramowanie dla gastronomii, takie jak S4H, czy też X2. Z pomocą takiego oprogramowania możemy nadzorować finanse naszej restauracji, pracę kierowców czy też stan magazynu. Innymi korzyściami które może przynieść system gastronomiczny w lokalu, jest zautomatyzowanie i przyspieszenie obsługi sali, co prowadzi do zadowolenia klientów i częstszego odwiedzania naszej restauracji.
Zobacz, jak systemy sprzedaży ułatwiają pracę: System sprzedaży dla restauracji
Autor artykułu: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl O mnie: Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach. |
Dowiedz się więcej:
Zmiany ustrojowe w naszym kraju i ciągły postęp technologiczny wpłynął na zmiany w mentalności pokolenia wychowanego w latach 90-tych. Ta generacja przez wielu nazywana jest pokoleniem Y lub Milenialsami. Cechują ich większe wymagania i oczekiwania jako konsumenta. To wyzwanie dla wielu dostawców usług – również dla lokali gastronomicznych, których pokolenie Y jest częstym bywalcem. |