pobierz-porady-dla-gastronomii

Najważniejsze obowiÄ…zki wÅ‚aÅ›ciciela restauracji  

+ 0
+ 1

Prowadzenie restauracji to wyzwanie. Wymaga to wiele wysiłku, szczególnie wtedy, kiedy będąc właścicielem jesteś przy okazji managerem i dostawcą, a czasem nawet kelnerem. Dodatkowo właściciel musi być nadzorcą nad pracownikami i sprawdzać regularnie, czy prawidłowo wywiązują się ze swoich obowiązków, podejmować decyzje dotyczące wszystkich aspektów funkcjonowania restauracji, a także dbać o pozytywny wizerunek lokalu i dobrą o nim opinię. obowiazki wlasciciel restauracji

 

Właściciel lokali gastronomicznego ma na co dzień wiele obowiązków – to nie ulega wątpliwości. W dzisiejszym artykule postaram się jednak omówić trzy główne kategorie. Wybór jest subiektywny, ale uważam, że te kategorie są najważniejsze spośród wielu zadań, jakimi jest obarczony właściciel lokalu gastronomicznego.

ZarzÄ…dzanie personelem lokalu

Każdy lokal gastronomiczny, nawet najmniejszy ma kilkoro pracowników. Biorąc pod uwagę, że każdy człowiek jest inny to powoduje, że na pokładzie restauracji możemy mieć mieszankę wybuchową zróżnicowanych osobowości i charakterów. Pamiętać należy w tym wszystkim, że wszyscy pracują w jednym miejscu na jeden wspólny cel – sukces lokalu gastronomicznego.

Żeby lokal gastronomiczny zarabiał na siebie i utrzymywał się na rynku konieczne jest zatrudnienie personelu, który tworzy miejsce i atmosferę. Aby personel pracował prawidłowo musimy od początku jasno ustalić zadania dla każdego z członków zespołu i sami trzymać się wypracowanych zasad.

Szef – właściciel restauracji powinien świecić przykładem dla swojego zespołu. Jeśli pojawiają się jakieś konflikty powinny być one szybko zażegnywane – tak by nie pozwolić na ich rozwój. Z góry zakładaj dobrą wolę pracowników – wtedy będzie Ci łatwiej z nimi rozmawiać i rozwiązywać pojawiające się problemy. Z kolei pracownicy będą Ci bardziej ufać i łatwiej Ci będzie z nimi szczerze rozmawiać.

Kodeks pracownika – lista zasad pracy i obowiązków dla każdego pracownika to dobry pomysł na łatwiejsze zarządzanie pracownikami. Dodatkowo pracownicy mają możliwość odwołania się do dokumentu, w którym znajdą podstawowe zasady postępowania na wypadek problemów w wyborze zachowania w trudnej sytuacji.

Właściciele restauracji to zazwyczaj pracowici ludzie – inaczej nie byliby chętni na otwieranie lokalu gastronomicznego. Czasem przychodzi jednak chwila, w której obowiązków jest tak dużo, że konieczne okazuje się delegowanie zadań. Tego warto się nauczyć. Delegowanie zadań to bowiem również sztuka. Trzeba wiedzieć, które zadania można delegować i komu. Przekazywanie zadań innym pracownikom pozwala zaoszczędzić czas i zająć się innymi, równie, a często nawet ważniejszymi obowiązkami.

ZarzÄ…dzanie finansami restauracji

Zarządzanie budżetem nie należy do najłatwiejszych. Nie może się bowiem ograniczać do odbierania dziennego utargu przy zamknięciu lokalu gastronomicznego danego dnia. Większe lokale gastronomiczne zatrudniają księgowe lub biura rachunkowe do obsługi. Mniejsze lokale gastronomiczne zazwyczaj same próbują sobie radzić z księgowością. Obsługa finansów może być jednak problematyczna jeśli właściciel ma dużą liczbę innych obowiązków do wykonania, a obsługa finansowa nie należy do jego najmocniejszych stron. Może się okazać wtedy stratą czasu samodzielne próbowanie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Dodatkowo bierzesz w takim przypadku na siebie odpowiedzialność za ich prawidłowość. Jeśli boisz się, że stracisz w takim przypadku pełną kontrolę nad finansami to poproś o dzienny lub tygodniowy raport doręczany bez żadnej zwłoki.

Bieżące monitorowanie wydatków i przychodów pozwoli Ci na szybkie zidentyfikowanie i eliminację problemów i prób okradania. Jest to z pewnością przykre, ale czasem niestety się zdarza.

ZarzÄ…dzanie wizerunkiem lokalu

Tworzenie tożsamości i pozytywnego wizerunku restauracji to jedno z ważniejszych zadań właściciela restauracji. Ten obszar zadań często – bardzo niekorzystnie - jest stawiany na samym końcu listy zadań do wykonania. Moim zdaniem powinien on zajmować priorytetowe miejsce. Na public relations lokalu składają się reklamy, kontakty z klientami, odpowiadanie na ich potrzeby, rozpatrywanie reklamacji, prowadzenie fan page w mediach społecznościowych, tworzenie menu, które sprawi, że klienci będą chętnie wracali. Zarządzanie wizerunkiem dotyczy zatem zarówno działań w Internecie, jak i w realu.

Podsumowanie

Właściciel restauracji ma ogromną liczbę obowiązków. Uważam jednak, że na tych trzech wyżej wymienionych powinien budować swoją listę zadań w restauracji. Dodatkowo powinien mieć czas na wszystkie inne obowiązki. Brak czasu jest bowiem pierwszą i najważniejszą przyczyną problemów z funkcjonowaniem lokalu. A Ty z pewnością takich nie potrzebujesz.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Zgrany zespół doświadczonych i profesjonalnych pracowników to murowany sukces w każdej branży. Dokładnie tak samo jest w gastronomii. Na sukces restauracji składa się praca każdego pracownika - od kucharza, przez kelnera, managera, aż do osób sprzątających. Dlatego ważne jest, by dobrać dobrych pracowników, określić jasno oczekiwania, opłacać ich sprawiedliwie i adekwatnie do umiejętności. pracownik-lokal-gastronomiczny-porady

Komentarze   

0 #1 Przemek 2016-10-10 13:43
Bycie właścicielem restauracji to ciężka praca. Ciąży na Tobie wówczas bardzo duża odpowiedzialność, za swój własny los, ale również pracowników. W sumie każdy szef tak ma. W obowiązkach właściciela restauracji oprócz wymienionych rzeczy ważne jest również szczegółowe dbanie o sprzęt gastronomiczny w restauracji, bo to podstawa. Dobry sprzęt może bardzo sporo odciążyć ludzi. ;)
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież