pobierz-porady-dla-gastronomii

Optymalizacja kosztów w gastronomii  

+ 0
+ 0

Zyskowna restauracja, która przetrwa na rynku wiele lat - kto o takiej nie marzy? Aby to osiągnąć trzeba działać w sposób efektywny i skuteczny. Jednym ze sposobów osiągnięcia zysku jest redukcja kosztów. W tym artykule dowiesz się między innymi o tym, czym jest Food Cost i jak go wyliczać. A także jak ważne jest magazynowanie oraz zaopatrzenie w gastronomii.

koszty-gastronomia

Czas to pieniądz

Jak wiemy, jest takie znane przysłowie jak "czas to pieniądz". W gastronomii również się ono sprawdza. Jeżeli widzimy, że w pewnych godzinach w naszej restauracji jest pusto lub sporadyczna ilość klientów, należałoby zamknąć restaurację w tych godzinach. Generuje to jedynie koszty, takie jak zapłata wynagrodzenia pracownikom za te godziny, oraz opłaty związane z utrzymaniem lokalu.

Surowce i ich koszty

Kolejnym sposobem na optymalizację kosztów, jest wyliczanie Food Costu. Część z Was zapyta pewnie czym jest Food Cost? Jest to koszt surowców spożywczych potrzebnych do stworzenia sprzedawanych później dań. Można go wyliczyć procentowo za pomocą wzoru zarówno w skali jednego dania, jak i sprzedaży w danym okresie. Aby go wyliczyć dzielimy koszt surowca w pieniądzu przez sprzedaż netto, a na końcu mnożymy to przez 100.

Przykładowo: koszt składników potrzebnych na rosół / cena za którą jest sprzedawany * 100%.

Determinuje to wysokość pozostałych kosztów, czyli to co pozostaje musi nam wystarczyć na pozostałe koszty utrzymania gastronomii, oraz zysk.

Menu, a sprzedaż dań

Inną możliwością jest modyfikacja menu restauracji. Jeżeli widzimy, że jakiś produkt się bardzo słabo sprzedaje i przynosi same straty, to warto byłoby pomyśleć o wycofaniu go z oferty. Pozwoli to na zmniejszenie strat. Oczywiście, nie wszystkie produkty które sprzedajemy warto wycofać na stałe. Warto byłoby pomyśleć o menu sezonowym, gdyż nie w każdym okresie to co oferujemy będzie się dobrze sprzedawać, np.: chłodnik, który świetnie sprzedaje się latem, a zimą pewnie będzie najrzadziej sprzedającą się pozycją w menu.

Czytaj więcej na temat menu restauracji: 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o menu restauracji

Zaopatrzenie i magazynowanie w gastronomii

Kolejnymi elementami, który warto by przemyśleć to zaopatrzenie gastronomii oraz magazynowanie. Jazda na drugi kraniec miasta po kilogram ziemniaków o 10 groszy tańszy nie jest dobrym pomysłem, gdyż koszty dojazdu będą znacznie większe, niż różnica w cenie. Jeżeli wzięlibyśmy ich taką ilość, że różnica między zakupem w jednym punkcie handlowym, a drugim byłaby większa niż koszty dojazdu to ma to sens. Jednakże, musimy również pamiętać o tym, żeby kupić ich tyle, aby były wykorzystane w naszej restauracji w najbliższym czasie, gdyż przetrzymywanie produktów w magazynie generuje kolejne koszty i musimy się liczyć z tym, że mogą się przeterminować i trzeba będzie wyrzucić to co się zepsuje.

Systemy POS i oprogramowanie dla gastronomii

Dużą pomocą w nadzorowaniu wyżej wymienionych elementów związanych z redukcją kosztów jest specjalne oprogramowanie dla gastronomii, takie jak S4H, czy też X2. Z pomocą takiego oprogramowania możemy nadzorować finanse naszej restauracji, pracę kierowców czy też stan magazynu. Innymi korzyściami które może przynieść system gastronomiczny w lokalu, jest zautomatyzowanie i przyspieszenie obsługi sali, co prowadzi do zadowolenia klientów i częstszego odwiedzania naszej restauracji.

Zobacz, jak systemy sprzedaży ułatwiają pracę: System sprzedaży dla restauracji

Ekspert-Jacek-dla-gastronomii

Autor artykułu: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach.

Dowiedz się więcej:

Lokale gastronomiczne już dawno przestały być miejscami, od których wymaga się „jedynie” wysokiej jakości dań. Oczekiwania są coraz większe. Dobrze, gdy restauracja ma swoją historię, która kształtuje jej obecny charakter i wygląd. Właśnie ten drugi ma ogromny wpływ na powodzenie biznesu. Wizerunek restauracji i spójna komunikacja wizualna to te elementy, które odgrywają coraz większą rolę i powodują, że ich brak od razu stawia lokal na niższej pozycji startowej.

wizerunek restauracji 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież