pobierz-porady-dla-gastronomii

Alergeny w restauracji – jak informować o nich klientów?  

+ 1
+ 0

Prowadząc restaurację musisz przestrzegać wielu narzuconych na Ciebie obowiązków. Jednym z nich jest konieczność informowania o gości o alergenach zawartych w serwowanych daniach. Informacje muszą być podawane w menu, a brak przestrzegania może zakończyć się karą Izby Handlowej. alergeny restauracja

Od 13 grudnia 2014 r. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r.  w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności właściciele wszystkich lokali gastronomicznych mają obowiązek informowania klientów o składzie potraw, a przede wszystkim o ALERGENACH jakie mogą w nich występować.

Musisz mieć świadomość

Zarówno Ty, jak i wszyscy Twoi pracownicy musicie mieć świadomość i znać każdy składnik, który jest używany do przygotowywania danej potrawy, ponieważ z roku na rok rośnie liczba osób, które zmagają się z nietolerancją pokarmową lub alergią. Według badań liczba osób z alergią w Polsce sięga już nawet 15 milionów Polaków. Z związku z tym prawdopodobieństwo, że odwiedzi Cię gość z alergią jest bardzo duże. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że dla alergików lub dla osób z nietolerancją pokarmową zjedzenia dania z alergenem może skończyć się wysypką, migreną, problemami z układem pokarmowym, a w skrajnych przypadkach może zakończyć się nawet śmiercią.

W rozporządzenia ustalono 14 składników, które najczęściej wywołują alergię i nietolerancję i to o nich musisz informować gości restauracji.

14 alergenów, których dotyczy rozporządzenie

  1. ziarna zbóż zawierające gluten, tzn. pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, jak również produkty przygotowane na ich bazi
  2. skorupiaki i produkty pochodne
  3. jaja i produkty pochodne;
  4. ryby i produkty pochodne
  5. orzeszki ziemne (arachidowe) i produkty pochodne
  6. soja i produkty pochodne
  7. mleko i produkty pochodne (łącznie z laktozą)
  8. orzechy, tj. migdały,orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzeszki pekan, orzechy brazylijskie, pistacje/orzechy pistacjowe, orzechy makadamia, a także produkty pochodne
  9. seler i produkty pochodne
  10. gorczyca i produkty pochodne
  11. nasiona sezamu i produkty pochodne
  12. dwutlenek siarki i siarczyny
  13. łubin i produkty pochodne
  14. mięczaki i produkty pochodne

Jak informować o alergenach?

Masz na to co najmniej trzy sposoby. Od Ciebie zależy, który wybierzesz:

  1. Menu – warto wprowadzić zmiany w karcie dań. Najlepszy sposób to dodanie piktogramów lub numerów odpowiadających danemu alergenowi. Można również przy opisie wyróżnić składnik alergenny inną czcionką czy dodając inne tło
  2. Oddzielny arkusz z alergenami – jeśli zmiana menu to dla Ciebie zbyt duża rewolucja możesz zastosować oddzielny arkusz, na którym wypiszesz listę alergenów oraz wskażesz dania, które je zawierają. Możesz taki arkusz dołączyć jako ostatnią stronę menu.
  3. Tablica informacyjna -  możesz również w widocznym miejscu zamieścić tablicę informacyjną z alergenami zawartymi w danych potrawach.

Kary za niedopełnienie obowiązku

Państwowa Inspekcja Sanitarna podczas kontroli może sprawdzić przestrzeganie przepisów przez Twoją restaurację, również wywiązywanie się z obowiązku informowania klientów o składzie potraw i potencjalnych alergenów w nich zawartych. Jesli lokal gastronomiczny nie wywiązuje się z nałożonego obowiązku w tym zakresie jego właściciel musi się liczyć z możliwością nałożenia na niego mandatu. Kara pieniężna może być nałożona do pięciokrotnej wartości korzyści majątkowej uzyskanej lub która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie tych artykułów rolno-spożywczych do obrotu, nie niższej jednak niż 500 zł.

Gość z alergią to problem?

Jeśli Twoja załoga jest odpowiednio przeszkolona to na pewno nie będzie miała żadnego problemu w bezpośrednim kontakcie z gośćmi. Głównie kelnerzy muszą być otwarci na pytania i wątpliwości klientów oraz mieć wiedzę, by udzielić prawidłowej odpowiedzi. W związku z tym niezbędne tu będzie wspomniane wcześniej poznanie składników dań z karty. Kelner musi nie tylko wiedzieć co i jak jest przygotowywane, ale również musi posiadać informacje na temat możliwych modyfikacji dań tak by nie zawierały danych alergenów. Musi również umieć polecić inne danie, które nie będzie zawierało alergenów.

A Ty jak informujesz swoich klientów o alergenach zawartych w daniach?

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Początek grudnia to czas, kiedy Twoja restauracja powinna zacząć intensywne przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. To najwyższy czas by pomyśleć o świątecznych akcentach, które sprawią, ze wnętrze stanie się bardziej klimatyczne. To również dobry okres by pomyśleć nad świątecznym cateringiem i przedświątecznymi promocjami.

swieta w restauracji

Komentarze   

0 #1 tobiasz 2018-01-20 14:48
od kilku miesięcy prowadzę razem z moją dziewczynę restaurację w Łodzi. Ona jest kucharką z kilkuletnim doświadczeniem ja zajmuje się całą administrację i pracuje na barze. Jak zaczynaliśmy i byliśmy na etapie wymyślania menu to największym problemem było tak dobrać potrawy żeby każdy z alergią pokarmową czy nie miał dostateczny wybór. W necie jest na szczęście wiele poradników m.in. na stronie Unilever https://www.unileverfoodsolutions.pl/Aktualnosci/alergeny.html jak stworzyć potrawy bezglutenowe, dla osób uczulonych na mleko czy jaja. Z tym mieliśmy największy problem.
Informowanie klientów jest proste, wystarczy w menu zawrzeć taką informację.
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież