pobierz-porady-dla-gastronomii

Dbaj o finanse, organizuj promocje - zasady zarzÄ…dzania restauracjÄ… cz. 3  

+ 3
+ 0

Promocje w lokalu gastronomicznym pomagajÄ… zyskać nowych klientów. Dlatego jeÅ›li jeszcze nie masz w swojej restauracji żadnej oferty promocyjnej to nie czekaj, już teraz jÄ… uruchom! PomyÅ›l jednak przy okazji o Å›rodkach finansowych, jakie bÄ™dziesz musiaÅ‚ na nie przeznaczyć i zastanów siÄ™, jaki bÄ™dzie ona miaÅ‚a wpÅ‚yw na TwojÄ… pÅ‚ynność.  zasady-zarzadzanie-restauracja

Po podsumowaniu Starego Roku i wyznaczeniu sobie celów na Nowy Rok trzeba po prostu "zakasać rękawy" i zabrać się do ich realizacji. Jeśli jednak jeszcze ich nie macie, może w ich określeniu pomoże Wam kolejna porcja z 10 zasad zarządzania restauracją. Dziś bierzemy na warsztat dwie. Dziś będzie trochę o finansach i trochę o promocjach w restauracjach. Zapraszam do lektury.

Dbaj o przepływy finansowe w restauracji

Restauracja to biznes jak każdy inny. Musi być ona wydolna finansowo, ale żeby taka była koniecznie musimy zadbać o jej finansową płynność. Czyli jak wiadomo wydatki nie powinny przekraczać przychodów. Ale zaraz, zaraz... to każdy z nas raczej wie. To można rzec oczywista oczywistość i jej raczej nikomu nie trzeba tłumaczyć. Jak jednak sobie zapewnić równowagę finansową? Jak prowadzić finanse restauracji, by nie narazić się na finansowe ryzyko? Wystarczy przestrzegać podstawowych zasad:

  • regularne sprawdzaj przepÅ‚ywy finansowe - powiedzmy raz na tydzieÅ„ lub miesiÄ…c warto sprawdzić Å›rodki finansowe, porównać tygodniowe lub miesiÄ™czne wydatki i prognozÄ™ przychodów, biorÄ…c pod uwagÄ™ prognozowanÄ… sprzedaż. Takie dziaÅ‚ania wymaga przede wszystkim sumiennoÅ›ci i regularnoÅ›ci prowadzenia finansów. Jednak już po niedÅ‚ugim czasie stosowania takiego podejÅ›cia, pomoże ono nam przewidywać na bieżąco nasze przychody i wczeÅ›niej podejmować ewentualne dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu poprawÄ™ sytuacji finansowej;

  • pÅ‚ać za dostawy natychmiastowo - dostawcy skÅ‚adników do produkcji żywnoÅ›ci w restauracjach oferujÄ… staÅ‚ym odbiorcom kredytowanie dostaw. PrzykÅ‚adowo na danÄ… dostawÄ™ otrzymujesz 7 lub 14 dni na zapÅ‚atÄ™. Gdy musisz za danÄ… dostawÄ™ zapÅ‚acić sporÄ… kwotÄ™, a sam jeszcze nie masz wystarczajÄ…cych Å›rodków odroczenie pÅ‚atnoÅ›ci jest bardzo przydatne. Tak może siÄ™ dziać w przypadku organizacji różnego typu imprez np. przyjęć weselnych, kiedy musisz wczeÅ›niej zakupić Å›rodki do produkcji potraw, a sam jeszcze nie otrzymaÅ‚eÅ› peÅ‚nej zapÅ‚aty za organizacjÄ™ imprezy. Jednak najlepiej jest wyrobić sobie nawyk pÅ‚acenia od razu przy dostawie. Czasem może to wyjść nawet z korzyÅ›ciÄ…. Zdarza siÄ™ bowiem, że dostawcy przyznajÄ… rabaty za natychmiastowo zapÅ‚atÄ™. A to pozwoli Ci zaoszczÄ™dzić!;

  • posiadaj awaryjny zapas gotówki - prowadzenie każdego biznesu obarczone jest ryzykiem. W każdej chwili może zdarzyć siÄ™ awaria urzÄ…dzeÅ„ czy systemów gastronomicznych, czy zwykÅ‚e zniszczenie wyposażenia. W takich przypadkach musisz dziaÅ‚ać natychmiastowo. A jeÅ›li nie bÄ™dziesz miaÅ‚ zapasów gotówki trudniej Ci bÄ™dzie  poradzić sobie w krótkim czasie z niespodziewanymi problemami;

  • nie twórz zbyt dużych zapasów - od dÅ‚uższego czasu Twoja lista zamówieÅ„ jest taka sama i nawet nie zauważyÅ‚eÅ›, kiedy zaczÄ…Å‚eÅ› gromadzić zbyt duże zapasy? To znak, że najwyższy czas dokÅ‚adnie zastanowić siÄ™ w pierwszej kolejnoÅ›ci nad modyfikacjÄ… karty menu, a nastÄ™pnie nad zmianÄ… listy zamówieniowej. A może warto zmienić czÄ™stotliwość zamówieÅ„ dla różnego rodzaju skÅ‚adników? W restauracji skÅ‚adniki nie powinny zalegać. W przeciwnym razie utrudniamy przepÅ‚ywy gotówkowe, zamrażamy pieniÄ…dze i narażamy siÄ™ na straty;

  • zaliczki traktuj jak Å›rodki obce - jeÅ›li organizujesz w swojej restauracji imprezy okolicznoÅ›ciowe to z pewnoÅ›ciÄ… pobierasz zaliczki/zadatki na poczet organizacji imprezy. Musisz zatem uważać z tymi Å›rodkami, ponieważ do momentu ostatecznego potwierdzenia organizacji imprezy Å›rodki te nie sÄ… Twoje i być może bÄ™dziesz zmuszony do ich częściowego zwrotu w przypadku odwoÅ‚ania imprezy.

 

restauracja-zasady-zarzadzania-restauracja

 

Prowadzenie restauracji to zatem nie tylko gotowanie i podawanie potraw klientom. Należy tu jak, w każdej innej firmie, pilnować Å›rodków finansowych i dbać o ich pÅ‚ynność. 

Zadbaj o klienta - zaserwuj mu promocjÄ™

Restauracje, pizzerie i bary promocjami stojÄ…! Czy na pewno? Jak jednak inaczej przekonać klienta do skorzystania z naszej oferty? Promocja to ważny aspekt funkcjonowania restauracji i z pewnoÅ›ciÄ… nie należy zapominać o ich organizowaniu. PamiÄ™tać trzeba jednak, by nie byÅ‚y one zbyt czÄ™ste. Można zastosować promocje na dany dzieÅ„ tygodnia, obejmujÄ…ce kilka godzin w ciÄ…gu dnia funkcjonowania restauracji tzw. happy hour, czy wprowadzić specjalnÄ… kartÄ™ klubowÄ… dla danej grupy klientów. WÅ›ród najpopularniejszych sposobów na promocjÄ™ polecam Wam:

  • happy hour/s - zazwyczaj stosowany jest w godzinach, w których jest mniejszy ruch lub mniejsze zainteresowanie danÄ… pozycjÄ… lub pozycjami z menu. Stosowany jest na przykÅ‚ad jako 20% zniżki do godziny 14, czy nawet 50% zniżki w ostatniej godzinie otwarcia restauracji. Szczęśliwe godziny sStosowane sÄ… przez wielu restauratorów i uważane sÄ… za jeden z lepszych sposobów na przyciÄ…gniÄ™cie klientów do lokalu;

  • taÅ„szy lunch lub obiad - to dobry sposób na przyciÄ…gniÄ™cie do lokalu gastronomicznego pracowników biur. Zastosowanie takiej promocji ma jednak sens, jeÅ›li w okolicach naszego lokalu zlokalizowane sÄ… biurowce. Wtedy jest szansa, że pracownicy, których dopadÅ‚ "okoÅ‚oobiadowy głód", a majÄ… do naszej restauracji stosunkowo blisko, skorzystajÄ… z promocji tego typu;

  • specjalny dzieÅ„ - zazwyczaj jest to niedziela. Można z powodzeniem w takim dniu wykorzystać chęć rodzinnego stoÅ‚owania siÄ™ na mieÅ›cie i zaoferować specjalnÄ… ofertÄ™ dla rodzin z dziećmi. Może być to znów rabat procentowy obowiÄ…zujÄ…cy przez caÅ‚y dzieÅ„ lub tylko w wyznaczonych godzinach;

  • oferta nocna -  stosowana jako odmiana happy hour - w zależnoÅ›ci, w jakich godzinach funkcjonuje nasza restauracja możemy zastosować zniżkÄ™ na noc. W tym przypadku możemy zaoferować np. 30% rabatu na posiÅ‚ki. Tego rodzaju oferta zazwyczaj kierowana jest do studentów.

 

restauracja-promocja-lokalu-gastronomicznego

 

Innego typu sposoby na promocjÄ™ to:

  • koncerty na żywo - organizacja koncertu w restauracji to Å›wietny pomysÅ‚, aby zaskoczyć klienta i zaoferować mu jakiÅ› dodatek do posiÅ‚ku. CzÄ™sto ten dodatek staje siÄ™ głównym powodem, dla którego klienci przychodzÄ… do lokalu. A dla wÅ‚aÅ›ciciela czy managera restauracji to niewÄ…tpliwe powód do zadowolenia. Musimy jednak dopasować rodzaj muzyki i zespoÅ‚u, jaki zaprosimy do naszej restauracji. Koniecznie musi siÄ™ on wpisywać w klimat restauracji i być dobrany pod wzglÄ™dem głównej grupy klientów lokalu gastronomicznego; 

  • karaoke - organizowane zazwyczaj w pubach i mniejszych lokalach gastronomicznych. Klienci, którzy lubiÄ… pochwalić siÄ™ swoimi umiejÄ™tnoÅ›ciami wokalnymi chÄ™tnie korzystajÄ… z tego typu rozrywek organizowanych w lokalach, a przy okazji korzystajÄ… z oferty gastronomicznej;

  • promocje dwa w cenie jednego - zazwyczaj stosowana w przypadku napojów, drinków czy deserów, rzadziej jeÅ›li chodzi o dania główne. Z prostego wzglÄ™du. Dwa w cenie jednego to aż 50% zniżki na potrawy. Należy zastanowić siÄ™ zatem czy tego typu promocja jest w naszym lokalu wskazana przede wszystkim ze wzglÄ™du na rodzaj klientów, jakich mamy w naszym lokalu najwiÄ™cej. Jak również ze wzglÄ™du na wysokie koszty jej wprowadzenia;

  • konkursy - któż z nas nie lubi konkursów i szansy na wygranie prezentu? Ważne, by konkurs byÅ‚ dostosowany do stylu restauracji. Konkurs można zorganizować nawet na coÅ› tak prostego jak wymyÅ›lenie nazwy na nowy deser czy wymyÅ›lenie hasÅ‚a promujÄ…cego lokal. Nagrodami mogÄ… być miÄ™dzy innymi kupony na darmowy obiad w restauracji czy czasowa zniżka na dania z menu. 

Jak widać pomysłów na promocje w lokalu jest wiele. Ważne jak je wykorzystamy w naszej restauracji i jak bÄ™dÄ… one funkcjonować. Warto zatem na bieżąco sprawdzać ich wpÅ‚yw na sprzedaż i liczbÄ™ klientów, modyfikować i testować różne warianty w zależnoÅ›ci od potrzeb. Jak wskazujÄ… restauratorzy w czasie na przykÅ‚ad happy hour zarabia siÄ™ mniej, niż zwykle. Jednak w dÅ‚uższej perspektywie takie promocje procentujÄ…. Jest to bowiem doskonaÅ‚y sposób na przyciÄ…gniÄ™cie klienta i danie mu możliwoÅ›ci zapoznania siÄ™ z ofertÄ… w restauracji. Gdy klientowi siÄ™ spodoba z pewnoÅ›ciÄ… powróci do restauracji nawet, gdy nie bÄ™dzie obowiÄ…zywaÅ‚a oferta promocyjna. A na tym, czyli na kliencie, które powraca powinno restauratorom zależeć najbardziej. 

A Wy jakie promocje oferuje swoim klientom? Macie już doświadczenia w tym zakresie? A może macie jeszcze inne pomysły? Piszcie! Czekam na Wasze opinie:)

 

Czytaj też pozostałe porady z cyklu:

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Zyskowna restauracja, która przetrwa na rynku wiele lat - kto o takiej nie marzy? Aby to osiągnąć trzeba działać w sposób efektywny i skuteczny. Jednym ze sposobów osiągnięcia zysku jest redukcja kosztów. W tym artykule dowiesz się między innymi o tym, czym jest Food Cost i jak go wyliczać. A także jak ważne jest magazynowanie oraz zaopatrzenie w gastronomii.

koszty-gastronomia

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież