pobierz-porady-dla-gastronomii

6 porad jak pisać najlepsze opisy menu  

+ 0
+ 0

Jak powinna wyglądać karta menu? To chyba każdy z nas wie. Kilka stron z nazwami potraw i cenami. Jak jednak opracować menu, które pozwoli na osiągnięcie sukcesu? Trzeba przygotować kartę, która zachęci gości i pozwoli na wyróżnienie się.

jak pisac opisy menu

Karta menu to narzędzie sprzedaży każdego lokalu gastronomicznego. Perfekcyjnie przygotowana karta pozwala na zwiększenie sprzedaży już na poziomie samego wyboru dań. Dlatego tak ważne, by menu zaprojektować biorąc pod uwagę najnowsze trendy. Podczas projektowania należy wziąć pod uwagę angażowanie zmysłów, przekazywanie jakości potraw, a czasem nawet historię danej potrawy. Najlepsze opisy menu biorą pod uwagę zarówno jego przeglądanie na tradycyjnej karcie w lokalu, jak również przeglądanie mobilne na smartfonie. Nadrzędna zasada jest jedna. Każda pozycja menu musi wyjaśniać klientowi, czego może się spodziewać po jego zamówieniu.

Dlaczego warto przygotowywać dobre opisy dla menu?

Dobre opisy menu to nie tylko wyszukane słowa zlepione w całość. Muszą one tworzyć zachęcająca całość. Pomagają one przenieść biznes na wyższych poziom i są jednym z kluczowych elementów profesjonalnie prowadzonego lokalu gastronomicznego. Warto przygotować właściwe opisy przynajmniej z trzech poniższych powodów.

Wpływ na zachowanie klientów 

Konkurencja w branży gastronomicznej jest duża. Trzeba walczyć o swoją pozycję wszelkimi możliwymi sposobami. To, że Ty wiesz, że Twoja kuchnia jest wysokiej jakości to naprawdę za mało. Musisz to pokazać swoim gościom. Jeśli opracujesz właściwie menu to masz dużą szansę, by przyciągnąć do siebie gości już na etapie poszukiwania miejsca na posiłek. Jeśli w przekonujący i apetyczny sposób opiszesz swoje dania masz szansę wyprzedzić konkurencję i zdobyć klienta. Jeśli gość już skorzystał z Twoich usług to masz nawet 60-70% szans, że powróci do Ciebie.

Zwiększenie przychodów 

„Zamierzałem zjeść tylko danie główne, ale nazwa deseru brzmiała tak kusząco, że nie mogłem się oprzeć”. Większość ludzi wypowiedziała kiedyś takie słowa. Najlepiej, by było, żeby takie słowa stały się powszechne w Twojej restauracji. Już na etapie karty tak modyfikujemy zachowanie klienta, że zwiększy on wysokość swojego rachunku. Sugestywne opisy pozwalają przy minimalnym wysiłku podnieść średnią wysokość rachunku nawet o 30%.

Budowa marki 

Oryginalne i przyciągające uwagę opisy to idealna opcja na wzmocnienie swojej marki. Wpływają na budowanie silnych i długotrwałych relacji z gośćmi. Bądź autentyczny i zadbaj o swój wizerunek. Jeśli masz intrygujące i zapadające w pamięć opisy potraw to jest duża szansa, że staniesz się lokalem pierwszego wyboru podczas planowania miejsca na randkę z ukochanym czy obiad z przyjaciółką.

Opis menu – jaki powinien być?

Przede wszystkim powinien oddziaływać na zmysły. Czytając opis powinniśmy czuć się zachęceni do zamówienia danej pozycji menu. Oczami wyobraźni widzieć pyszne danie, które wpisze się w nasze kubki smakowe, aż gość z niecierpliwością będzie wyczekiwał na konsumpcję. Do opisów musimy użyć wartościujących przymiotników, które dobrze się kojarzą. Będą one mogły namalować w wyobraźni gościa obraz każdego dania. Zadaj sobie pytanie co sprawia, że serwowany przez Ciebie burger jest lepszy od tego serwowanego w zwykłej budce fast food. Czy sprawia to chrupiąca, a zarazem lekka bułka wypiekana na miejscu, a może krem rozpływający się w ustach, a mięso tak soczyste, że aż „przysłowiowa ślinka cieknie”. Dzięki wspaniałym opisom odróżnisz się od konkurencji, która nadal po prostu opisuje swojego burgera jako bułkę z mięsem i dodatkami.

Należy pamiętać, że opis nie powinien zawierać zbyt wielu słów. Średnio przyjmuje się, że opis powinien składać się z 12-15 słów. Wynika to przede wszystkim z faktu, że długie opisy wydłużają czas potrzebny na przeczytanie karty. Ważne tez żeby opis nie był zbyt krótki, bo to z kolei spowoduje konieczność domyślania się, czy też dopytywania kelnerów o to czego się można po daniu spodziewać. W opisie każdego dania powinna się znaleźć nazwa, opis składu, cena, gramatura, informacja o alergenach, a także oznaczenie szczególne np. o podwyższonej pikantności czy przeznaczeniu dla wegetarian. W przypadku cen warto się zastanowić czy będziemy podawać obok nich walutę, w której cena się wyrażona. Z badań wynika, że rezygnacja z waluty (zł, PLN) wpływa na zwiększenie średniej wysokości rachunku.

6 porad jak napisać najlepsze opisy menu

  1. Podkreślenie znanych lub lokalnych regionów. Śledzie po warszawsku, pizza neapolitańska, wołowina po burgundzku to jedne z najlepszych przykładów. Odwoływanie się miejsca, z którego słynie konkretne danie albo składnik to idealny sposób na podniesienie wartości serwowanych dań, a także podkreślenie wysokiej jakości kuchni. Pamiętaj też, że wspieranie lokalnych producentów czy tradycji jest ciągle na czasie, a nawet wskazane. Jeśli więc nawiązujesz w swoich daniach do regionalnych tradycji lub korzystasz ze składników od lokalnych rolników to koniecznie się tym pochwal w swoim menu. Dodatkowo możesz z kolei Ty poprosić również swoich dostawców o reklamowanie Twojego lokalu. Wzorem hasła, że tylko we współpracy jest siła.

  2. Pokaż historię danego dania. W kręgach marketingowych często mawia się, że ludzie nie kupują od firm tylko od innych ludzi. Ty tez pokaż ludzką twarz swojej restauracji. Jeśli za otwarciem Twojego lokalu kryje się historia to przekaż ją po prostu w opisach swojego menu. Wykorzystaj je jako okazję do podzielenia się swoją pasją z gośćmi. Tym sposobem goście wczują się jeszcze lepiej w klimat tworzonego przez Ciebie miejsca i potencjalnie zwiększą swój rachunek.

  3. Prostota i jasność na pierwszym planie.  Chociaż wartościujące przymiotniki, oddziaływanie na zmysły i zachęcanie do zakupu jest ważne. Należy jednak pamiętać, żeby zachować umiar. Nic lepiej nie sprawdzi się niż prostota i zwięzłość, bez nadmiernie wyszukanych i przesadnych epitetów. Sedno to balans między między efektownymi opisami, a prostotą i jasnością. Wyszukane dania to potencjalny problem, ponieważ jeśli goście czytający opis danie nie będą w stanie wyobrazić sobie, jak będzie wyglądało ich danie to sami skazujemy się na porażkę. Jeśli zatem w menu masz dania na przykład kuchni międzynarodowej, które mogą nie być znane potencjalnemu gościowi to koniecznie musisz wtedy opisać szczególnie jasno, co zawiera każde danie. Należy też zawsze pamiętać o podaniu liczby elementów dania, jeśli na przykład są to dania na sztuki takie jak pierogi, naleśniki, czy też krokiety.

  4. Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych.  Zadbanie o prawidłowe wyświetlanie menu na urządzeniach mobilnych to obecnie konieczność. Szczególnie w obecnych czasach, kiedy jedynymi opcjami pracy restauracji jest opcja na wynos i z dostawą. Nawet kiedy już restauracje wrócą do normalnego trybu funkcjonowania to wielu gości przed wizytą będzie chciało zapoznać się z potrawami dostępnymi w lokalu. Docenią oni na pewno tą możliwość i pozytywnie ocenią lokal gastronomiczny. Ważne, żeby menu przygotować tak, by na ekranie mobilnym wyświetlało się w sposób ułatwiający nawigację.

  5. Sugestie typu „Zamów razem z tym”. Czas, jaki goście spędzają nad wyborem menu jest naprawdę krótki. Postaraj się go wykorzystać maksymalnie i zastosuj techniki sprzedaży krzyżowej. Mam tu na myśli oferowanie klientom dodatku, który najlepiej uzupełni daną pozycję menu czyli np. ciasto do kawy, zupa jako starter przy zamówieniu np. placków czy naleśników, frytki do steka.

  6. Sprawdź dwa razy zanim wydrukujesz. Brak literówek, błędów interpunkcyjnych, a co gorsza ortograficznych jest podstawą profesjonalnego menu. W przypadku menu, które zamieszczane jest online nie ma aż takiego dużego problemu, ponieważ można je łatwo i szybko poprawić. Z opcją drukowaną jest ten problem, bo jeśli zainwestujesz w wysokiej jakości wydruki, a pojawią się błędy to możesz narazić się na starty. Przed przeznaczeniem do wydruku poproś członków swojego zespołu o przegląd w celu eliminacji ewentualnych błędów. Wiele par oczu będzie działało lepiej, niż jedna. Ważne również, by prawidłowo zapisywać nazwy dań zaciągnięte z języka obcego np. penne, anchois, bruschetta, gazpacho czy fondue. Błędny ich zapis jest poważnym faux pas dla właścicieli restauracji.

A może teraz Ty wykażesz się kreatywnością i odświeżysz swoją kartę menu na wiosnę? Wypróbuj nasze porady, unikaj błędów i ciesz się zwiększającymi się zyskami. Powodzenia!

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

W gastronomii problem ze stałą załogą istniał od zawsze. Problemy, które w tej chwili piętrzą się w lokalach nie są zatem nowe. Teraz jednak ich nasilenie jest zdecydowanie większe, niż normalnie. Niepewna sytuacja z COVID spowodowała, że zainteresowanie zatrudnieniem w gastronomii radykalnie spadło. jak radzic sobie z niedoborem pracownikow

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież