Jak wykorzystać grywalizację do zwiększenia zysków restauracji?
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 17, luty 2021 10:38
- Odsłony: 2762
Na razie wszyscy z utęsknieniem wyczekujemy otwarcia lokali gastronomicznych. Kiedy to nastąpi? Naprawdę ciężko przewidzieć. Mamy nadzieję, że będzie to jak najszybciej. Kiedy restauracje zostaną już otwarte trzeba będzie zadbać o klienta jak nigdy wcześniej. Do tego przyda się program lojalnościowy, który przy okazji pozwoli zwiększyć zyski. |
Z badań prowadzonych w lokalach gastronomicznych wynika, że prowadzenie programu lojalnościowego zwiększa liczbę wizyt nawet o 35%. W skrócie program lojalnościowy to działania mające na celu zachęcenie gości, którzy Cię już znają do częstszych wizyt. Tym sposobem mogą zostawić u siebie więcej pieniędzy. Ty z kolei będziesz mógł zaoszczędzić na reklamie, w którą musiałbyś zainwestować w celu pozyskiwania nowych gości. Grywalizacja będzie doskonałym uzupełnieniem zwykłego programu lojalnościowego. Wykorzystując grywalizację wciągniesz swoich stałych gości niejako w grę, która dla Ciebie będzie realnym zyskiem.
Co to jest grywalizacja?
Według marketingowego guru grywalizacji w Polsce Pawła Tkaczyka grywalizacja (ang. gamification) to dodawanie tzw. mechaniki gier do aspektów życia, które do tej pory z graniem nie miały wiele wspólnego. Według niego opieramy się tu na następujących procesach: kolekcjonowanie, tabele wyników, cele i poziomy, wyzwania, osiągnięcia i nagrody. Przekładając grywalizację na rzeczywistość restauracji dodaje ona do rytuału odwiedzin restauracji coś więcej. To już nie tylko spotkanie z przyjaciółką, partnerem, mężem na obiedzie czy kolacji to działanie, które jest angażujące i przynosi dodatkowe korzyści poza spędzeniem wolnego czasu. Pozwala na zabawę i rywalizację z innymi.
Jak grywalizację zastosować w restauracji?
1. Nagrody za liczbę zakupów w restauracji
Najlepszym i najprostszym przykładem jest darmowa kawa. Może być to zastosowane w restauracji, jak i w kawiarni. Na przykład, jeśli Twój gość kupuje kawę otrzymuje nalepkę/stempelek na karcie lojalnościowej. Jeśli przykładowo odwiedzi Cię dziesięć razy kolejną kawę otrzyma za darmo. To bardzo dobry sposób, ponieważ nagradzając gości za ich działania, które są dla nich ważne generujemy większe zaangażowanie. Bo nasz gość rzeczywiście pragnie kawy i będzie po nią do nas przychodził, a jeśli wie, że będzie zbierał na kawę darmową będzie przychodził jeszcze częściej.
2. Nagrody za liczbę punktów
Jest to rozwiązanie stosowane z powodzeniem w wielu biznesach i polega na zbieraniu punktów za wydawane złotówki. Przykładowo za każde wydane 10 zł w restauracji klient może zyskać 1 PKT. Jeśli uzbiera 50 PKT będzie mógł odebrać bon na 50 zł do wykorzystania na deser czy też dowolny posiłek z karty. W tej opcji można również zwiększyć stawki. Przykładowo, gdy gość osiągnie 200 PKT to przy następnych wizytach będzie mógł uzyskać 2 PKT za wydane 10 zł. To zmotywuje do szybszego przejścia na wyższy poziom, co dla Ciebie będzie wielka korzyścią, bo goście wydadzą więcej.
3. Korzyści z grywalizacji lojalnościowej dla restauracji
Niezależenie od tego, jaką formę nagrody dla swoich gości wybierzesz Twoi gości na pewno będą się dobrze bawić. W końcu kto nie lubi osiągać wyższych poziomów i wygrywać?
4. Budowa świadomości marki
Każda marka niezależnie czy jest to restauracja czy marka kosmetyków musi dać się zapamiętać. Czymś się wyróżniać i pozytywnie się kojarzyć, tak by zachęcać do jeszcze częstszych interakcji z nią. Wszystkie Twoje działania muszą być ze sobą spójne, muszą budować jeden przekaz, który wypracowałeś na początku działalności albo zanim ją zacząłeś. Musisz być wyraźny, tak aby łatwo można było Cię poznać pośród konkurencji. Jeśli do swoich przekazów dodasz program lojalnościowy z nagrodami związanymi z grywalizacją to masz duże szanse, aby wzmocnić swój wizerunek i wywrzeć wrażenie na swoich gościach.
5. Zwiększenie lojalności
Niezależnie od tego jak dobre jest Twoje menu, konkurencja jest tak duża, że Twoi klienci mają praktycznie nieskończoną możliwość wybierania miejsc, w których wydadzą swoje pieniądze. Musisz zadbać o to, by każda wizyta w Twoim lokalu była swoistym przeżyciem. By nie dawała się łatwo zapomnieć, a wspomnienie smaku serwowanych przez Ciebie potraw powodowało chęć odbycia kolejnej wizyty w krótkim czasie. Pokaż swoim gościom, że z przyjemnością nagradzasz ich za wizytę u Ciebie w lokalu i opracuj program lojalnościowy, w którym nagrody za wizyty są coraz lepsze wraz ze wzrastającą ich częstotliwością.
6. Zwiększanie zaangażowania
Zbieranie punktów i ich wymiana na nagrody to doskonała opcja na zaangażowanie gości. Kto nie lubi osiągać kolejnych poziomów i zgarniać nagród? Im bardziej wartościowa nagroda tym większa będzie chęć uczestnictwa w grze.
7. Zwiększenie wysokości pojedynczego rachunku
Z badań wynika, że im dłużej klient obcuje za daną marką tym więcej na nią wydaje. Tym samym im dłużej utrzymujesz stałego klienta, tym więcej możesz zyskać. Zatem programy lojalnościowe związane z grywalizacją to dla Ciebie przepustka do wyższych przychodów.
8. Oszczędności na reklamie
To o czym już wspomniałam wyżej, czyli utrzymanie klienta kosztuje mniej, niż pozyskanie nowego. Nawet 5 razy mniej wydasz na utrzymanie klienta, niż na znalezienie nowego. Dodatkowo nowy klient wyda zdecydowanie mniej, niż stały gość.
7 technik grywalizacji w programie lojalnościowym restauracji
Kiedy wiemy już jakie korzyści płyną z grywalizacji przejdźmy do technik jakich można użyć, aby program lojalnościowy Twojej restauracji odniósł sukces
Oferuj nagród za rejestrację
Zachęć klientów do rejestracji w swoim programie lojalnościowym nagrodą. Jeśli chcesz, aby goście uczestniczyli w programie, czyli dali coś od sobie Ty najpierw daj im coś ze swojej strony. Badanie potwierdzają, że jeśli coś od kogoś dostaniemy za darmo mamy większą motywację, by się odwdzięczyć. Dlatego przykładowo za zapisanie się do programu lojalnościowego daj swoim gościom 25% rabatu na pierwsze zamówienie.
Informuj o postępach
Bądź blisko swoich gości i informuj ich o postępach w realizacji drogi do nagrody. Jeśli brakuje już niewiele do przejścia na kolejny poziom i odebrania nagrody np. rabatu lub darmowej kawy czy deseru wyślij wiadomość SMS lub e-mail z przyjaznym przypomnieniem o sobie i zachętą do odwiedzin. Jeśli Twój program lojalnościowy jest bardziej zaawansowany, a Twoi goście wyrazili na to zgodę możesz również publikować tablicę wyników innych uczestników programu, tak by można było porównywać swoje osiągnięcia z innymi.
Utwórz różne poziomy nagród
Możesz przykładowo ustalić trzy poziomy brązowy, srebrny, złoty. Przy przejściu na kolejny poziom otrzymuje się więcej punktów za każdą wydaną złotówkę. Przekłada się to w efekcie na lepszą nagrodę, jeśli przychodzi czas na wymianę punktów. Pamiętaj jednak, że niezbędne jest, aby utrzymać realne poziomy nagród, tak aby goście nie czuli się zniechęceni. Jeśli nagroda będzie trudna do zdobycia to poziom zaangażowania w program lojalnościowy będzie znikomy.
Oferuj nagrody oparte na emocjach i doświadczeniu
Sam rabat na dania z karty nie do końca się sprawdzi dla najmłodszych pokoleń. Tu ważne jest doświadczenie i trwanie w pozytywnych emocjach. Pamiętaj opieranie programu lojalnościowego wyłącznie na finansowym aspekcie jest skazane na porażkę. Pomyśl jakie dodatkowe benefity możesz zaproponować uczestnikom programu. Być może będzie to butelka wina do kolacji albo pierwszeństwo w rezerwacji stolika na popularne terminy. Sprawdzaj też, jakie dania zamawia Twój gość i dopasuj nagrodę do jego preferencji. Badania pokazują, że uczestnicy programów lojalnościowych wydają nawet 27% więcej, jeśli są związani emocjonalnie z firmą, która taki program prowadzi.
Przygotuj wyzwania dla uczestników programu
Ustal jasne zasady uczestnictwa w programie, ale co jakiś czas proponuj wyzwania, które przydadzą uczestnikom dodatkowych punktów. Może być to na przykład zachęta do odwiedzin restauracji w godzinach happy hour czy zamówienia dania na wynos w poniedziałek. Pozwól swoim gościom bawić się uczestnictwem w programie lojalnościowym, spraw by był on atrakcyjny, a czasami nawet zaskakujący.
Używaj elementu pilności i ekskluzywności
Ustal nagrodę w ograniczonej ilości np. dla pierwszych 20 osób lub danie, które nie jest tradycyjnie dostępne w karcie. Spowoduje to wywołanie poczucia pilności i zmotywuje do podjęcia decyzji. Przykładowo możesz zaoferować uczestnikom swojego programu (którzy dawno Cie nie odwiedzali) zniżkę 50% na deser, którą mogą wykorzystać tylko pod warunkiem, że odwiedzą Cię przez najbliższy tydzień.
Włącz media społecznościowe do programu lojalnościowego
Do programu włącz również media społecznościowe takie jak Facebook i Instagram. Możesz dodawać uczestnikom programu dodatkowe punkty za udostępnianie zdjęć w mediach społecznościowych i oznaczanie Twojego lokalu. Możesz również kontaktować się z uczestnikami programu i poprzez media społecznościowe dziękować za udział w programie.
Program lojalnościowy w restauracji to idealne rozwiązanie na zwiększenie zysków w lokalu i przywiązanie do siebie gości. Jeśli dodatkowo technikami grywalizacją sprawisz, że będzie on angażujący i dołożysz do niego szczyptę doświadczenia to możesz być pewny, że goście będą wracać do Ciebie wielokrotnie.
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Zgodnie z wczorajszymi zapowiedziami restauracje pozostają nadal zamknięte. Taka sytuacja została przedłużona do 14 lutego. Pojawiają się jednak informacje świadczące o tym, że zamknięcie restauracji może potrwać nawet do maja. Jak sobie radzić w przedłużającym "lockdownie? Jak dbać o klientów i sprawić, by chcieli zamawiać częściej. Poznaj 7 najlepszych sposobów. |