pobierz-porady-dla-gastronomii

Jak prowadzić marketing e-mail dla restauracji?  

+ 0
+ 0

Solidna strategia marketingowa ma zasadnicze znaczenie dla sukcesu każdej restauracji. Niezależnie czy prowadzisz restaurację pod własnym szyldem czy też jesteś managerem restauracji sieciowej dobrze zaplanowany marketing może pomóc przyciągnąć nowych klientów. kampania email dla restauracji

 W strategi marketingowej każdej restauracji e-mail marketing powinien zajmować ważne miejsce. Jaki jest sekret skutecznej strategii e-mail marketingu? Jest to dostarczanie wartości. Mamy tak wiele rodzajów kampanii e-mail, że trzeba testować i szukać tych najbardziej skutecznych. Istnieje bowiem cienka granica pomiędzy wiadomością oczekiwaną, a wiadomością, która ma znamiona spamu i jest zwykłym zapychaniem skrzynki e-mail. Gdy Twoje kampanie będą przemyślane, będziesz wysyłać interesujące wiadomości masz szanse niedużym kosztem dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach.

 

Po co inwestować w e-mail marketing? Czy to jest opłacalne i działa? Z badań wynika, że prawie 6 na 10 konsumentów (59%) podejmuje decyzje na podstawie otrzymywanych wiadomości e-mail. Dodatkowo aż 81% małych i średnich firm wykorzystuje e-mail jako główny kanał pozyskiwania nowych klientów. Podobna ilość, bo 80% firm wykorzystuje kampanie mailingowe do utrzymywania klientów. Z badań wynika również, że ROI kampanii mailingowych osiąga wysoki poziom. Za każde wydane 1 zł na kampanię można uzyskać aż 42 zł.

Jakich narzędzi do e-mail marketingu używać?

Jest wiele propozycji, których można używać bezpłatnie lub odpłatnie. Zaawansowane systemy oferują funkcje analityczne, projektowe, które pozwalają na lepsze dopasowanie przekazu do profilu odbiorców. Wśród najbardziej popularnych narzędzi możemy wymienić GetResponse, MailChimp, MailJet, ConvertKit, ActiveCampaign, Sendinblue. Niektóre z wymienionych są darmowe, inne odpłatne. Możesz wybrać taką opcję, która będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednia. Na początek wersję bezpłatną, a jeśli już wejdziesz na zaawansowany poziom mailingowych kampanii będzie mógł rozszerzyć wersję darmową o dodatkowe opcje, albo przejść na inne całkowicie płatne narzędzie. Warto też po prostu testować różne opcje, tak by wybrać tę najlepszą.

Prowadząc strategię e-mail marketingu warto wykonywać testy tematów, pory wysyłki, segmentowanie odbiorców. Tym sposobem możemy jeszcze lepiej dopasować swoje kampanie do odbiorców. Rozpoczynając kampanie mailingowe warto mieć świadomość i odniesienie, jakie średnie wyniki mają inne restauracje w swoich kampaniach. Wygląda to następująco:

  • wskaźnik otwarć – 23,3%,
  • współczynnik klikalności – 2,9%
  • wskaźnik rezygnacji – 0,28%

Na początku kampanie mailingowe są zwykle doraźnym działaniem. Kiedy zaczynamy widzieć efekty koniecznie należy zaplanować długofalową strategię, która da efekty w postaci zwiększenia sprzedaży.

Jak krok po kroku przygotować strategię kampanii e-mail?

Krok 1: Zbierz dane klientów

Zanim zaczniesz wysyłać wiadomości e-mail musisz zebrać bazę odbiorców. Musisz zebrać listę adresów e-mail , na które będziesz kierować swoją korespondencję. Jest na to kilka sposobów. To zależy już od Ciebie, który z nich będziesz chciał wykorzystać. Jednym z nich jest system zamówień, który oferujesz na swojej stronie www. Jeśli podczas zamawiania dasz opcję potwierdzającą zapis do newslettera e-mail, zamawiający zaznaczy to będziesz mógł go wpisać na listę odbiorców newslettera. Jeśli nie masz systemu zamówień możesz na stronie dać wyskakujące okienko, w którym zniżką na zamówienie w lokalu zachęcisz do zostawienia swojego adresu e-mail. Do podania adresu możesz zachęcać też w lokalu, na przykład ulotką, którą zostawiasz na stoliku czy bezpośrednio w trakcie obsługi gościa.

Krok 2 – Utwórz kampanię marketingową

Gdy masz już zebrane dane dotyczące adresów e-mail swoich klientów możesz skupić się na tworzeniu kampanii. Nie zniechęcaj się, jeśli wskaźniki Twoich kampanii różnią się od tych podanych wyżej. One są założone jako średnia dla zaawansowanych kampanii marketingowych. Bardzo możliwe, że do założonych wskaźników dotrzesz na przykład po kilku miesiącach od uruchomienia kampanii.

Jedną z głównych korzyści marketingu internetowego jest ta, że zanim zbierzesz adresy e-mail odbiorców, wiesz już, że są zainteresowani Twoją ofertę, bo weszli na Twoją stronę, złożyli zamówienie albo przyszli do Twojej restauracji. Teraz przy pomocy marketingu e-mail musisz sprawić, żeby to zainteresowanie zwiększyć, a nawet podtrzymać. To powoduje jednak z drugiej strony, że komunikacja nie może być nachalna. Zatrzymanie klienta jest bowiem również wyzwaniem i nie warto nadużywać zaufania, jakim nas obdarzył gość.

Podstawowe i dobre praktyki marketingu internetowego to:

  • używanie chwytliwych tematów,
  • stosowanie nazwy restauracji (swojej marki) w przekazach,
  • stosowanie naprzemiennie krótkich wiadomości i angażujących długich tekstów,
  • nie przeciążanie odbiorcy ilością informacji,
  • wyróżnianie głównych treści przekazu,
  • trzymanie się tematyki danego maila,
  • stosowanie jasnego call-to-action.

Rodzaje kampanii mailingowych

Kampania powitalna

To powitanie gościa w "przestrzeni" Twojej mailingowej komunikacji. Powinna być to ciepła, przyjazna wiadomość, która zachęci gości do otwierania kolejnych wiadomości, Jeśli obiecałeś przy zapisie do newslettera, że na odbiorcę będzie czekał rabat to jest to dobre miejsce, by go tu umieścić. Jeśli nie to daj gościom jakąś korzyść z tego maila i poinformuj o bieżącej ofercie sezonowej lub o nadchodących wydarzeniach.

Okazjonalne kupony

Wszyscy kochamy rabaty, bony gratisy. Mogą one być proponowane z różnych okazji – Świąt Bożego Narodzenia, urodzin gości, rocznicy zapisania się do newslettera. Wysyłanie kuponów to doskonała okazja, by pokazać jak bardzo zależy nam na odbiorcach (naszych gościach), a tym samym na zwiększeniu wskaźnika lojalności gości. Jeśli zaoferujesz darmowy deser na urodziny, zniżkę na całe menu albo darmowy posiłek to możesz być praktycznie pewny, że zyskałeś stałego klienta.

Skuteczne e-maile w ramach programu lojalnościowego

Jeśli nie masz w swojej restauracji programu lojalnościowego to najwyższy czas, by teraz go opracować. Program lojalnościowy to idealna opcja na przywiązanie do siebie gości. W programie lojalnościowym możesz śledzić częstotliwość odwiedzin restauracji, sprawdzać co najczęściej zamawiają Twoi gości i dopasowywać bonusy do oczekiwań. Taki skrojony pod danego gościa program wymaga trochę więcej wysiłku, ale przynosi niewspółmiernie wyższe korzyści, niż program lojalnościowy z jednolitymi zasadami dla wszystkich. Do gości uczestniczących w programie lojalnościowym możesz przesyłać wiadomości e-mail, sms-y, które zmotywują i zachęcą do wizyty w restauracji, przypomną o obecnym statusie w programie. To duże prawdopodobieństwo, że w krótkim czasie znów zobaczysz tego gościa w progach swojej restauracji.

E-maile promocyjne

Do tej kategorii zaliczyć można wszystkie rodzaje promocji i ofert, które przedstawiamy gościom. Masz zamiar wprowadzić do oferty nowy deser, drinka, albo danie to koniecznie wyślij informację o tym w mailingu. Tym sposobem spowodujesz, że jeszcze więcej osób dowie się o Twojej nowej ofercie. Organizujesz specjalną kolację z okazji Walentynek i masz jeszcze wolne miejsca? Wyślij informację do swoich subskrybentów. Lista na pewno zapełni się w szybkim czasie.

Kampanie cykliczne

Jeśli chcesz być w stałym kontakcie z gośćmi to zaplanuj wysyłkę wysyłkę maili cyklicznych na przykład raz w tygodniu, czy raz w miesiącu. To doskonały sposób na informowanie gości na bieżąco o największych zmianach zachodzących w Twoim lokalu, o tym co u Ciebie słychać. Pomyśl o stałym koncepcie dla tego mailingu, tak by był przyjazny dla gości. W nim możesz przekazywać wiadomości o „większych” promocjach, „dużych” wydarzeniach. Jeśli organizujesz na przykład jakieś sezonowe wydarzenie to koniecznie poinformuj o nim w takim newsletterze cyklicznym z większym wyprzedzeniem.

E-maile w stylu „dawno się nie widzieliśmy”

Taki e-mail jest doskonałym sposobem na przypomnienie klientom, że jesteś gotowy i czekasz na to, aż ponownie Cię odwiedzi. Czasem goście w natłoku codziennych obowiązków po prostu zapominają, że mają swoją ulubioną restaurację, której dawno nie odwiedzali. Wystarczy im o sobie przypomnieć. Przy okazji można zaproponować gościom bon rabatowy. To może wpłynąć pozytywnie na podjęcie decyzji o wizycie w lokalu. Tym samym pokażesz gościom, że o nich dbasz oraz, że Ci rzeczywiście na nich zależy.

Podsumowanie

Jak widzisz rodzajów kampanii e-mail jest sporo. Pamiętaj, aby przygotowując wysyłki być wiernym swojej marce i wyznawanym zasadom. Należy wysyłać wiadomości z umiarem, ponieważ zalewanie skrzynki odbiorczej ciągłymi aktualizacjami z życia Twojej restauracji spowoduje efekt odwrotny od zamierzonego.

Ekspert-Jacek-dla-gastronomii

Autor artykułu: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach.

Dowiedz się więcej:

Restauracja bez systemu sprzedaży? Czy to jeszcze możliwe? Jakie zalety, a jakie wady mają systemy gastronomiczne dla restauracji? Przekonaj się już teraz. Trzy kolejne zasady zarządzania restauracją już dostępne dla Ciebie.  zasady-zarzadzania-restauracja-1

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież