pobierz-porady-dla-gastronomii

E-marketing w gastronomii  

+ 1
+ 0

Wielu restauratorów myśli, że wystarczy podawać dobre jedzenie, aby przyciągnąć klientów do swojego lokalu. Cóż, bardzo rzadko, ale może się tak zdarzyć. Jednakże w zdecydowanej większości przypadków osiągnięcie sukcesu to składowa wielu elementów, wśród których wchodzi marketing. Dziś zaś przedstawimy e-marketing, czyli internetową wersję tego elementu i ukażemy jego rodzaje, oraz zalety użytku w gastronomii.

strona-internetowa-restauracja

Marketing internetowy i jego rodzaje

E-marketing to bardzo rozległa dziedzina, będąca częścią szeroko rozumianego marketingu. Wraz z rozkwitem internetu oraz większą dostępnością w domach, nastąpił rozwój tego rozwiązania. Ludzie coraz częściej i dłużej są online, a firmy powoli odwracają się od tradycyjnych form marketingu. Wielu ludzi już się na nie "uodporniła" i zaczęła ich nie zauważać, dlatego zaczęto poszukiwać innych rozwiązań. Takimi rozwiązaniami są:

  • generowanie ruchu na stronie internetowej,
  • mailing lub newslettery,
  • dziaÅ‚ania w social mediach,
  • targetowanie reklam w internecie.

W dalszej części artykułu opowiemy sobie o nich więcej, między innymi o tym jak działają i jakie mają zalety.

Strona jest bardzo istotna

Witryna to swojego rodzaju wizytówka naszej firmy w internecie. Potencjalny klient, który dostanie się na nią, musi być zainteresowany tym co na niej znajdzie. Strona ma za zadanie zachęcić go do zaspokojenia swojej potrzeby w naszej restauracji. Dlatego powinniśmy dokładnie przemyśleć co chcemy, aby znajdowało się na niej, ale nie tylko. Oprócz tego powinniśmy zastanowić się nad odpowiednią oprawą graficzną i zadbać o optymalizację jej do urządzeń mobilnych.

Jednakże, aby taki człowiek natrafił na naszą stronę, to musi ją najpierw znaleźć w wyszukiwarce internetowej pośród wielu innych restauracji. Aby ułatwić klientom to zadanie, powinniśmy zająć się wypozycjonowaniem naszej strony internetowej. Pozycjonowanie polega na używaniu w treści naszej strony słów kluczowych, których wyszukują ludzie w swoich przeglądarkach, a jest związane ze stylem restauracji, który prowadzimy. Im więcej treści z tym związanych, tym większa szansa na pojawieniu się wyżej w przeglądarce i łatwiejszym odnalezieniu naszej firmy przez potencjalnych nabywców.

Generowanie ruchu na stronie i jego prześledzenie na głównej stronie i podstronach ukaże nam ile osób jest zainteresowanych naszą ofertą, oraz co dokładniej ich w niej interesuje. Oprócz tego, powinniśmy na naszej witrynie zawrzeć formularz pozwalający zostawić maila, ale o tym w dalszej części artykułu.

Internetowa poczta czyli maile

Praktycznie każdy internauta w Polsce ma chociaż jednego maila, a blisko 70% z nich sprawdza je codziennie. To bardzo duża baza potencjalnych klientów, których możemy zachęcić do odwiedzenia naszej restauracji - czy to pierwszy raz, czy kolejny. Jedyne co musimy zrobić to zachęcenie klientów do przekazania nam swojego adresu e-mail.

Wiadomości muszą zawierać korzyści dla klienta. Mogą to być rabaty lub interesujące go informacje. Skuteczność naszego mailingu zależy od treści przekazu, jego kreacji, oraz skali działania. Maile można wysyłać tylko w sytuacjach w których nasza firma ma coś ciekawego do zakomunikowania, zaś newslettery muszą być wysyłane systematycznie, co pewien okres czasu.

Bądź aktywny w internecie

Ludzie lubią firmy, które rozmawiają ze swoimi klientami i dzielą się z nimi ciekawymi informacjami, związanymi z ich przedsiębiorstwem lub też branżą. Jeżeli chcemy by nasza restauracja również taka była, to warto pomyśleć o social media, czyli mediach społecznościowych.

Kanały takie jak Facebook czy Instagram w przypadku lokalu gastronomicznego byłyby bardzo dobrymi metodami rozmowy. Jednakże najpierw powinniśmy przemyśleć co chcemy ukazywać na swoich profilach w tych portalach, oraz w jakiej formie. W przypadku Facebooka, warto aktywizować ludzi lubiących nasz profil, czy to poprzez konkursy, czy to pytając co powinniśmy zmienić, poprawić, albo co im się podoba.

Ponadto dobrze byłoby uatrakcyjniać posty dodając zdjęcia, a jeżeli chodzi o nie, to warto wrzucać je również na Instagrama, by poszerzać zasięg naszych klientów. W przypadku restauracji dobrym pomysłem byłoby dodawanie zdjęć potraw które podajemy lub imprez, które dzieją się w naszym lokalu.

Innym medium które warto by było również rozważyć są fora internetowe. Warto by było pomyśleć o popularnych forach regionalnych czy gastronomicznych, gdzie może udzielać się wiele potencjalnych klientów. Odpowiadanie na ich pytania czy informowanie o nowych promocjach i wydarzeniach w naszej restauracji byłoby również całkiem dobrym pomysłem.

Pamiętajmy jednak by komunikacja w tych formach ma być jednolita, systematyczna i uprzejma. Jeżeli obrazimy klienta, nawet w internecie, to może mieć niewyobrażalnie wielki wpływ na postrzeganie naszej restauracji przez klientów. Klienci niezadowoleni częściej dzielą się swoimi emocjami, dlatego warto monitorować to co się dzieje w sieci i korygować błędy, przy okazji poprawiając swój wizerunek w oczach.

Targeting - czyli wybór grupy docelowej

Warto pomysleć również o zareklamowaniu się w sposób trochę bardziej tradycyjny. W tym przypadku wspomogą nas remarketing i marketing semantyczny.

Pierwsza opcja, czyli remarketing polega na tym, że ukazują nam się reklamy zgodne z naszym zachowaniem w internecie. Innymi słowy, jest to związane z targetowaniem behawioralnym, czyli w zależności od aktywności i zainteresowań będą mu się wyświetlały reklamy o podobnej tematyce. Takie reklamy można nadać w wyszukiwarce Google (AdSense), oraz na Facebooku (Facebook Ad) w zamian za odpowiednią kwotę.

Drugi wariant to marketing semantyczny. Polega na tym, że potencjalny klient po wpisaniu danego słowa kluczowego w wyszukiwarkę, ujrzy reklamę związaną z tą tematyką. W tym przypadku znów wspomoże nas Google, a dokładniej AdWords.

Zalety e-marketingu

Nowoczesne formy komunikacji marketingowej stają się coraz bardziej popularne. Marketing internetowy i jego powyższe działy mogą znacząco wspomóc naszą restaurację w takim zakresie jak pozyskanie lub poprawienie reputacji wśród potencjalnych nabywców. Innymi zaletami tych rozwiązań jest prostota ich działania, oraz relatywnie mały koszt. Przy odpowiednim monitoringu naszych działań, liczby odwiedzin czy aktywności klientów przy nich, możemy określić czy nasza koncepcja marketingowa ma sens, oraz jak wpływa to co robimy w internecie na sukces naszego lokalu.

 

Czytaj też: Jak promować lokal gastronomiczny?

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Prowadzenie i zarzÄ…dzanie restauracjÄ… to Å›wietna przygoda, ale i wyzwanie. Obejmuje ono wiele różnych czynnoÅ›ci. Od wÅ‚aÅ›ciwego doboru personelu, uÅ‚ożenie karty menu, dbaÅ‚ość o najwyższÄ… jakość skÅ‚adników i serwowanych daÅ„ koÅ„czÄ…c na zachowaniu czystoÅ›ci restauracji. Jednak, gdy poznasz i wdrożysz w swoim lokalu 10 podstawowych zasad zarzÄ…dzania z pewnoÅ›ciÄ… stanie siÄ™ to dla Ciebie Å‚atwiejsze, niż kiedykolwiek. 

 zasady-zarzadzania-restauracja

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież