Dbaj o finanse, organizuj promocje - zasady zarzÄ…dzania restauracjÄ… cz. 3
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 07, styczeń 2015 09:43
- Odsłony: 6241
Promocje w lokalu gastronomicznym pomagają zyskać nowych klientów. Dlatego jeśli jeszcze nie masz w swojej restauracji żadnej oferty promocyjnej to nie czekaj, już teraz ją uruchom! Pomyśl jednak przy okazji o środkach finansowych, jakie będziesz musiał na nie przeznaczyć i zastanów się, jaki będzie ona miała wpływ na Twoją płynność. |
Po podsumowaniu Starego Roku i wyznaczeniu sobie celów na Nowy Rok trzeba po prostu "zakasać rękawy" i zabrać się do ich realizacji. Jeśli jednak jeszcze ich nie macie, może w ich określeniu pomoże Wam kolejna porcja z 10 zasad zarządzania restauracją. Dziś bierzemy na warsztat dwie. Dziś będzie trochę o finansach i trochę o promocjach w restauracjach. Zapraszam do lektury.
Dbaj o przepływy finansowe w restauracji
Restauracja to biznes jak każdy inny. Musi być ona wydolna finansowo, ale żeby taka była koniecznie musimy zadbać o jej finansową płynność. Czyli jak wiadomo wydatki nie powinny przekraczać przychodów. Ale zaraz, zaraz... to każdy z nas raczej wie. To można rzec oczywista oczywistość i jej raczej nikomu nie trzeba tłumaczyć. Jak jednak sobie zapewnić równowagę finansową? Jak prowadzić finanse restauracji, by nie narazić się na finansowe ryzyko? Wystarczy przestrzegać podstawowych zasad:
-
regularne sprawdzaj przepływy finansowe - powiedzmy raz na tydzień lub miesiąc warto sprawdzić środki finansowe, porównać tygodniowe lub miesięczne wydatki i prognozę przychodów, biorąc pod uwagę prognozowaną sprzedaż. Takie działania wymaga przede wszystkim sumienności i regularności prowadzenia finansów. Jednak już po niedługim czasie stosowania takiego podejścia, pomoże ono nam przewidywać na bieżąco nasze przychody i wcześniej podejmować ewentualne działania mające na celu poprawę sytuacji finansowej;
-
płać za dostawy natychmiastowo - dostawcy składników do produkcji żywności w restauracjach oferują stałym odbiorcom kredytowanie dostaw. Przykładowo na daną dostawę otrzymujesz 7 lub 14 dni na zapłatę. Gdy musisz za daną dostawę zapłacić sporą kwotę, a sam jeszcze nie masz wystarczających środków odroczenie płatności jest bardzo przydatne. Tak może się dziać w przypadku organizacji różnego typu imprez np. przyjęć weselnych, kiedy musisz wcześniej zakupić środki do produkcji potraw, a sam jeszcze nie otrzymałeś pełnej zapłaty za organizację imprezy. Jednak najlepiej jest wyrobić sobie nawyk płacenia od razu przy dostawie. Czasem może to wyjść nawet z korzyścią. Zdarza się bowiem, że dostawcy przyznają rabaty za natychmiastowo zapłatę. A to pozwoli Ci zaoszczędzić!;
-
posiadaj awaryjny zapas gotówki - prowadzenie każdego biznesu obarczone jest ryzykiem. W każdej chwili może zdarzyć się awaria urządzeń czy systemów gastronomicznych, czy zwykłe zniszczenie wyposażenia. W takich przypadkach musisz działać natychmiastowo. A jeśli nie będziesz miał zapasów gotówki trudniej Ci będzie poradzić sobie w krótkim czasie z niespodziewanymi problemami;
-
nie twórz zbyt dużych zapasów - od dłuższego czasu Twoja lista zamówień jest taka sama i nawet nie zauważyłeś, kiedy zacząłeś gromadzić zbyt duże zapasy? To znak, że najwyższy czas dokładnie zastanowić się w pierwszej kolejności nad modyfikacją karty menu, a następnie nad zmianą listy zamówieniowej. A może warto zmienić częstotliwość zamówień dla różnego rodzaju składników? W restauracji składniki nie powinny zalegać. W przeciwnym razie utrudniamy przepływy gotówkowe, zamrażamy pieniądze i narażamy się na straty;
-
zaliczki traktuj jak środki obce - jeśli organizujesz w swojej restauracji imprezy okolicznościowe to z pewnością pobierasz zaliczki/zadatki na poczet organizacji imprezy. Musisz zatem uważać z tymi środkami, ponieważ do momentu ostatecznego potwierdzenia organizacji imprezy środki te nie są Twoje i być może będziesz zmuszony do ich częściowego zwrotu w przypadku odwołania imprezy.
Prowadzenie restauracji to zatem nie tylko gotowanie i podawanie potraw klientom. Należy tu jak, w każdej innej firmie, pilnować środków finansowych i dbać o ich płynność.
Zadbaj o klienta - zaserwuj mu promocjÄ™
Restauracje, pizzerie i bary promocjami stoją! Czy na pewno? Jak jednak inaczej przekonać klienta do skorzystania z naszej oferty? Promocja to ważny aspekt funkcjonowania restauracji i z pewnością nie należy zapominać o ich organizowaniu. Pamiętać trzeba jednak, by nie były one zbyt częste. Można zastosować promocje na dany dzień tygodnia, obejmujące kilka godzin w ciągu dnia funkcjonowania restauracji tzw. happy hour, czy wprowadzić specjalną kartę klubową dla danej grupy klientów. Wśród najpopularniejszych sposobów na promocję polecam Wam:
-
happy hour/s - zazwyczaj stosowany jest w godzinach, w których jest mniejszy ruch lub mniejsze zainteresowanie daną pozycją lub pozycjami z menu. Stosowany jest na przykład jako 20% zniżki do godziny 14, czy nawet 50% zniżki w ostatniej godzinie otwarcia restauracji. Szczęśliwe godziny sStosowane są przez wielu restauratorów i uważane są za jeden z lepszych sposobów na przyciągnięcie klientów do lokalu;
-
tańszy lunch lub obiad - to dobry sposób na przyciągnięcie do lokalu gastronomicznego pracowników biur. Zastosowanie takiej promocji ma jednak sens, jeśli w okolicach naszego lokalu zlokalizowane są biurowce. Wtedy jest szansa, że pracownicy, których dopadł "okołoobiadowy głód", a mają do naszej restauracji stosunkowo blisko, skorzystają z promocji tego typu;
-
specjalny dzień - zazwyczaj jest to niedziela. Można z powodzeniem w takim dniu wykorzystać chęć rodzinnego stołowania się na mieście i zaoferować specjalną ofertę dla rodzin z dziećmi. Może być to znów rabat procentowy obowiązujący przez cały dzień lub tylko w wyznaczonych godzinach;
-
oferta nocna - stosowana jako odmiana happy hour - w zależności, w jakich godzinach funkcjonuje nasza restauracja możemy zastosować zniżkę na noc. W tym przypadku możemy zaoferować np. 30% rabatu na posiłki. Tego rodzaju oferta zazwyczaj kierowana jest do studentów.
Innego typu sposoby na promocjÄ™ to:
-
koncerty na żywo - organizacja koncertu w restauracji to świetny pomysł, aby zaskoczyć klienta i zaoferować mu jakiś dodatek do posiłku. Często ten dodatek staje się głównym powodem, dla którego klienci przychodzą do lokalu. A dla właściciela czy managera restauracji to niewątpliwe powód do zadowolenia. Musimy jednak dopasować rodzaj muzyki i zespołu, jaki zaprosimy do naszej restauracji. Koniecznie musi się on wpisywać w klimat restauracji i być dobrany pod względem głównej grupy klientów lokalu gastronomicznego;
-
karaoke - organizowane zazwyczaj w pubach i mniejszych lokalach gastronomicznych. Klienci, którzy lubią pochwalić się swoimi umiejętnościami wokalnymi chętnie korzystają z tego typu rozrywek organizowanych w lokalach, a przy okazji korzystają z oferty gastronomicznej;
-
promocje dwa w cenie jednego - zazwyczaj stosowana w przypadku napojów, drinków czy deserów, rzadziej jeśli chodzi o dania główne. Z prostego względu. Dwa w cenie jednego to aż 50% zniżki na potrawy. Należy zastanowić się zatem czy tego typu promocja jest w naszym lokalu wskazana przede wszystkim ze względu na rodzaj klientów, jakich mamy w naszym lokalu najwięcej. Jak również ze względu na wysokie koszty jej wprowadzenia;
-
konkursy - któż z nas nie lubi konkursów i szansy na wygranie prezentu? Ważne, by konkurs był dostosowany do stylu restauracji. Konkurs można zorganizować nawet na coś tak prostego jak wymyślenie nazwy na nowy deser czy wymyślenie hasła promującego lokal. Nagrodami mogą być między innymi kupony na darmowy obiad w restauracji czy czasowa zniżka na dania z menu.
Jak widać pomysłów na promocje w lokalu jest wiele. Ważne jak je wykorzystamy w naszej restauracji i jak będą one funkcjonować. Warto zatem na bieżąco sprawdzać ich wpływ na sprzedaż i liczbę klientów, modyfikować i testować różne warianty w zależności od potrzeb. Jak wskazują restauratorzy w czasie na przykład happy hour zarabia się mniej, niż zwykle. Jednak w dłuższej perspektywie takie promocje procentują. Jest to bowiem doskonały sposób na przyciągnięcie klienta i danie mu możliwości zapoznania się z ofertą w restauracji. Gdy klientowi się spodoba z pewnością powróci do restauracji nawet, gdy nie będzie obowiązywała oferta promocyjna. A na tym, czyli na kliencie, które powraca powinno restauratorom zależeć najbardziej.
A Wy jakie promocje oferuje swoim klientom? Macie już doświadczenia w tym zakresie? A może macie jeszcze inne pomysły? Piszcie! Czekam na Wasze opinie:)
Czytaj też pozostałe porady z cyklu:
|
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.
Dowiedz się więcej:
Zyskowna restauracja, która przetrwa na rynku wiele lat - kto o takiej nie marzy? Aby to osiągnąć trzeba działać w sposób efektywny i skuteczny. Jednym ze sposobów osiągnięcia zysku jest redukcja kosztów. W tym artykule dowiesz się między innymi o tym, czym jest Food Cost i jak go wyliczać. A także jak ważne jest magazynowanie oraz zaopatrzenie w gastronomii. |