Alergeny w restauracji – jak informować o nich klientów?
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 24, sierpień 2017 14:20
- Odsłony: 5742
Prowadząc restaurację musisz przestrzegać wielu narzuconych na Ciebie obowiązków. Jednym z nich jest konieczność informowania o gości o alergenach zawartych w serwowanych daniach. Informacje muszą być podawane w menu, a brak przestrzegania może zakończyć się karą Izby Handlowej. |
Od 13 grudnia 2014 r. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności właściciele wszystkich lokali gastronomicznych mają obowiązek informowania klientów o składzie potraw, a przede wszystkim o ALERGENACH jakie mogą w nich występować.
Musisz mieć świadomość
Zarówno Ty, jak i wszyscy Twoi pracownicy musicie mieć świadomość i znać każdy składnik, który jest używany do przygotowywania danej potrawy, ponieważ z roku na rok rośnie liczba osób, które zmagają się z nietolerancją pokarmową lub alergią. Według badań liczba osób z alergią w Polsce sięga już nawet 15 milionów Polaków. Z związku z tym prawdopodobieństwo, że odwiedzi Cię gość z alergią jest bardzo duże. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że dla alergików lub dla osób z nietolerancją pokarmową zjedzenia dania z alergenem może skończyć się wysypką, migreną, problemami z układem pokarmowym, a w skrajnych przypadkach może zakończyć się nawet śmiercią.
W rozporządzenia ustalono 14 składników, które najczęściej wywołują alergię i nietolerancję i to o nich musisz informować gości restauracji.
14 alergenów, których dotyczy rozporządzenie
- ziarna zbóż zawierające gluten, tzn. pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, jak również produkty przygotowane na ich bazi
- skorupiaki i produkty pochodne
- jaja i produkty pochodne;
- ryby i produkty pochodne
- orzeszki ziemne (arachidowe) i produkty pochodne
- soja i produkty pochodne
- mleko i produkty pochodne (Å‚Ä…cznie z laktozÄ…)
- orzechy, tj. migdały,orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzeszki pekan, orzechy brazylijskie, pistacje/orzechy pistacjowe, orzechy makadamia, a także produkty pochodne
- seler i produkty pochodne
- gorczyca i produkty pochodne
- nasiona sezamu i produkty pochodne
- dwutlenek siarki i siarczyny
- Å‚ubin i produkty pochodne
- mięczaki i produkty pochodne
Jak informować o alergenach?
Masz na to co najmniej trzy sposoby. Od Ciebie zależy, który wybierzesz:
- Menu – warto wprowadzić zmiany w karcie dań. Najlepszy sposób to dodanie piktogramów lub numerów odpowiadających danemu alergenowi. Można również przy opisie wyróżnić składnik alergenny inną czcionką czy dodając inne tło
- Oddzielny arkusz z alergenami – jeśli zmiana menu to dla Ciebie zbyt duża rewolucja możesz zastosować oddzielny arkusz, na którym wypiszesz listę alergenów oraz wskażesz dania, które je zawierają. Możesz taki arkusz dołączyć jako ostatnią stronę menu.
- Tablica informacyjna - możesz również w widocznym miejscu zamieścić tablicę informacyjną z alergenami zawartymi w danych potrawach.
Kary za niedopełnienie obowiązku
Państwowa Inspekcja Sanitarna podczas kontroli może sprawdzić przestrzeganie przepisów przez Twoją restaurację, również wywiązywanie się z obowiązku informowania klientów o składzie potraw i potencjalnych alergenów w nich zawartych. Jesli lokal gastronomiczny nie wywiązuje się z nałożonego obowiązku w tym zakresie jego właściciel musi się liczyć z możliwością nałożenia na niego mandatu. Kara pieniężna może być nałożona do pięciokrotnej wartości korzyści majątkowej uzyskanej lub która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie tych artykułów rolno-spożywczych do obrotu, nie niższej jednak niż 500 zł.
Gość z alergią to problem?
Jeśli Twoja załoga jest odpowiednio przeszkolona to na pewno nie będzie miała żadnego problemu w bezpośrednim kontakcie z gośćmi. Głównie kelnerzy muszą być otwarci na pytania i wątpliwości klientów oraz mieć wiedzę, by udzielić prawidłowej odpowiedzi. W związku z tym niezbędne tu będzie wspomniane wcześniej poznanie składników dań z karty. Kelner musi nie tylko wiedzieć co i jak jest przygotowywane, ale również musi posiadać informacje na temat możliwych modyfikacji dań tak by nie zawierały danych alergenów. Musi również umieć polecić inne danie, które nie będzie zawierało alergenów.
A Ty jak informujesz swoich klientów o alergenach zawartych w daniach?
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Klient restauracji oczekuje dziś czegoś więcej niż "tylko" smacznej kuchni i komfortu. Jego oczekiwania są o wiele większe. W czasach, gdy jesteśmy ciągle on-line bezprzewodowy internet to konieczność również w Twoim lokalu gastronomicznym. Wi-fi w restauracji to już nie dodatek, który można gratis zaoferować klientom - to standard bez, którego żadna restauracja nie może się już obejść. |