pobierz-porady-dla-gastronomii

9 najważniejszych zasad obsÅ‚ugi pokolenia Y w restauracji  

+ 1
+ 3

Zmiany ustrojowe w naszym kraju i ciÄ…gÅ‚y postÄ™p technologiczny wpÅ‚ynÄ…Å‚ na zmiany w mentalnoÅ›ci pokolenia wychowanego w latach 90-tych. Ta generacja przez wielu nazywana jest pokoleniem Y lub Milenialsami. CechujÄ… ich wiÄ™ksze wymagania i oczekiwania jako konsumenta. To wyzwanie dla wielu dostawców usÅ‚ug – również dla lokali gastronomicznych, których pokolenie Y jest czÄ™stym bywalcem.  pokolenie y w restauracji

Pokolenie Y – trochę faktów

Pokoleniem Y zwykło się nazywać osoby urodzone od połowy lat 80 do połowy lat 90-tych. Czasem określa się tym mianem również osoby urodzone w szerszej perspektywie czasowej od początku lat 80-tych do końca XX wieku. Z tym jednak, że w tym przypadku dzieli się ich na dwie podgrupy – urodzonych w latach 80-tych i 90-tych wyodrębniając podobne i odrębne cechy. Pokolenie Y to ludzie wychowani w świecie technologii. Nie ma dla nich życia bez Internetu, smartfonów i komputerów. Nie korzystają z tradycyjnych nośników informacji, jakimi są gazety, nie chodzą zazwyczaj do bibliotek, nie lubią odręcznego pisma.

Charakterystyka pokolenia Y

Pokolenie Y to osoby oczekujące więcej, bardziej świadome, chętniej i częściej korzystające z rozrywek. Częściej wychodzą z domu, by spędzić czas z rodziną i znajomymi. Korzystają bardzo otwarcie z nowinek technologicznych, które ułatwiają i pomagają w załatwieniu wielu spraw codziennego życia. Lokale gastronomiczne też muszą wyjść naprzeciw tym wymaganiom i spełnić wyzwania, jakie stawia pokolenie Y. Mając na uwadze wysoko stawianą poprzeczkę przez pokolenie Milenialsów postanowiliśmy stworzyć dla Ciebie listę rad, z którymi na pewno lepiej zaspokoisz ich potrzeby. Jeśli nie chcesz pozostawać w tyle to nie czekaj i już teraz zacznij je wdrażać.

  1. Strona internetowa jako główne medium informacyjne - jeśli nie ma Cię w Internecie to nie istniejesz – sama prawda. Dla pokolenia Y, które nie może się obyć bez technologii i jeśli czegoś zaczyna szukać to zaczyna od Internetu nie ma innego lepszego nośnika informacji. Tam kierują zawsze swoje kroki, by znaleźć to co ich interesuje. Dlatego nie lekceważ Internetu i zadbaj o stronę www, na której potencjalny klient zawsze znajdzie aktualne informacje na temat menu, promocji czy specjalnych akcji. Nie wystarczy jednak tylko posiadać stronę www. Konieczna jest taka strona, która wyświetla się dobrze na urządzeniach mobilnych, czyli tych, z których Milenialsi korzystają coraz częściej.

  2. Papier to przeżytek – drukowanie ulotek czy informacji o aktualnych akcjach promocyjnych na kartkach papieru nie ma zupełnie sensu. Lepiej zachęcać do zapisania się do newslettera, polubienia fan page na Facebook, czy pobrania mobilnej aplikacji lokalu. To jest o wiele łatwiejszy sposób na dotarcie do klienta, a dodatkowo bardziej skuteczny w odniesieniu do tej grupy klientów.

  3. Daj klientom kilka możliwość regulowania płatności – płatności gotówką w pokoleniu Y nie są już tak bardzo popularne, jak jeszcze w starszych pokoleniach. Coraz więcej przedstawicieli tego pokolenia w przypadku płatności używa kart płatniczych. Dlatego musisz mieć w swoim lokalu terminal, który umożliwia płatności bezgotówkowe. Możesz pójść, a nawet wskazane byś poszedł o krok dalej i udostępnić płatności mobilne wykonywane za pośrednictwem smartfona lub tabletu.

  4. Rezerwacje i zamówienia on-line – skończ z książkami rezerwacji i brakiem prawidłowej organizacji. Udostępnij na stronie www system rezerwacji stolików i zamówienia on-line. Te drugie to doskonały kanał komunikacji, którym lokale gastronomiczne pozyskują coraz więcej rezerwacji. Oba rozwiązania na bieżąco się aktualizują, oszczędzają Twój czas i są bardzo dobrym sposobem na udostępnienie kolejnego sposobu na skorzystanie z usług Twojego lokalu. Dodatkowo jeśli połączysz je z systemem POS to otrzymasz spójne narzędzie wysoce ułatwiające zarządzanie lokalem.

  5. Dabj o jakość potraw w menu – pokolenie Y ma coraz większą świadomość konieczności zdrowego żywienia i jego wpływu na samopoczucie i ogólną jakość życia. Dlatego warto do menu dodać informacje o zawartości składników odżywczych lub odpowiednio przeszkolić personel z tej tematyki. Dodatkowo warto w menu dodać takie pozycje, które będą miały niską zawartość tłuszczów szkodliwych dla zdrowia i węglowodanów.

  6. Korzystaj aktywnie z mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter to doskonałe sposoby na prowadzenie komunikacji z pokoleniem Y. Przedstawiciele tej generacji praktycznie nie wylogowują się z social media. Tam szukają informacji o aktualnych promocjach i nowinkach związanych z marką. Komunikacja na tych portalach jest mniej oficjalna, a marka może nawiązać trwałe relacje, które mogą się przerodzić w prawdziwą lojalność w stosunku do niej. Wykorzystując media społecznościowe Twoi klienci z pokolenia Y mogą zdobywać dodatkowe gratyfikacje w postaci punktów czy rabatów np. za check-in w Twoim lokalu – doskonale do tego nadaje się np. Foursquare, o którym pisaliśmy tutaj:

  7. Wprowadzaj nowinki do swojego menu - pokolenie Y jest mobilne, jeździ po świecie, lubi odkrywać, poznawać nowe miejsca i kultury. Milenialsi lubią nowe wyzwania, testować nowinki zarówno technologiczne, jak i gastronomiczne. Często poszukują oni nowych smaków i doznań, dlatego egzotyczne składniki, ciekawe połączenia składników czy oryginalność serwowania to bardzo dobry sposób na przyciągnięcie nowego lojalnego klienta z pokolenia Y.

  8. Ekologia i życie w zgodzie z naturą – pokolenie Y jest coraz bardziej świadome problemów, jakie może nieść za sobą spożywanie niezdrowego pożywienia. Większą uwagę przykładają do pochodzenia i jakości składników pożywienia, czytają etykiety i skłaniają się do spożywania takich potraw, które są przygotowane ze składników lokalnie dostępnych.

  9. Opinie mają wielką moc – pokolenie Y to chyba pierwsze, które tak wielką wagę przywiązuje do opinii. Zanim skorzystają z jakichkolwiek usług to szukają na ich temat opinii w Internecie. Dbaj zatem o jakość swoich produktów i obsługi, ponieważ złe wieści szybko się rozchodzą.

Podsumowanie

Pokolenie Y to bardzo ważna część klientów Twojego lokalu. Musisz zatem wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom, bo to oni kreują rzeczywistość i są grupą docelową w większości lokali gastronomicznych. Tym bardziej, że spędzają oni bardzo dużo czasu w lokalach gastronomicznych. Nie zapominaj jednak o podstawowych zasadach, jakimi jest dobre traktowanie klienta i serwowanie mu smacznego posiłku, który nie tylko spełnia, a nawet przewyższa oczekiwania.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Reklamować można wszystko od obuwia, sprzętu elektronicznego po żywność z marketu, a nawet dania zamawiane w restauracji. Prowadząc lokal gastronomiczny musisz mieć świadomość, że również w Twojej restauracji mogą się pojawić klienci, którzy nie będą zadowoleni z poziomu świadczonych usług. reklamacja w restauracji

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież