10 najlepszych sposobów na pokazanie dbałości o klienta
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 21, kwiecień 2016 20:32
- Odsłony: 5002
Dobra obsługa jest niezbędna w każdym lokalu gastronomicznym. Przyczynia się wyraźnie do budowania silnej bazy zadowolonych i powracających klientów. Jak zatem poprawić jakość obsługi klienta? Jakie triki stosować? Polecamy Ci 10 prostych a zarazem bardzo przydatnych sposobów, które dadzą szybki efekt w postaci lepszej obsługi. |
-
Rozmawiaj ze swoimi klientami – warto rozmawiać z Goścmi, którzy odwiedzają Twój lokal. Nie bój się zadawać klientom pytań o samopoczucie czy o to jak minął im dzień – szczególnie wtedy, kiedy klient sam wyraźnie pokazuje zainteresowanie konwersacją. Jak prowadzić rozmowę? Na pewno na początek warto się przedstawić, doradzić w wyborze dania, jeśli oczywiście, Gość tego oczekuje, zapytać czy danie smakuje. Jeśli jest to klient, który jest praktycznie codziennym bywalcem w lokalu to warto, by czasem chwilę na rozmowę poświęcił właściciel. Rozmowy powodują, że klienci czują się docenieni, i widzą że pomimo obowiązków kelner czy właściciel znalazł chwilę czasu na bardziej spersonalizowany kontakt.
-
Traktuj szczególnie stałych bywalców – prowadząc restaurację z pewnością widzisz osoby, które przychodzą do Twojej restauracji częściej, niż inne. Stają się one stałymi bywalcami, których z pewnością trzeba traktować szczególnie - poświęcić im więcej czasu, przedstawić specjalne oferty które dostępne są tylko dla nich. Dobrym sposobem na docenienie lojalności są na przykład karty lojalnościowe czy jakiś gratis np. w postaci deseru do obiadu. Warto nawiązać ze stałymi Gości bliższe kontakty - porozmawiać o ich zajęciach codziennych, pracy czy rodzinie – o ile oczywiście zobaczymy, że klient życzy sobie rozmów na takie tematy. Tym sposobem poznasz lepiej swojego stałego klienta, przywiążesz go do siebie jeszcze bardziej i będzie mu trudniej zmienić lokal, do którego przychodzi najczęściej.
-
Pytaj o opinie – przy każdym posiłku spożywanym przez Twojego Gościa powinieneś pytać o opinię. Zapytać czy smakuje, czy czegoś klient nie potrzebuje. Oczywiście może zdarzyć się tak, że klient nawet pomimo tego, że jest niezadowolony nie powie tego, ponieważ w bezpośredniej rozmowie nie będzie chciał się przyznać do tego, że coś mu nie smakuje. Pytanie o opinię o ofercie to bardzo dobry sposób na pozyskanie cennych informacji zwrotnych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.
-
Prowadź rozmowy z klientami w mediach społecznościowych – doskonale nadają się do tego Facebook, Twitter czy Pinterest. Korzystanie z social media to dobry sposób na przyciągnięcie klientów. Prowadź rzeczywisty kontakt z użytkownikami mediów społecznościowych i przede wszystkim bądź sobą. Tam jakikolwiek fałsz zostanie szybko zlokalizowany i obróci się przeciwko Tobie.
-
Szybka reakcja - szybkie rozwiązywanie problemów – czasami mimo najlepszych chęci coś nie wychodzi, dania nie wychodzą w tym czasie, w którym powinny, nagle zaczyna brakować składników do potraw, a urządzenia odmawiają posłuszeństwa. W takich przypadkach dodatkowo mogą pojawić się reklamacje i zastrzeżenia, co do jakości serwowanych dań. Wtedy warto zachować spokój i starać się rozwiązać problem jak najszybciej. Klient musi widzieć, że rzeczywiście zajmujesz się jego opinią i zastrzeżeniami, co do jakości zamówionego dania.
-
Darmowe oferty, gratisy – ludzie lubią rzeczy, które mogą otrzymać za darmo. Czasem wystarczy naprawdę niewiele poświęcić, może się również zdarzyć, że nic, by darmowym gadżetem skusić klientów do częstszych odwiedzin. Darmowy dla Ciebie gadżet może być na przykład koszulką czy szklanką, która jest dodawana przez dystrybutorów piwa czy soków. Ty z kolei możesz od siebie dać gratis na przykład kawę czy deser. Są to małe rzeczy, które nie kosztują wiele, a mogą się wydajnie pozytywnie przyczynić do budowy silnych relacji z klientami.
-
Zadbaj o ofertę dla dzieci – jeśli Twoja restauracja przyjmuje zarówno dorosłych, jak i rodziny z dziećmi to warto ułożyć specjalne menu dla młodszych klientów. Wśród dań powinny się znaleźć nie tylko naleśniki czy zupa pomidorowa, ale też inne dania, które lubią dzieci i są zarówno smaczne, jak i zdrowe. Tym samym trafimy w gust zarówno dzieci, które będą rekomendowały rodzicom kolejną wizytę w tej restauracji. Z drugiej strony rodzice widząc, że lokal serwuje dania z dbałością o młodszych klientów częściej będą chcieli odwiedzać to miejsce.
-
Partnerstwo z innymi firmami – oferować rabaty i promocje możesz nie tylko z własnych zasobów, ale również wykorzystując współpracę z innymi firmami. Przykładowo jeśli prowadzisz restaurację w pobliżu hotelu możesz nawiązać z nim współpracę. Jeśli w obiekcie nie ma restauracji serwującej obiady możesz oferować swoim lokalu dania w niższej cenie dla osób nocujących w obiekcie hotelowym.
-
Pracownicy świecący przykładem – dobra obsługa klienta to godni zaufania pracownicy, którzy w każdej chwili zachowują się odpowiednio do sytuacji. Potrafią zadbać o potrzeby Gości, doskonale odczytują ich każde zachowanie i reagują na zgłaszane przez nich reklamacje gwarantując szybkie ich załatwienie.
-
Nagradzaj pozytywne zachowania – dobra praca pracowników powinna być dobrze wynagradzana. W sytuacjach kiedy jest to szczególnie dobre zachowanie powinno być gratyfikowane, by dodatkowo je docenić. Jak możesz nagrodzić pracownika? Może być to ekstra dodatek pieniężny, karta upominkowa czy bilety do kina - nie musi być to dla Ciebie duży wydatek – liczy się gest i chęci.
A Ty co być dodał do powyższej listy?
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Dobra obsługa jest niezbędna w każdym lokalu gastronomicznym. Przyczynia się wyraźnie do budowania silnej bazy zadowolonych i powracających klientów. Jak zatem poprawić jakość obsługi klienta? Jakie triki stosować? Polecamy Ci 10 prostych a zarazem bardzo przydatnych sposobów, które dadzą szybki efekt w postaci lepszej obsługi. |