pobierz-porady-dla-gastronomii

9 sposobów na promocję restauracji do zastosowania od zaraz  

+ 0
+ 0

Dlaczego promocje mają tak ogromną moc? Dlaczego pozwalają na szybkie i łatwe zwiększenie obrotów nie tylko w lokalu gastronomicznych, ale w każdym biznesie? Odpowiedź jest prosta. Podczas zniżki otrzymujemy usługę o takiej samej jakości, ale w dużo niższej cenie. 9 promocji dla restauracji

Zniżki mogą się wyraźnie przydać kiedy, mamy zmniejszony ruch w lokalu. Może być to na przykład określony sezon, miesiąc, dzień tygodnia albo godziny w ciągu dnia. Wtedy zniżki mogą być dodatkowym bodźcem motywującym do wizyty w lokalu. Należy pamiętać, że taka oferta musi być kusząca, musi zachęcić potencjalnego gościa. Powinna być to zatem wyraźna obniżka procentowa. Odpowiednia oferta potrafi przyciągnąć do każdego rodzaju restauracji. Niezależnie od tego czy prowadzisz bar lub pub, pizzerię, restaurację typu casual czy fast food. Nawet restauracje z tak zwanej wysokiej półki oferują zniżki na swoje pozycje z menu.

Dlaczego warto zaoferować zniżki w restauracji?

Według badań zniżki są po prostu popularne. Oto kilka statystyk:

  • aż 88% odwiedzających restauracje korzysta z promocji,
  • 38% konsumentów jest skłonnych wybrać restaurację położoną dalej, jeśli oferuje ona w danej chwili zniżki,
  • 81% konsumentów stale poszukuje zniżek oferowanych przez lokale gastronomiczne,
  • ponad 1/3 odwiedzających restaurację zanim dokona wyboru poszukuje restauracji, które oferują promocje.

Pamiętaj jednak, jeśli chcesz rzeczywiście poprawić sytuację swojej restauracji nie ma sensu oferować rabatów bez strategii. Koniecznie przemyśl z jakiego powodu chcesz zaproponować daną promocję, określ jej zasady oraz czas trwania. Monitoruj również efekty skuteczności promocji oraz jej przełożenie na Twoje zyski. Brak kontroli może doprowadzić do negatywnego wpływu promocji na ogólną sytuację finansową. Dlatego przygotuj plan, trzymaj się go i śledź wyniki.

9 najlepszych promocji

Jakie rodzaje rabatów warto zaoferować w restauracjach? Zebraliśmy najpopularniejsze i najbardziej skuteczne. Wybierz te, które najlepiej wpiszą się w Twoje zasady prowadzenia restauracji.

1. Dwa w cenie jednego

Inaczej można ją też nazwać kup jeden, a drugi odbierz za darmo. Jest to oferta często stosowana w różnego rodzaju punktach usługowych. Jest ona jasna i prosta w przekazie i zachęca do zakupów, ponieważ daje realne korzyści. Ofertę tego typu można modyfikować według uznania. Najczęściej stosowane w lokalach gastronomicznych to:

  • Zamów jeden deser, a drugi dostaniesz gratis.
  • Zamów jedną pizzę, a drugą odbierz 50% taniej.
  • Zamów przystawkę przed drugim daniem, a deser dostaniesz gratis.
  • Zamów rybę, a dodatki w postaci frytek i surówki dostaniesz gratis.
  • Zamów dwie duże pizze, a trzecią dużą dostaniesz za darmo.

Zasadą tego typu promocji, szczególne tej ostatniej jest zwiększyć średnią wysokość rachunku oraz zmniejszyć zapasy magazynowe. Ważne w tym rodzaju promocji, żeby klient musiał wykonać większe zamówienie z góry, aby otrzymać darmowy posiłek.

Zaletą tej promocji dla klientów jest nawet do 50% rabatu, dla Ciebie jako właściciela restauracji możliwość zyskania lojalnego, powracającego klienta. Należy jednak taką promocję stosować z rozwagą i stosować rabat czy gratis na pozycje z menu, które i tak są rzadziej zamawiane albo takie, których food cost jest niski. Oferuj promocję przez ograniczony czas i za każdym razem sprawdzaj jak bardzo była opłacalna.

 

2. Oferty łączone

Oferty spopularyzowane przez sieciówki typu fast food. Są one korzystne zarówno dla restauracji, jak i jej klientów. Najlepiej sprawdzają się połączenia typu posiłek i napój, bo każdy gość oczekuje pełnego posiłku. Goście chętnie decydują się na promocyjne połączenia, bo mogą w karcie zobaczyć realną różnicę w cenie i mieć poczucie oszczędności. Z drugiej strony restauratorzy tym sposobem łatwo mogą zachęcić do powiększenia wielkości rachunku.

Każda restauracja może dopasować rodzaj promocji do swojego charakteru i zaproponować kombinację, która może przynieść największe zainteresowanie, a przy tym największy przewidywalny zysk. Taki rodzaj promocji dobrze się też sprawdzi się podczas organizacji imprez okolicznościowych, gdzie możemy zaproponować gościom zestawy posiłków, który będą w danej cenie i porównać go z cenami standardowymi. Tym samym będziemy mogli polecić wyższy zestaw, ponieważ gości odczują różnicę w cenie.

Główną zaletą ofert łączonych jest możliwość uwolnienia zapasów, a także zwiększenie średniej wysokości rachunku. Należy z rozmysłem dobierać zestawy, tak by rzeczywiście dać klientowi możliwość zaoszczędzenia, a z drugiej strony sobie opcję na wyższy zarobek. W innym przypadku taka strategia będzie zupełnie pozbawiona sensu.

 

3. Happy hour

Rabaty czasowe to jeden z najważniejszych rodzajów promocji. Zwykłe obniżenie cen jest najprostszym sposobem na przyciągnięcie gości do lokalu w godzinach, które są mniej popularne. Może się wydawać, że taki rodzaj promocji jest bardziej adekwatny do lokali typu bar. Nic jednak bardziej mylnego. Sprawdza się ona również w restauracjach. Według badań, dla bywalców restauracji ceny posiłków są ważniejsze, niż ceny napojów. Menu happy hour może stać się swoistą wizytówką Twojej restauracji. Będziesz wtedy słynął z dużego obłożenia w tych promocyjnych godzinach.

Dla podkręcenia chęci do odwiedzin możesz proponować w godzinach happy hour dania, których poza tymi godzinami nie serwujesz. W większości przypadków ta strategia rabatowa jest stosowana na godziny, w których obłożenie jest tradycyjnie mniejsze. Na przykład na weekendy w godzinach 12-14. Ma to na celu wyrównanie ilości pracy, jaka jest zwykle do wykonania w czasie większego i mniejszego obłożenia.

Główną zaletą happy hour jest zwiększenie ruchu poza standardowymi godzinami obłożenia. Taki rodzaj promocji ma jednak jedną wadę, która może być naprawdę duża. Goście mogą przyzwyczaić się do niższych cen oferowanych w czasie happy hour i zwyczajnie nie będą chcieli przychodzić do Ciebie w innych porach mając w głowie pytanie „ po co płacić więcej, jak można zdecydowanie mniej?”. Rozwiązaniem na takie problemy może być oferowanie kilku innych dań w ramach happy hour. Takich, których poza godzinami promocyjnymi nie serwujemy.

 

4. Zniżki procentowe

Możesz zaoferować zniżkę procentową w połączeniu na przykład ze wspomnianym wyżej happy hour albo jako zupełnie odrębny rodzaj promocji. Możesz zaoferować stałe zasady zgodnie, z którymi dana grupa klientów będzie mogła skorzystać ze zniżek. Na przykład 10% dla studentów czy 15% dla rodzin 2+3. Rabaty procentowe sprawdzają się też bardzo dobrze w przypadku reklamacji np. z powodu zbyt długiego czasu oczekiwania, czy niezgodności dania z kartą, gdzie powinieneś zaproponować gościom rekompensatę. W tym przypadku warto mieć opcję rabatowania w systemie sprzedażowym, żeby można było łatwo nadać właściwy rabat.

Główną zaletą promocji opartych na procentach jest możliwość nagrodzenia lojalnych klientów. Na takiej zasadzie opierają się przecież karty lojalnościowe do lokali gastronomicznych. Ważne, żeby rabaty procentowe nie były oferowane zbyt często, ponieważ może się to negatywnie odbić na ogólnym wyniku finansowym. Jeśli wprowadzasz zmiany dotyczące rabatów to na bieżąco śledź w systemie ich wpływ na budżet lokalu. Pamiętaj, że rabaty procentowe muszą nieść dla klienta korzyść, musi odczuć na rachunku rzeczywisty upust. Propozycja rabatu wysokości na przykład 5% nie będzie zachęcająca na tyle, żeby gość wybrał właśnie Twoją restaurację.

 

5. Zniżki powiązane z dniem tygodnia/miesiącem/okazją

To rodzaj promocji podobny do happy hour, ale tu skupiamy się na całym dniu, a nie na wybranych godzinach w ciągu dnia. W ramach takiej promocji można przygotować specjalną ofertę na dni, w których tradycyjnie jest w lokalu mniejsze obłożenie, czyli na przykład w poniedziałek czy wtorek. Na dany dzień tygodnia można zaplanować promocję powiązaną z danym rodzajem posiłku. W ramach tego rodzaju promocji można też pójść o krok dalej i zaproponować promocję na dany miesiąc czy na specjalne okazje.

Taką mogą być Walentynki czy Święta Bożego Narodzenia. Wtedy na cały luty czy też grudzień przygotowujesz ofertę. Główną zaletą takiego rodzaju promocji jest zwiększenie sprzedaży w mniej obleganych dniach tygodnia i miesiącach. Ważne, aby w przypadku wprowadzenia promocji goście mieli świadomość, że dana promocja nie obowiązuje cały czas tylko we wskazanym zakresie czasowym. Wtedy osiągniesz zamierzony efekt w postaci przyciągnięcia gości na ten czas, który rzeczywiście Cię interesuje.

 

6. Zniżki urodzinowe

Każdy z nas uważa dzień swoich urodzin za wyjątkowy. To zatem doskonały moment, byś Ty jako właściciel restauracji docenił swoich gości. Możesz sprawić, że jubilat właśnie do Ciebie przyjdzie by świętować swoje urodziny. Zniżka urodzinowa może przyczynić się, że restauracja stanie się miejscem pierwszego wyboru, w którym klienci będą chcieli świętować wszystkie swoje ważne okazje. Ogromną zaletą zniżek urodzinowych jest angażowanie klientów i rejestracja ich w programie lojalnościowym. Po wprowadzeniu do systemu danego gościa można się z nim kontaktować w sprawie zniżek urodzinowych, ale także w temacie innych interesujących ofert i rabatów. Tym samym można zbudować lojalnego gościa.

Wyraźną wadą zniżki lojalnościowej jest fakt, że zdarza się ona raz na rok. W okolicach urodzin jest też bardzo krótki czas, by taką zniżkę wykorzystać. Gość może w natłoku innych spraw zapomnieć o wykorzystaniu jej. Pamiętaj też, że inne restauracje mogą stosować ten sam trick i wtedy już gość sam zdecyduje, do której restauracji się wybierze. Dobra porada w zakresie zniżek urodzinowych – staraj się utrzymywać regularny, nienachalny kontakt z klientami w sprawie rabatów. Zwiększ częstotliwość komunikacji na około 2-1,5 miesiąca przed datą urodzin. Wtedy masz szansę, że pojedyncza wiadomość z okazji urodzin od Twojej restauracji nie umknie uwadze potencjalnego gościa.

 

7. Zniżki dla seniorów

W naszym kraju co prawda są jeszcze mało popularne. Są szeroko stosowane na przykład w USA, gdzie dla osób w wieku 55+, czasem 60+ lub członków stowarzyszenia AARP (Amerykańskie Stowarzyszenie Emerytów) oferowane są różnego rodzaju zniżki w lokalach gastronomicznych. Wielu właścicieli lokali zdaje sobie sprawę, że seniorzy mają określony dochód, którego nie da się powiększyć, dlatego nie mogą sobie pozwolić na takie same wydatki jak młodsi od nich konsumenci. Dlatego, aby zaproponować tej grupie klientów możliwość skorzystania z usług oferują obniżki. Czasem mogą one być powiązane z promocją happy hour, aby z jednej strony zapewnić seniorom bardziej komfortowe skorzystanie z usług, kiedy zwyczajnie jest mniejszy ruch, a z drugiej strony zapewnić lokalowi ruch.

Osoby w wieku 60+ to coraz częściej świadomi swojej wartości członkowie społeczeństwa, którzy w związku z większą ilością wolnego czasu chcą korzystać z różnego rodzaju atrakcji i rozrywek. Warto rozważyć wprowadzenie takiej opcji rabatowej dla seniorów również w swoim lokalu. Będzie to na pewno nowość w okolicy i będziesz miał szansę na zwrócenie na siebie uwagi i pozyskanie nowych gości. Co ważne seniorzy to jedna z najbardziej lojalnych grup konsumentów. Jeśli uda Ci się zaskarbić sympatię seniora to możesz być pewny, że zyskasz stałego klienta. Senior powróci do Ciebie, a dodatkowo jest duże prawdopodobieństwo, że poleci Twój lokal swojej rodzinie i znajomym.

 

8. Zniżki na kartach podarunkowych

Karty podarunkowe same w sobie są doskonałym narzędziem do powiększania średniej wysokości rachunku. Z badań wynika, że rachunek płacony z użyciem karty podarunkowej jest wyższy, niż kwota jaka została zapisana na karcie. Jeśli dodatkowo dołożymy do tego „zniżkę”, czyli zwiększenie kwoty do wykorzystania z karty na przykład o 15-20% to możemy być pewni sukcesu. W przypadku 200 zł na karcie i zwiększeniu jej wartości o 20% do wykorzystania w rzeczywistości będzie 240 zł.

Organizacja takich rabatów może skłonić do wykorzystania kart podarunkowych w okresie promocji, co może być na rękę dla restauracji. Ogromną zaletą karty podarunkowej jest możliwość zwrócenia uwagi nowych gości na Twój lokal. Goście tacy mogą spróbować nowych potraw bez obaw, że wydadzą rzeczywiste pieniądze na dania, co do których nie są pewni, że przypadną im do gustu. Wadą rabatów na karty podarunkowe jest brak przejrzystości ile, rzeczywiście środków pieniężnych znajduje się na karcie, a tym samym ile gość może de facto zaoszczędzić. Musisz się zatem maksymalnie postarać, by goście mieli świadomość jaka jest podstawowa wartość karty podarunkowej i jakie dodatkowe gratisy są dla nich przewidziane.

 

9. Zniżki pieniężne

To doskonały sposób na nagrodzenie klientów, którzy wykonują duże zamówienia. Promocja ta musi być prosta i opierać się na zasadzie "zamów za X zł i odbierz Y zł zniżki". Można również zastosować próg progresywny, w przypadku którego im większa wydana kwota tym większy rabat. Jest to opcja, która pozwala na uzyskanie większej wartości rachunku, co powoduje, że sprzedaje się więcej. Sprawdza się doskonale w przypadku organizacji imprez okolicznościowych, kiedy z automatu wysokość rachunku jest o wiele wyższa, niż podczas standardowej wizyty w lokalu gastronomicznym.

Należy pamiętać, że w przypadku takich rabatów niezbędne jest prawidłowe ustawienie odpowiednio wysokiego progu cenowego, od którego będzie obowiązywał rabat. W innej sytuacji goście będą kalkulowali co dodać do rachunku, żeby osiągnąć próg rabatowy. De facto w takim przypadku okazuje się, że dajesz klientowi darmową część posiłku. Nie o to jednak chodzi w tym rabacie. Tu mamy zamiar premiować tych gości, których końcowy rachunek jest wyższy, niż przeciętny.

Jak w pełni wykorzystać strategię rabatów?

Każda decyzja finansowa, którą podejmujesz powinna być poparta danymi i generować w lokalu większe przychody. Dlatego tak ważne jest planowanie strategii rabatowych lokalu – przygotowanie promocji, założenie przewidywanych przychodów oraz na końcu jej promocja i wdrożenie. Tylko takim sposobem można w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają nam przedstawione wyżej rodzaje promocji. Aby móc dokładnie monitorować wyniki promocji niezbędne jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi w ramach systemu POS. Zastosuj też zwykłą rozmowę z pracownikami, oni będąc na bieżąco z obsługą gości często wiedzą jeszcze więcej, niż pokazuje nam system. Aby prawidłowo zarządzać rabatami zastosuj się trzech poniższych porad.

 

1. Sprawdzaj trendy w systemie

Jeśli rabaty zbyt często są nadawane to będzie to miało wpływ na Twoje zyski. Upewnij się, że w systemie POS zapisane są informacje, kto udziela rabatów, musisz też wiedzieć dlaczego. Jeśli przykładowo zniżka jest proponowana często w czasie kolacji to należy się dowiedzieć, jakie błędy spowodowały niezadowolenie klienta, że rabat musiał zostać nałożony. Wtedy być może da się łatwo wyeliminować problem szkoleniem personelu. Sprawdź, czy wszyscy pracownicy prawidłowo wywiązują się ze swoich obowiązków. Gdy każdy z pracowników wywiązuje się ze swoich obowiązków to rabaty związane z reklamacją nie powinny być nadawane. Jednak realistycznie patrząc nie da się zupełnie uniknąć reklamacji. Uważnie obserwuj swoich pracowników, śledź gdzie pojawiają się najczęściej błędy i staraj się je wyeliminować przez szkolenia. W ten sposób można zbudować silniejszy personel, a także zapobiec nadużywania rabatów.

 

2. Nadawaj rabaty automatycznie

Jeśli jakiś rabat u Ciebie funkcjonuje to koniecznie wprowadź go do systemu, tak by był automatycznie naliczany przy rachunku. Nie ma powodu, dla którego mialby on być naliczany dopiero po upomnieniu się gościa. Tworzy to wtedy niemiłą atmosferę, wydłuża czas oczekiwania i może spowodować utratę zaufania do lokalu. Z drugiej strony kelnerzy nie muszą już pamiętać o naliczaniu rabatów i mogą skupić się na szybkości i dokładności obsługi gościa.

 

3. Korzystaj z własnych rabatów i proponowanych przez system sprzedażowy

W systemie POS standardowo znajdują się rodzaje rabatów proponowane do wykorzystania. Możesz z nich skorzystać. Warto jednak również stosować swoje propozycje, być kreatywnym, próbować, eksperymentować i sprawdzać, co najlepiej współgra z Twoją restauracją.

 

Jak widać sposobów na promocję jest dużo. Warto stosować się do zasad wdrażania rabatów, na bieżąco monitorować efekty i reagować na pojawiające się efekty. A Ty jakie rodzaje promocji stosujesz u siebie?

Ekspert-Jacek-dla-gastronomii

Autor artykułu: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach.

Dowiedz się więcej:

Poszukujesz sposobów na usprawnienie obsługi, zmniejszenie liczby popełnianych pomyłek, wzrost zadowolenia klientów z Twoich usług? Postaw na nowoczesne i innowacyjne technologie, które mogą w łatwy i szybki, co najważniejsze niedrogi sposób zwiększyć efektywność Twojej restauracji. 10-zalet-mobilnych-pos-w-restauracji

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież