pobierz-porady-dla-gastronomii

Jak zbudować spójny wizerunek restauracji?  

+ 1
+ 1

Lokale gastronomiczne już dawno przestały być miejscami, od których wymaga się „jedynie” wysokiej jakości dań. Oczekiwania są coraz większe. Dobrze, gdy restauracja ma swoją historię, która kształtuje jej obecny charakter i wygląd. Właśnie ten drugi ma ogromny wpływ na powodzenie biznesu. Wizerunek restauracji i spójna komunikacja wizualna to te elementy, które odgrywają coraz większą rolę i powodują, że ich brak od razu stawia lokal na niższej pozycji startowej.

wizerunek restauracji 

Komunikacja wizualna – kilka słów wstępu

Jest ona istotnym elementem strategii wizualnej marek. Ma za zadanie wyróżnić markę na tle konkurencji i sprawić, że to właśnie z jej usług klienci będą chcieli skorzystać. W budowaniu komunikacji wizualnej warto zastanowić się nad:

  • wizerunkiem typowego użytkownika lub klienta. Komunikat wizualny powinien pokazywać kto jest docelowym odbiorcą usług, by ten bez zbędnych problemów mógł odczytać, że dana oferta jest kierowana do niego,
  • wizerunkiem cech produktu – dobrze, gdy dany produkt można bez zbędnych problemów skojarzyć z danymi cechami. Najlepiej, gdy nasuwają się one od razu po zetknięciu się z marką,
  • korzyściami wynikającymi z używania marki – używając dane produkty mamy pewne odczucia, tworząc spójną komunikację wizualną należy popracować nad korzyściami wynikającymi z używania danej marki.

Wizerunek marki budowany przy pomocy systemu identyfikacji wizualnej często ma większy udział w budowaniu sympatii do niej, niż cechy produktów z oferty czy nawet ich cena. System identyfikacji wizualnej wpływa na to, czy firma będzie rozpoznawana i zapamiętywana, czy też nie. Powinno się go w każdym przypadku opracowywać w oparciu o najnowsze wzory projektowania graficznego oraz przy wykorzystaniu aktualnych trendów reklamy i marketingu. Co ważne powinien być wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem oraz akceptowany przez pracowników i właścicieli firmy.

Komunikacja wizualna dla restauracji

Dobra komunikacja wizualna, czyli jaka? Charakterystyczna i spójna - tak musi być z pewnością. Tylko taka pozwoli restauracji na bycie zauważoną wśród wielu lokali funkcjonujących na rynku gastronomicznym. Kiedy zacząć tworzenie komunikacji wizualnej? Jeśli myślisz, że możesz się tym zająć już po starcie lokalu, a na początku funkcjonowania jakoś to będzie, bo przecież jest tyle innych ważniejszych wydatków to jesteś w ogromnym błędzie. Nie ma nic gorszego, niż start restauracji bez spójnego wizerunku, na który składają się:

  • symbol (znak i logotyp),
  • strona www,
  • druki (menu, wizytówki, ulotki),
  • firmowe barwy,
  • zewnętrzne tablice informacyjne,
  • stroje pracowników,
  • wewnętrzne oznaczenia.

Kiedy zatem zabrać się za tworzenie komunikacji wizualnej? Najlepiej już na początku tworzenia lokalu. Jeśli masz już miejsce na lokal i pomysł na pozycje menu koniecznie zadbaj o komunikację wizualną. Równocześnie z meblowaniem lokalu, który powinien mieć odzwierciedlenie i nawiązywać do identyfikacji wizualnej. Wszystko musi być przemyślane – od początku do końca – od ogółu do najmniejszego szczegółu. Nic nie może od siebie odstawać, bo może wprowadzić niepotrzebny chaos. Charakter komunikacji wizualnej musi być spójny z wizerunkiem restauracji jako takiej. Tworząc restaurację sam decydujesz do jakiej grupy kierujesz swoją ofertę. Biorąc pod uwagę charakterystyczne cechy takiej grupy musisz budować komunikację wizualną.

Tworząc komunikację wizualną dla lokalu gastronomicznego pamiętaj, jakie cele są jej stawiane:

  • zwiększenie popularności lokalu,
  • sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • kreowanie wizerunku restauracji,
  • promocja lokalu,
  • przyciągnięcie klienta do restauracji.

Tworzyć samemu czy zlecić agencji?

Komunikacja wizualna to na tyle ważna kwestia funkcjonowania Twojego przyszłego lokalu, że powinieneś zadbać o jej prawidłowe przygotowanie. Jeśli sam nie masz wystarczającej wiedzy, która pozwoliła by Ci na przygotowanie jej na odpowiednim poziomie to koniecznie skorzystaj z pomocy doświadczonych w tym temacie. Warto jednak byś miał swój pomysł, który specjaliści odpowiednio wyszlifują i stworzą naprawdę profesjonalny wizerunek dla Twojego lokalu.

Najważniejszy aspekt komunikacji wizualnej

Komunikacja wizualna musi przekonać klienta, że warto skorzystać z usług danego lokalu. Komunikacja musi pokazywać klimat restauracji i zachęcić do wybrania właśnie tego, a nie innego miejsca. Jeśli klient widzi, że dany lokal ma dopracowany każdy szczegół to postrzega tak również cały lokal – jako dbający o jakość i każdy szczegół przygotowywanego dania.

Podsumowanie

Wizerunek restauracji ma wpływ na pierwsze wrażenie. Jeśli wizerunek jest spójny to klient dobrze się czuje w takim lokalu i wie czego może się spodziewać. Konieczne zatem jest stworzenie takiej historii i opowiedzenie jej takim sposobem, że goście będą chcieli jej wysłuchać nie tylko raz.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Optymalizacja procesu realizacji zamówienia w restauracji to konieczność. Klienci nie lubią czekać. Przychodząc do restauracji liczą na szybką i profesjonalną obsługę, jednak nie zawsze taką dostają. Jak powinna wyglądać idealna realizacja zamówienia? Od czego to zależy? Poznajcie nasze pomysły na lepszą i bardziej wydajną obsługę klienta.

optymalna-realizacja-zamowien-w-restauracji

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież