Dlaczego restauracje tak szybko upadają?
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 06, kwiecień 2017 11:08
- Odsłony: 2597
Statystyki są bezlitosne – aż 60% restuarcji zamyka się w ciągu pierwszych dwóch lat od ich otwarcia. Co robić by otworzyć lokal z sukcesem i nie popaść w długi? Jak zaplanować biznes by spektakularne otwarcie nie zamieniło się w plajtę dekady. |
Zanim otworzysz swoją restaurację musisz przemyśleć ogromną ilość rzeczy. Dla laika będzie ona po prostu przytłaczająca i może uniemożliwić otwarcie restauracji z sukcesem.
Zamknięcie restauracji to nie koniec świata. Czasem warto zrobić to wcześniej niż czekać na wplątanie się w poważne problemy. Pojawić się ona mogą w przypadku, gdy nie będziesz wypłacalny na tyle, że będziesz miał problemy z opłaceniem rachunków – opłat za prąd czy czynsz. Jeszcze gorzej, gdy będziesz zalegał z wypłatami dla pracowników.
Aby osiągną sukces musisz opracować plan działania. Plan, który zwiera szczegóły funkcjonowania, pomysły na rozwiązanie problemów, które mogą się pojawić, by nie „gasić pożarów” na bieżąco. Szczegółowa koncepcja funkcjonowania może uratować przed nawet największymi problemami. Niestety nadl wielu właścicieli otwiera restaurację „na hurra”. Lubię gotować? Mam pieniądze? To może otworzę restaurację i będę liczył zyski. Niestety tak to nie działa. Strategia działania jest niezbędna – bez niej żaden, nawet najlepszy koncept z dużymi nakładami na uruchomienie nie wytrzyma dłużej na rynku niż kilka miesięcy.
Dlaczego restauracje upadają?
-
Myślenie, że od pierwszych dni będzie się zarabiać – niestety nie, w każdym biznesie, naprawdę każdym – pierwsze miesiące, a nawet lata to czas, kiedy konieczne jest dokładanie lub jeśli w dobrze idzie wychodzi się na tak zwane „zero” przychody równoważą się z wydatkami. Warto wyliczyć wskaźnik rentowności ROI, by mieć świadomość jakie dochody pozwolą na zwrot z inwestycji i w jakim okresie można na to liczyć.
-
Brak planu działania – wizja funkcjonowania lokalu to konieczność. Bez tego możesz się już przygotowywać na zwijanie interesu. Podstawa to rozeznanie konkurencji oraz ustalenie grupy docelowej naszego lokalu.
-
Serwowanie niedobrych dań – czy to możliwe? Tak! Na dodatek to chyba jeden zpoważniejszych błędów. Niskiej jakości składniki, brak dbałości o sprzęt, na którym jest ono przygotowywane to prosta droga do problemów. Naprawdę nie łudź się, że jeśli zaserwujesz klientowi niskiej jakości potrawy on będzie chciał do Ciebie wrócić.
-
Niewłaściwi pracownicy – nie mający doświadczenia, nie znający się na obsłudze klienta lub nie mający wiedzy na temat kuchni, która chcemy serwować w swoim lokalu. Z drugiej strony poblem możesz sobie również sprawić, jeśli zechcesz zatrudnić gwiazdę z jakiegoś popularnego programu telewizyjnego o gotowaniu. Sama osobowość to bowiem nie wszystko.
-
Próba włożenia do menu wszystkich możliwych dań – 10 rodzajów zup, 20 dań z mięs, 10 dań z ry, 10 dań wegestariańskiech oraz 10 deserów w karcie. Myślisz, ze tym sposobem zaspokoisz oczekiwania wszystkich gości i każdy zje u Ciebie coś dobrego? Nic bardziej mylnego! Wielka ilość dań w karcie to informacja dla gościa, że restauracje jest zupełnie bez wyrazu, a dania moga nie być świeże. Bo czy na pewno, z dnia na dzień jest możliwość ugotowania aż takiej ilości zup?
-
Zła lokalizacja – trudna lokalizacja może być odzielona od lepszej nawet o kilka metrów. W przypadku tej pierwszej musisz postarać się o wiele bardziej. Czasem niestety nawet, jeśli będziesz czynił wiele wysiłków dana lokalizacja z góry skazana jest na niepowodzenie. Przede wszystkim musisz wziąć pod uwagę i dopasować rodzaj lokalu do jego lokalizacji. Warto zwrócić uwagę, że jeśli we wcześniejszym okresie w danym miejscu było kilka restauracji i żadnej nie udało się przetrwać dłuższego okresu to wielce prawdopodobnym jest, że i Twoja będzie miała problem. Dodatkowo to czt lokalizacja jest dobra czy zła może się zmienić już w trakcie funkcjonowania restauracji. Nagle mogą się pojawić problemy, bo powstała nowa galeria handlowa, albo co gorsze remont ulicy czy deptaka, przy której zlokalizowana jest Twoja restauracja. Trudna lokalizacja to taka, która nie pozwala na wystawienie ogródka tak potrzebnego latem.
-
Konkurencja – jeśli w miejscu, w którym zakładasz restaurację jest już zlokalizowana restauracja, która jest podobna typem do Twojej lub podczas funkcjonowania Twojej pojawił się nowy lokal musisz wziąć pod uwagę, że będzie musiał się dzielić gośćmi. W takim przypadku konieczne jest znalezienie elementu, który wyróżni Twój lokal. Zgodnie z powiedzeniem „Wyróżnij się albo zgiń”.
-
Brak dopasowania lokalu do wymagań potencjalnych gości – restauracja rodzinna w pobliżu biurowców czy restauracja dedykowana da pracowników w środku osiedla. To na peewno nie może się udać. Musisz bowiem dostosować lokalizację, koncept restauracji do oczekiwań Twoich potencjalnych gości. Dodatkowo musisz być elastyczny, bo może się okazać, że w trakcie funkcjonowanie lokalu potrzebna będzie zmiana konceptu restauracji.
Otwarcie i prowadzenie z sukcesem własnej restauracji to wyzwanie. Bez dokładnie opracowanego planu na jej funkcjonowanie nie jest to jednak możliwe. Konieczne jest posiadanie koncepcji, która pozwoli na szybkie rozwiązanie problemów , jeśli takie się pojawią. Będziesz mógł wtedy dalej prowadzić swój biznes bez konieczności uciekania się do ostatecznych środków jak ratowanie restauracji reklamą w „kuchennych rewolucjach”. Z drugiej strony musisz mieć świadomość, że jeśli masz poważne problemy to lepiej zamknij lokal wcześniej niż później by długi były mniejsze.
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Reklamować można wszystko od obuwia, sprzętu elektronicznego po żywność z marketu, a nawet dania zamawiane w restauracji. Prowadząc lokal gastronomiczny musisz mieć świadomość, że również w Twojej restauracji mogą się pojawić klienci, którzy nie będą zadowoleni z poziomu świadczonych usług. |