pobierz-porady-dla-gastronomii

Reklamuj, promuj... czyli zasady zarządzania restauracją cz. 2  

+ 3
+ 0

Popularne powiedzenie mówi, że reklama to dźwignia handlu. Nie inaczej jest w przypadku restauracji. Dlatego jeśli zakładasz lub prowadzisz restaurację to koniecznie powinieneś zainwestować w reklamę. Wydaje Ci się, że promocja lokalu jest droga i nie stać Cię na nią? Nic bardziej mylnego! Nawet, gdy nie masz dużego budżetu możesz skorzystać z wielu niskokosztowych sposobów na promocję.  promocja-reklama-lokal-gastronomiczny 

Z niecierpliwością czekacie na kolejną porcję z 10 zasad zarządzania restauracją? Dziś przedstawię Wam kolejną. Zajmiemy się reklamą i promocją lokalu gastronomicznego. Przedstawię kilka pomysłów na to, jak zrobić to bez wysokich nakładów finansowych. 

Zasady zarządzania restauracją - porcja druga

RESTAURACJA POTRZEBUJE REKLAMY - lokal gastronomiczny można reklamować na różne sposoby. Możemy je podzielić na tradycyjne i "nowoczesne". Wśród pierwszej grupy można wymienić m.in. reklamy telewizyjne, radiowe, prasowe, ulotki. Niestety są one z jednej strony kosztowne, a z drugiej ich efekty są trudno mierzalne. Dlatego wśród coraz bardziej popularnych form reklamy możemy wymienić:

  1. STRONĘ INTERNETOWĄ - strona www to nieodłączny element każdego współczesnego biznesu. Strona to samonapędzający się sposób na poprawę wyników biznesowych. Dobra strona internetowa przyciągnie nowych klientów. A każdy nowy klient to większy zysk. Dlatego prowadzenie restauracji, bez posiadania jej profesjonalnej witryny w sieci, to dziś jak brak chęci na osiągnięcie sukcesu i skazanie się z góry na porażkę. Strona internetowa lokalu gastronomicznego to zatem konieczność z wielu powodów. Dziś każdy z nas rozpoczyna poszukiwanie informacji na dowolny temat w internecie. Musisz więc zaistnieć w tym zbiorze wielu setek, a nawet wielu tysięcy informacji, z którymi styka się internauta w sieci. Jednak samo posiadanie strony www to nie wszystko. Musi ona być jeszcze odpowiednia dla Twojego rodzaju lokalu gastronomicznego. Pomyślicie łatwo powiedzieć. Odpowiednia, czyli jaka? Decydując się na stronę www koniecznie należy pamiętać o następujących elementach:

    • estetyka - wygląd strony (układ, rodzaj czcionki, kolorystka) powinien nawiązywać do charakteru lokalu. Klient, który wejdzie na Twoją stronę www, a później odwiedzi Twój lokal powinien widzieć wyraźne nawiązania. Przykładowo prowadząc karczmę w staropolskim stylu warto wybrać szablon graficzny nawiązujący do tradycji, w  kolorach zbliżonych na przykład do drewna czy z elementami tradycyjnych strojów, które Twoja obsługa nosi;

    • łatwe szukanie informacji - nie pozwól by na Twojej stronie klient musiał długo szukać najważniejszych dla niego informacji, którymi są niewątpliwie adres, nr telefonu, menu czy warunki zamówienia na wynos. Tego typu dane powinny być na łatwo i szybko dostępne na stronie www, tak by klient nie musiał niepotrzebnie tracić czasu na ich poszukiwanie;

    • unikanie przeładowania - na stronie zamieść tylko te informacje, które są na pewno potrzebne. Nie warto umieszczać na stronie zbędnych informacji, które stworzą szum informacyjny i będą utrudniały znalezienie, tego co Twoj klient naprawdę szuka;

    • menu w centrum uwagi - menu to na tyle ważny element funkcjonowania restauracji, że warto stworzyć dla niego odrębną zakładkę na stronie. Powinna być ona przejrzysta i pozwalać na łatwe zapoznanie się z kartą dań z oferty restauracji. Koniecznie przy pozycjach menu powinny znaleźć się również ceny;

    • widget fb - jeśli posiadasz fan page na Facebook'u (a posiadać powinieneś) to koniecznie połącz go ze swoją stroną. Zachęć klientów do jego polubienia i wykorzystuj do promocji;

    • zdjęcia - dobre fotografie na stronie to podstawa. Możesz zatem na swojej witrynie zamieścić zdjęcia potraw, lokalu czy obsługi. Jednak bezwzględnie powinny być one wysokiej jakości. Tylko ładne fotografie przyciągną klientów i zachęcą ich odwiedzin lokalu;

    • responsywność - coraz więcej z nas korzysta z urządzeń mobilnych i używa ich do przeglądania sieci. Dlatego powinniśmy pamiętać również o tym, że strona powinna się wyświetlać prawidłowo nie tylko na desktopach, ale również na smartfonach czy tabletach. Strona powinna zatem dostosowywać się do urządzenia, na którym jest przeglądana;

    • system zarządzania treścią (CMS) - strona www powinna koniecznie opierać się na systemie CMS. wtedy będziesz mógł samodzielnie wprowadzać na niej zmiany,aktualizować menu czy wprowadzać nowe promocje. 

    Jeśli nadal zastanawiasz się nad tym, czy strona www jest Ci potrzebna to pomyśl o kliencie wolącym iść do restauracji, którą można "wyguglać". Takich jest coraz więcej. Jeśli nie ma Cię w internecie, to dla klienta tego typu, po prostu nie istniejesz. Brak obecności w sieci może spowodować brak zaufania klientów do Ciebie. Dlatego, jeśli nadal nie masz strony www swojej restauracji, czy pizzerii to nie zwlekaj dłużej, już teraz zadbaj o swoją markę i pozwól się znaleźć w sieci. 

  2. PROMOCJĘ NA PORTALACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH - najpopularniejszym portalem społecznościowym, na którym warto zaistnieć z restauracją jest z pewnością Facebook. Tutaj w łatwy (i co ważne bezpłatny sposób) możesz wypromować swój lokal. Facebook to doskonałe narzędzie do kontaktu z klientami i reklamy. Kontakt z klientami z użyciem tego portalu jest łatwy i szybki. Do zbudowania grona fanów potrzeba jednak czasu, dlatego musisz być cierpliwy. Możesz sobie pomóc informując o założeniu fan page na stronie www. Musisz pamiętać również o tym, by odpowiednio go prowadzić. Najważniejsze zasady to:

    • regularność wpisów - zamieszczaj wpisy regularnie. Nie ma bowiem nic gorszego niż fan page, na którym przed Bożym Narodzeniem ostatnim wpisem są życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych;

    • zamieszczanie informacje z życia restauracji - klienci będą czuli z Tobą więź i będą chętniej zaglądali na Twój profil, będą traktowali Cię jak znajomego i sprawdzali co u Ciebie słychać, kiedy będziesz ich na bieżąco informował co "u Ciebie słychać";

    • wywoływanie reakcji - zadawaj pytania, zaproś do komentowania, tym sposobem sprawisz, że klienci poczują się docenieni i zobaczą, że zależy Ci na ich opinii;

    • śledzenie statystyk - tym sposbem dowiesz się m.in. co klientów najbardziej interesuje i jak pora publikacji wpisów jest najlepsza;

    • organizuj konkursy - koniecznie z nagrodami, pobudzisz do reakcji i zaangażujesz swoich fanów, a na dodatek łatwo pozyskasz nowych. 

    Nie traktuj jednak profilu na Facebook'u jako jedynego sposobu Twojej widoczności w sieci. Jest to bowiem jeden z możliwych rodzajów promocji w Internecie. A restauracji z pewnością potrzeba różnorodności.

  3. E-MAIL MARKETING - któż z nas nie posiada dziś poczty e-mail? Jeśli wziąć pod uwagę dane dotyczące użytkowników poczty elektronicznej to okaże się, że aż 97% internautów z niej korzysta. To znaczy, że praktycznie każdy Twój potencjalny klient ją posiada. Zatem możesz śmiało ją wykorzystać do kontaktów z nim. E-mail marketing to coraz popularniejsze i stosunkowo niedrogi sposób na promocję i reklamę. Pozwala też na łatwą weryfikację wyników. W przypadku kampanii mailowych ważna jest:

    • częstotliwość - nie należy przesadzać z częstotliwością wysyłki kampanii mailowej. Przyjmuje się, że nie powinno się wysyłać wiadomości do klientów częściej, niż raz na tydzień. Zbyt duża liczba wiadomości może być postrzegana jako zalewaniem spamem. Powinno się dostosować również częstość wysyłki do rodzaju grupy, do jakiej jest on wysyłany, jak i rodzaju treści;

    • rodzaj treści - wiadomości wysyłane do klientów powinny być atrakcyjne i różnorodne. Tylko tak możemy sprawić, że będą oni chętnie zapisywali się do newslettera i oczekiwali nowych wiadomości;

    • narzędzie do realizacji kampanii - do profesjonalnej wysyłki kampanii mailowej potrzebny jest odpowiednie narzędzie. Powoli ono nam na szybkie stworzenie wiadomości i sprawdzenie efektów kampanii. 

  4. KAMPANIE ADWORDS - są coraz częściej wykorzystywane praktycznie w każdej branży. Stanowią dobry sposób na uzupełnienie innych form promocji. Jako jedną z ogromnych zalet można wymienić dokładny sposób sprawdzenia efektywności kampanii. Czym są? AdWords to system reklamowy, który pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google i na stronach, które współpracują w ramach Google AdSense. Nie należy jednak zapominać, że w przypadku tego rodzaju promocji musimy się liczyć z zarezerwowaniem budżetu na ten cel. W Google AdWords można łatwo kontrolować wydatki na kampanie, płacić tylko za efekty, jednak musimy mieć świadomość, że w branży może być duża konkurencja na słowa kluczowe w związku z tym koszty kampanii mogą być wysokie. Wszystko jednak zależy od jej prawidłowego zoptymalizowania i konfiguracji. Tylko wtedy inwestycja w reklamę tego typu ma sens.

  5. PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE - to dobry sposób na zdobycie klientów i sprawienie, że lokal będzie chętniej i częściej przez nich odwiedzany. Program lojalnościowy można powiązać z różnymi sposobami promocji. Wśród nich wymienić można na przykład newslettery, czy kampanie SMS. Zadbaj o to, by program lojalnościowy dawał klientom rzeczywiste korzyści i był dla nich atrakcyjny. Co ważne program musi przynosić korzyści nie tylko Twojemu klientowi, ale i Tobie. Czytaj więcej o programie lojalnościowym

Jak widać sposobów na reklamę jest wiele. Jaki sposób wykorzystamy, zależy od naszej pomysłowości i  budżetu. Musimy jednak również wziąć pod uwagę, to jaki rodzaj lokalu prowadzimy, jakich klientów mamy i jaki rodzaj promocji będzie najbardziej efektywny. Dodatkowo nie ograniczajmy się do jednego rodzaju reklamy. Tylko korzystając z różnych kanałów komunikacji z klientami i wykorzystując różne narzędzia możemy odnieść sukces i osiągnąć cel. Pamiętajmy jednak, że promocja i reklama to ciągły proces. Nie możemy liczyć, że jeśli w radiu wypuściliśmy reklamę, która pochłonęła nasz cały zaplanowany budżet na reklamę na dany rok, to możemy spocząć na laurach i czekać tylko na efekty. Musimy uruchomić wtedy inne narzędzia i korzystać z tych, które są dla nas bezpłatne, a i tak wysoce efektywne. 

 

Czytaj też pozostałe porady z cyklu:

Ekspert-Jacek-dla-gastronomii

Autor artykułu: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach.

Dowiedz się więcej:

Zgrany zespół doświadczonych i profesjonalnych pracowników to murowany sukces w każdej branży. Dokładnie tak samo jest w gastronomii. Na sukces restauracji składa się praca każdego pracownika - od kucharza, przez kelnera, managera, aż do osób sprzątających. Dlatego ważne jest, by dobrać dobrych pracowników, określić jasno oczekiwania, opłacać ich sprawiedliwie i adekwatnie do umiejętności. pracownik-lokal-gastronomiczny-porady

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież