Jak "załatwić sprawę" z sanepidem?
- Szczegóły
- Utworzono: piątek, 08, sierpień 2014 10:39
- Odsłony: 12256
Kontrola sanepidu to coś, czego obawia się wielu przedsiębiorców. W tym artykule przedstawimy zagadnienia na temat jak "załatwić sprawę" z Państwową Izbą Sanitarną. W poniższej poradzie, między innymi o tym, jakie wymogi prawne trzeba spełnić, co w wyposażeniu restauracji jest wymagane, a także na co zwraca uwagę inspekcja, podczas kontroli w naszym lokalu gastronomicznym. |
Podstawy prawne
Jak zapewne każdy z nas wie, by otworzyć lokal gastronomiczny trzeba spełnić pewne wymagania, narzucone przez prawo. Polski, jak i Europejski Parlament narzuciły na restauratorów wiele restrykcyjnych zasad, sformułowanych w kilku aktach prawnych. Są to:
- ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2006 nr 171, poz. 1225 ze zm., tekst jednolity: Dz. U. 2010 nr 136, poz. 914),
- rozporządzenie (WE) 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. bezpieczeństwa żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności,
- rozporządzenie (WE) 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie higieny środków spożywczych, a w szczególności załącznik II.
Dla każdego początkującego restauratora wymaganym jest, aby przeczytać i zrozumieć zawartość powyższych aktów prawnych. Regulują one ogólne wymagania sanitarno-higieniczne, które musi spełnić restaurator i jego lokal, aby być dopuszczonym do prowadzenia lokalu gastronomicznego.
Jakie wymagania odośnie lokalu należy spełnić?
Po zapoznaniu się z treścią powyższych aktów prawnych oraz znalezieniu miejsca dla naszego lokalu gastronomicznego, trzeba się zgłosić z projektem technologicznym do lokalnego oddziału sanepidu lub rzeczoznawcy ds. sanitarno-higienicznych w celu uzyskania opinii. Projekt powinien mieć dokładnie opisany zakres działania, uzależniony od możliwości lokalowych. Mianowicie, w tym projekcie określona jest między innymi ilość zlewów, miejsca w których się znajdują, czy też gdzie należy położyć kafelki. Po zaopiniowaniu zgłoszenia można przystąpić do prac budowlanych.
Elementy, na które musimy zwrócić uwagę to między innymi wysokość ścian, która ma być nie mniejsza niż 2,5 m, a w części gdzie przygotowujemy produkty - 3,3 m. Ponadto ściany w tym pomieszczeniu muszą być pomalowane jasną, trwałą i łatwo zmywalną farbą. Sprzęty kuchenne mające styczność z żywnością powinny mieć atest PZH, czyli Państwowego Zakładu Higieny. Musimy też zwrócić uwagę na normy związane z czystością wody. Gdy okaże się, że nie jest wystarczająco czysta to musimy zamontować filtry. W ekstremalnym przypadku, gdy woda nawet po filtrowaniu będzie niezdatna do użytku, zostanie nam narzucona ilość wody butelkowanej potrzebnej w kuchni.
Kolejną, istotną rzeczą są warunki związane z bezpieczeństwem pożarowym. Muszą odpowiadać tym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku, w sprawie warunków technicznych dla budynków i ich otoczenia. Warto również wspomnieć o tym, że lokal nie może być użytkowany jako miejsce noclegu czy zamieszkania i nie można w nim prowadzić innej działalności gospodarczej.
Po spełnieniu tych rygorystycznych kryteriów i zakończeniu prac remontowych, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym otwarciem działalności trzeba wysłać prośbę do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o zatwierdzenie lokalu i wpis do rejestru. Następnie przedstawiciele lokalnego oddziału dokonują odbioru lokalu w celu wydania decyzji zatwierdzającej obiekt.
Kontrola sanepidu - jak się przygotować?
W trakcie kontroli przedstawiciele Państwowej Izby Sanitarnej będą zwracali uwagę na szereg dokumentów. Między innymi potrzebne będą:
- umowa najmu lub akt własności lokalu (w zależności od tego czy jesteśmy właścicielem budynku, czy też nie),
- zaświaczenie o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego - ponadto musimy okazać swoje numery NIP i REGON,
- sprawozdanie z badań wody,
- umowę na wywóz śmieci.
Ważnymi dokumentami są również protokół pomiarowy wydajności i głośności wentylacji, czy też koncesje lub pozwolenia - na alkohol czy puszczanie muzyki w lokalu.
Sanepid będzie także sprawdzał naszych podwładnych. Pierwszą rzeczą, będą kwalifikacje personelu, uprawniające do sprzedaży produktów spożywczych. Takie kwalifikacje posiadają absolwenci szkół gastronomicznych czy też osoby, które zdały państwowy egzamin z zakresu podstawowych zasad higieny. Pracownik lokalu gastronomicznego, musi mieć również ważną książeczkę sanepidowską, gwarantującą brak przeciwskazań zdrowotnych do zatrudnienia na stanowisku związanym z kontaktemz żywnością.
Dokonywany jest również przegląd pomieszczeń, gdzie zwraca się uwagę na ich ilość i funkcjonalność, oraz wyposażenie. Sprawdzane jest także podłączenie punktów wodnych do sieci wodno-kanalizacyjnej.
Dobra rada na koniec
Przy dobrym przemyśleniu każdego elementu biznesu prowadzenie lokalu gastronomicznego może przynieść wymierne zyski oraz satysfakcję. Na początku musimy oczywiście spełnić szereg wymogów i obostrzeń, jakie narzuca na nas prawo. Nie poddawajmy się jednak i spełnijmy wymagania, a przy dobym biznesplanie bedziemy się cieszyć własnym biznesem i spełnimy swoje marzenia.
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Pies – przyjaciel człowieka, przez wielu traktowany jako członek rodziny, którego powinno się zabierać ze sobą gdziekolwiek się idzie – do kina, do restauracji czy do znajomych. Czy w naszym kraju wyjście do restauracji z czworonożnym przyjacielem jest łatwe? Czy są lokale, które są im przyjazne? |
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.