pobierz-porady-dla-gastronomii

Jak "zaÅ‚atwić sprawÄ™" z sanepidem?  

+ 0
+ 0

Kontrola sanepidu to coś, czego obawia się wielu przedsiębiorców. W tym artykule przedstawimy zagadnienia na temat jak "załatwić sprawę" z Państwową Izbą Sanitarną. W poniższej poradzie, między innymi o tym, jakie wymogi prawne trzeba spełnić, co w wyposażeniu restauracji jest wymagane, a także na co zwraca uwagę inspekcja, podczas kontroli w naszym lokalu gastronomicznym.

sanepid-gastronomia

Podstawy prawne

Jak zapewne każdy z nas wie, by otworzyć lokal gastronomiczny trzeba speÅ‚nić pewne wymagania, narzucone przez prawo. Polski, jak i Europejski Parlament narzuciÅ‚y na restauratorów wiele restrykcyjnych zasad, sformuÅ‚owanych w kilku aktach prawnych. SÄ… to:

  1. ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2006 nr 171, poz. 1225 ze zm., tekst jednolity: Dz. U. 2010 nr 136, poz. 914),
  2. rozporządzenie (WE) 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. bezpieczeństwa żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności,
  3. rozporządzenie (WE) 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie higieny środków spożywczych, a w szczególności załącznik II.

Dla każdego poczÄ…tkujÄ…cego restauratora wymaganym jest, aby przeczytać i zrozumieć zawartość powyższych aktów prawnych. RegulujÄ… one ogólne wymagania sanitarno-higieniczne, które musi speÅ‚nić restaurator i jego lokal, aby być dopuszczonym do prowadzenia lokalu gastronomicznego. 

Jakie wymagania odośnie lokalu należy spełnić?

Po zapoznaniu się z treścią powyższych aktów prawnych oraz znalezieniu miejsca dla naszego lokalu gastronomicznego, trzeba się zgłosić z projektem technologicznym do lokalnego oddziału sanepidu lub rzeczoznawcy ds. sanitarno-higienicznych w celu uzyskania opinii. Projekt powinien mieć dokładnie opisany zakres działania, uzależniony od możliwości lokalowych. Mianowicie, w tym projekcie określona jest między innymi ilość zlewów, miejsca w których się znajdują, czy też gdzie należy położyć kafelki. Po zaopiniowaniu zgłoszenia można przystąpić do prac budowlanych.

Elementy, na które musimy zwrócić uwagÄ™ to miÄ™dzy innymi wysokość Å›cian, która ma być nie mniejsza niż 2,5 m, a w części gdzie przygotowujemy produkty - 3,3 m. Ponadto Å›ciany w tym pomieszczeniu muszÄ… być pomalowane jasnÄ…, trwaÅ‚Ä… i Å‚atwo zmywalnÄ… farbÄ…. SprzÄ™ty kuchenne majÄ…ce styczność z żywnoÅ›ciÄ… powinny mieć atest PZH, czyli PaÅ„stwowego ZakÅ‚adu Higieny. Musimy też zwrócić uwagÄ™ na normy zwiÄ…zane z czystoÅ›ciÄ… wody. Gdy okaże siÄ™, że nie jest wystarczajÄ…co czysta to musimy zamontować filtry. W ekstremalnym przypadku, gdy woda nawet po filtrowaniu bÄ™dzie niezdatna do użytku, zostanie nam narzucona ilość wody butelkowanej potrzebnej w kuchni.

Kolejną, istotną rzeczą są warunki związane z bezpieczeństwem pożarowym. Muszą odpowiadać tym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku, w sprawie warunków technicznych dla budynków i ich otoczenia. Warto również wspomnieć o tym, że lokal nie może być użytkowany jako miejsce noclegu czy zamieszkania i nie można w nim prowadzić innej działalności gospodarczej.

Po speÅ‚nieniu tych rygorystycznych kryteriów i zakoÅ„czeniu prac remontowych, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym otwarciem dziaÅ‚alnoÅ›ci trzeba wysÅ‚ać proÅ›bÄ™ do PaÅ„stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o zatwierdzenie lokalu i wpis do rejestru. NastÄ™pnie przedstawiciele lokalnego oddziaÅ‚u dokonujÄ… odbioru lokalu w celu wydania decyzji zatwierdzajÄ…cej obiekt.

Kontrola sanepidu - jak się przygotować?

W trakcie kontroli przedstawiciele Państwowej Izby Sanitarnej będą zwracali uwagę na szereg dokumentów. Między innymi potrzebne będą:

  • umowa najmu lub akt wÅ‚asnoÅ›ci lokalu (w zależnoÅ›ci od tego czy jesteÅ›my wÅ‚aÅ›cicielem budynku, czy też nie),
  • zaÅ›wiaczenie o wpisie do Krajowego Rejestru SÄ…dowego - ponadto musimy okazać swoje numery NIP i REGON,
  • sprawozdanie z badaÅ„ wody,
  • umowÄ™ na wywóz Å›mieci.

Ważnymi dokumentami są również protokół pomiarowy wydajności i głośności wentylacji, czy też koncesje lub pozwolenia - na alkohol czy puszczanie muzyki w lokalu.

Sanepid będzie także sprawdzał naszych podwładnych. Pierwszą rzeczą, będą kwalifikacje personelu, uprawniające do sprzedaży produktów spożywczych. Takie kwalifikacje posiadają absolwenci szkół gastronomicznych czy też osoby, które zdały państwowy egzamin z zakresu podstawowych zasad higieny. Pracownik lokalu gastronomicznego, musi mieć również ważną książeczkę sanepidowską, gwarantującą brak przeciwskazań zdrowotnych do zatrudnienia na stanowisku związanym z kontaktemz żywnością.

Dokonywany jest również przegląd pomieszczeń, gdzie zwraca się uwagę na ich ilość i funkcjonalność, oraz wyposażenie. Sprawdzane jest także podłączenie punktów wodnych do sieci wodno-kanalizacyjnej.

Dobra rada na koniec

Przy dobrym przemyÅ›leniu każdego elementu biznesu prowadzenie lokalu gastronomicznego może przynieść wymierne zyski oraz satysfakcjÄ™. Na poczÄ…tku musimy oczywiÅ›cie speÅ‚nić szereg wymogów i obostrzeÅ„, jakie narzuca na nas prawo. Nie poddawajmy siÄ™ jednak i speÅ‚nijmy wymagania, a przy dobym biznesplanie bedziemy siÄ™ cieszyć wÅ‚asnym biznesem i speÅ‚nimy swoje marzenia. 

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Otwarcie restauracji to dla wielu marzenie życia. Trzeba wtedy zadbać o wiele spraw – napisać biznesplan, wybrać lokalizację, wybrać nazwę. Kolejne ważne kwestie to wyposażenie: meble, nakrycia stołów, a także reklama, menu i dziesiątki innych ważnych spraw. Wszystko to pochłania ogromne środki, z którymi na początku rozkręcania biznesu może być dość krucho. Środki finansowe szybko się kurczą, a wydatków jest nieskończenie wiele. oszczednosci restauracja

Komentarze   

+1 #1 Kasia 2016-06-30 12:48
Bardzo konkretny artykuł, dużo informacji. Temat mnie też dotyczy, bo prowadzę bistro. Staram się jak najlepiej pilnować kwestii sanitarnych.
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież