Gastronomiczne trendy na 2017 rok
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 10, styczeń 2017 23:11
- Odsłony: 3806
Pierwsze dni nowego roku to dobry czas na planowanie działań na cały rok. Warto zrobić podsumowanie poprzedniego roku, zestawienie kosztów i zysków oraz zrewidować działania przynoszące dobre wyniki oraz wyeliminować te, które nie przynoszą pozytywnych efektów, a czasem nawet szkodzą. Dobry pomysł to również zapoznanie się z trendami, jakie zapowiadane są na 2017 rok w gastronomii światowej i krajowej. |
Amerykańska Federacja Kulinarna, do której należy około 1300 szefów kuchni, jak co roku, opracowała Kulinarną prognozę. Zawiera ona zestawienie najgorętszych trendów w gastronomii na 2017 rok.
10 najbardziej popularnych trendów żywnościowych na 2017 rok:
- nowe sposoby na przygotowywanie mięsa,
- food trucki – jedzenie na ulicy,
- zdrowe posiłki dla dzieci,
- domowa produkcja wędlin,
- zrównoważone połowy morskie,
- etniczne inspiracje w składnikach śniadaniowych,
- domowa produkcja przypraw,
- dania etniczne,
- owoce i warzywa,
- smaki Afryki
Zdrowe posiłki dla dzieci
Bardzo ważny i potrzebny trend. Nikt przecież nie zadba o zdrowie najmłodszego pokolenia jeśli nie my dorośli, rodzice, opiekunowie, a również właściciele restauracji, którzy przygotowują menu tak, by było dopasowane do każdej grupy wiekowej, jaka ich odwiedza. Tendencja ta jest obecna w prognozie już od kilku lat i ciągle rośnie jej znaczenie. W bieżącej prognozie zajęła trzecie miejsce. Ma na to wpływ rosnąca epidemia otyłości wśród najmłodszego pokolenia. Konieczne jest zatem włączanie zdrowych dań do diety dzieci i wyjście poza frytki, naleśniki i hot-dogi. Należy zwiększyć liczbę spożywanych świeżych warzyw i owoców przez dzieci, a z pewnością wyjdzie im to na zdrowie.
Zmniejszenie roli food trucków
Zostały one spopularyzowane w Stanach, ale i u nas osiągnęły dużą popularność. W prognozie na 2017 rok nadal znajdują się w zestawieniu. Ich rola jednak maleje. Food trucki pojawiły się ona jako tańsza alternatywa dla restauracji tradycyjnych. Stały się jednym z bardzo dobrych modeli biznesowych i co ważne dochodowych. W bieżącym roku food trucki, mimo, że nadal znajdują się w zestawieniu tracą na znaczeniu.
Ekologia i lokalność
Lokalna produkcja składników do potraw podawanych w restauracji to trend nieprzeijający. I dobrze! Warto byśmy jedli produkty jak najmniej przetworzone i które przebyły jak najkrótszą drogę zanim wylądowały na naszym talerzu. W prognozie na bieżący rok w trendach ważną pozycję zajmuje również domowa produkcja wędlin oraz przypraw. Konsumenci cenią lokalność i chcą w restauracjach stykać się z lokalnymi produktami, zarówno biorąć pod uwagę jak najkrótszą drogę, jaką muszą one przebyć, jak i chęć, by w danym regionie zjeść dnia ściśle z nim związane.
Podsumowanie
2017 to kolejny ciekawy rok dla gastronomii. Choć lokalne potrawy i ich składniki nie odgrywają już tak dużej roli jak w poprzednich latach nie przestają jednak kreować menu restauracyjnego. Zdrowie i zrównoważony rozwój to nadal ważne trendy. Na smaki popularne na całym świecie nadal będą wpływały etniczne powiewy.
Co ważne odnotowania popularne nadal będą składniki takie, które odeszły w zapomnienie. Wśród nich znajdują się kasze i nasiona. Dodatkowo dużą popularnością cieszą się napoje bezalkoholowe tj. lemoniady i koktajle.
Jeśli chcecie zmienić swoje menu na Nowy Rok lub właśnie teraz rozpoczynacie swoją przygodę z gastronomią to prognoza jest dla Ciebie dobrym wyznacznikiem ogólnych globalnych trendów. Warto ją obserwowować co roku. Choć bezpośrednio dotyczy ona rynku amerykańskich restauracji to jednak globalizacja sprawia, że to co jest popularne w Stanach ma praktycznie bezpośrednie przełożenie na restauracje na całym świecie, również w Polsce.
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Celem każdego właściciela jest zadowolenie klienta. Zadbaj o nie koniecznie. To gwarancja przetrwania w naprawdę silnej konkurencyjnie branży gastronomiczno-hotelarskiej. Pamiętaj, że zaspokojenie potrzeb klientów to Twój jedyny sposób na sukces. |
|