pobierz-porady-dla-gastronomii

Muzyka w lokalu gastronomicznym  

+ 0
+ 0

 

Na klimat panujący w restauracji mają wpływ nie tylko wystrój wnętrza, zapachy czy obsługa. W kreacji wizerunku Twojego lokalu może pomóc Ci również muzyka. W zależności od jej rodzaju możesz przyciągnąć do restauracji różne grupy klientów. Wprowadzając klientów w dobry nastrój zwiększysz prawdopodobieństwo ich częstszych wizyt w Twoim lokalu, a w efekcie zwiększysz swoje zyski.

 

muzyka-gastronomia

Garść statystyki

W latach 2010-2011 roku TNS OBOP przeprowadziło badania na temat ekonomicznej wartości muzyki i znaczenia muzyki dla klientów sklepów, lokali gastronomicznych i salonów urody. Wyniki tego badania są szczególnie interesujące dla restauratorów. 82% przebadanych właścicieli restauracji uważa, że muzyka w lokalu nie tylko zachęca do korzystania z usług lokalu, ale również wpływa pozytywnie na długość wizyty klienta w lokalu. Co ciekawsze muzyka ma wpływ również na wybór lokalu. Aż 83% Klientów wybiera lokal, w którym gra muzyka. Jeśli muzyka zostanie wyłączona to 32,6% klientów decyduje się na inny lokal. Dodatkowo, jeśli Klient ma wybór pomiędzy dwoma podobnymi lokalami, to w 72% przypadków wybierze ten, w którym gra muzyka - nawet, jeśli serwowane tam napoje są trochę droższe. 22% klientów deklaruje, że częściej korzystałoby z usług restauracji, jeśli byłaby w niej odtwarzana muzyka, która lubią. Pozytywny wpływ wizyty w restauracji na nastrój naszych klientów również nie powinien pozostawać dla restauratora bez znaczenia. Jak się okazuje aż 83% klientów lokali gastronomicznych twierdzi, że odpowiednio dobrana muzyka ma wpływ na ich nastrój. Dodatkowo 73% właścicieli mniejszych lokali gastronomicznych, takich jak puby czy bary twierdzą, że muzyka wpływa na ich sprzedaż i dochody.

Uwarunkowania prawne

Według obowiązujących przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych utwory muzyczne w Polsce są pod ochroną prawną. W związku z tym organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi mają prawo wymagać zawarcia umowy zezwalającej na odtwarzanie muzyki w lokalach gastronomicznych i obiektach hotelowych. W naszym kraju istnieją cztery organizacje zajmujące się egzekwowaniem należności za możliwość używania piosenek artystów stowarzyszonych z ich instytucjami. Są to:

  • ZAiKS - reprezentujÄ…cy autorów piosenek,
  • ZPAV - zwiÄ…zany z producentami,
  • STOART i SAWP - zajmujÄ…ce siÄ™ prawami wykonawców.

Do końca 2013 roku obowiązywały przepisy, które zobowiązywały do uiszczania opłat każdej organizacji z osobna, w zależności od stawek przez nich uwzględnionych. Poczynając od połowy ubiegłego roku Ministerialna Komisja Prawa Autorskiego rozpoczęła zmiany przepisów dotyczących odtwarzania muzyki m.in. w lokalach gastronomicznych. Celem wprowadzonych zmian było ujednolicenie i uproszczenie systemu nakładania i poboru opłat. Po zmianach nie ma już obowiązku opłacania składek w każdym ze stowarzyszeń. Obecnie opłat należy dokonywać maksymalnie w dwóch - jednym zajmującym się prawami autorskimi, a drugim prawami pokrewnymi. Dodatkowo zostały ustalone tabele opłat za odtwarzanie muzyki.

Alternatywne rozwiÄ…zania

Jeżeli wciąż chcemy cieszyć się muzyką w naszym lokalu, ale zależy nam na tańszym rozwiązaniu to mamy dobrą alternatywę. Możemy skontaktować się z firmami oferującymi płyty z własną muzyką, do których posiadają pełne prawa autorskie, a są "royalty free", czyli innymi słowy wolne od tantiem. Inną opcją jest skorzystanie z oferty internetowych rozgłośni radiowych. To rozwiązanie bardzo korzystne cenowo i gwarantujące dużą różnorodność utworów muzycznych. Radia internwtowe proponują specjalnie dopasowane do rodzaju i charakteru lokalu gastronomicznego kanały. Można skorzystać tutaj z opcji abonamentowej, w której nie ma reklam. Jeśli jednak chcemy zupełnie ograniczyć koszty możemy wybrać opcję bezpłatną, w której jednak musimy zaakceptować obecność bloków reklamowych.

Koszty, jakimi obciążają nas organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi w związku z prawem do publicznego odtwarzania muzyki są wysokie. Warto więc zainteresować się alternatywnymi rozwiązaniami. Są one zazwyczaj o wiele bardziej korzystne cenowo. Należy jednak pamiętać, by nie rezygnować z muzyki w lokalu w ogóle. Eliminacja tych kosztów może być dla nas tylko pozorną oszczędnością. Być może właśnie to, że puszczamy w lokalu muzykę przyczyni się do zdobycia nowego zadowolonego, a przede wszystkim lojalnego klienta.

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Czy zastanawiałeś się, co zrobić, żeby Twój lokal stał się MIEJSCEM PIERWSZEGO WYBORU dla klienta? Sposobem na to może być program lojalnościowy, który będzie oferował korzyści dla odwiedzajacych restaurację. Takie rozwiązanie zawsze przyciąga uwagę oraz daje satysfakcję zarówno dla użytkownika, jak i lokalu gastronomicznego. Program lojalnościowy może składać się z kilku elementów, które sprawią, że Twoja restauracja na długi okres czasu będzie w czołówce najczęściej odwiedzanych miejsc w mieście.

program-lojalnosciowy-karty-restauracja

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież