Sprzedaż na S4H POS - Sprzedawaj więcej z S4H cz.2
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 04, grudzień 2014 15:11
- Odsłony: 4326
Sprzedaż w lokalu gastronomicznym, niezależnie czy jest to lokal typu premium czy pizzeria, musi być łatwa i szybka. A taką możesz mieć jedynie przy użyciu profesjonalnych narzędzi. Zobacz, jak przyjemna jest sprzedaż z systemem S4H Gastronomia. |
Dziś przygotowaliśmy dla Was drugi wpis z cyklu Sprzedawaj więcej z S4H. Zajmiemy się tym, co w restauracji powinno mieć miejsce jak najczęściej, czyli sprzedażą:) Przedstawimy Wam schemat sprzedaży i pokażemy, jak otwiera się rachunki. Zapraszam do lektury.
Schemat sprzedaży w S4H Gastronomia
Sprzedaż to moduł systemu S4H, w którym dokonywane są i rejestrowane są wszystkie transakcje. Sprzedaż w systemie odbywa się na rachunkach. Proces sprzedaży, biorąc pod uwagę jedynie czynności, jakie kelnerka musi wykonać na terminalu sprzedaży, przebiega następująco:
- otwarcie rachunku,
- wybór zamówionych artykułów,
- zamknięcie rachunku,
- wybór formy płatności (gotówka, przelew),
- wybór typu zamknięcia (paragon, faktura).
Można to przedstawić na następującym schemacie:
Rys. Schemat sprzedaży w systemie S4H POS
Jest to oczywiście uproszczony proces. Ponieważ po wprowadzeniu zamówienia nie ma konieczności natychmiastowego zamykania rachunku. O wiele wygodniejsze jest zostawienie rachunku otwartego. Rachunki otwarte można określić jako kwintesencję systemów sprzedaży. To między innymi one tak bardzo ułatwiają i usprawniają pracę obsługi lokalu gastronomicznego. Pozwalają one na łatwe wprowadzenie dodatkowych artykułów do rachunku klienta. Rachunki otwarte to główna przewaga systemów sprzedaży nad kasami fiskalnymi, które nie pozwalają na otwarcie żadnego nowego rachunku, dopóki nie zostanie zamknięty poprzedni.
Korzystanie z kasy fiskalnej jest nie tyle niewygodne, co nawet w dzisiejszej rzeczywistości po prostu niewskazane w szanującym się lokalu gastronomicznym. Używając kasy fiskalnej za każdym razem, gdy klient chce zamówić dodatkowy artykuł musimy wtedy:
- wystawić kolejny paragon i zmuszać klienta do natychmiastowego płacenia,
- lub zbierać listę zamówień klienta i rozliczać go przed wyjściem - to rozwiązanie jest szczególnie wrażliwe na pomyłki obsługi - musimy bowiem za każdym razem, gdy klient domawia nowy artykuł dopisywać go do listy.
Z tego względu system sprzedaży sprawdza się o wiele bardziej. W systemie takim można mieć wiele otwartych rachunków na klienta, czy na stolik (jeśli mamy wprowadzony do systemu graficzny podgląd sali). Rachunki można dodatkowo zamykać w dowolnym momencie, jak i dowolnie dzielić i łączyć. Po każdym dniu sprzedaży mamy w systemie możliwość podglądu rachunków z danego dnia, czyli okresu sprzedażowego. Są to rachunki, które zostały otwarte pomiędzy otwarciem i zamknięciem zmiany danego dnia. Sprzedaż z danej zmiany jest zapisywana w dokumencie NZ z datą otwarcia zmiany. To jest szczególnie istotne przy prowadzeniu gospodarki magazynowej, ponieważ z taką datą będzie następowało zdjęcie surowców z magazynu.
Otwarte rachunki
Do widoku otwartych rachunków przechodzimy po zalogowaniu się do systemu poprzez kliknięcie na przycisk sprzedaż na ekranie startowym systemu. Wtedy pokazuje nam się ekran otwartych rachunków, jak na rysunku poniżej:
Rys. Ekran otwartych rachunków w systemie S4H Gastronomia
Ekran składa się z następujących elementów:
- lista rachunków - każdy z rachunków ma swój opis, a kolor kafelka rachunku ma kolor zdefiniowany w systemie odpowiednio dla danego typu. Na rysunku powyżej po lewej stronie widzimy listę typów rachunków. I tak łatwo można odróżnić, które rachunki zostały otwarte na przykład na stolik, na wynos czy na stałego klienta. Każdy rachunek zawiera również informacje o wartości, czy dacie i godzinie otwarcia. Dodatkowo pojawić się mogą na nim następujące symbole:
-
- miseczka - sygnalizuje brak obsługi stolika, co jest równoznaczne z tym, że rachunek nie był otwierany przez dany okres czasu. Czas, po jakim ten symbol pojawia się na rachunku jest dowolnie definiowany;
- zegar - informuje o zablokowaniu rachunku z powodu zbyt długiego czasu obsługi stolika. Czas ten również można dowolnie ustawić w systemie;
- przekazanie/przejęcie rachunku do/przez kelnera - informuje o przekazaniu rachunku do innego operatora;
Pojedynczy rachunek wygląda w systemie następująco:
Rys. Otwarty rachunek w systemie S4H Gastronomia
Ekran rachunków w systemie obejmuje wszystkie rachunki, które w danej chwili są otwarte. Jednak istnieje również możliwość takiego skonfigurowania sytemu, że będzie on pokazywał jedynie te rachunki, które w systemie zostały otwarte przez danego kelnera. Wygląd rachunku można zdefiniować w module S4H CHEF. Daje on możliwość zarządzania informacjami, które pojawiają się na "kafelku" rachunku;
- lista typów otwarć rachunku - definiuje się je w systemie. W naszym przykładzie są to:
- rachunki na stolik,
- z opisem dowolnym,
- grupowy,
- na wynos,
- na kartÄ™,
- na stałego klienta,
- z rezerwacji.
Tym sposobem łatwo można odróżnić rachunki o różnym typie;
- funkcje listy rachunków - na dole ekranu rachunków mamy możliwość przejścia do:
-
- rachunków zamkniętych,
- rozliczenia kelnerów,
- rezerwacji stolików,
- układu graficznego,
- modułu wyjazdów/dowozów.
Jak otwieramy nowy rachunek?
Tworzenie nowego rachunku w systemie jest niezwykle łatwe i intuicyjne. Wystarczy na ekranie otwartych rachunków kliknąć na jeden z typów otwarć. Wtedy w zależności od typu rachunku mogą pojawić się dodatkowe okna w celu wprowadzenia danych, które są wymagane do pomyślnego otwarcia rachunku. W naszym przypadku możemy otworzyć rachunek:
- na stolik - po wyborze tej opcji zobaczymy listę stolików wprowadzonych w systemie. Wybieramy stolik, który zajął gość;
Rys. Nowy rachunek na stolik
- z opisem dowolnym/grupowy/na wynos - po wyborze tego typu rachunku pojawia nam się nowe okno z klawiaturą, na której możemy wprowadzić opis rachunku. Tutaj wpisujemy charakterystyczne cechy zamówienia lub klienta;
Rys. Nowy rachunek z dowolnym opisem
- na kartÄ™/na kartÄ™ ukryty - pozwala na otwarcie rachunku na kartÄ™. Na ekranie pojawi siÄ™ okno informujÄ…ce o odczytaniu karty;
Rys. Nowy rachunek na kartÄ™
- na stałego klienta - po wybraniu tej opcji pojawia się lista klientów, na których możemy otworzyć rachunek. Tutaj możemy również szybko dodać nowego klienta;
Rys. Nowy rachunek na stałego klienta
Nowe rachunki można w systemie S4H Gastronomia otwierać również z dwóch innych miejsc:
- z graficznej prezentacji sali,
- z rezerwacji.
Ten sposób otwierania rachunku zostanie jednak opisany w kolejnych artykułach. Dziś na tym zakończymy. W następnym wpisie przejdziemy do dalszych etapów sprzedaży. Omówimy wtedy między innymi wprowadzanie artykułów do rachunku i procedurę zamykania rachunku. Kolejny wpis z naszego cyklu już niebawem. Do przeczytania!
Autor artykułu: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl O mnie: Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach. |
Dowiedz się więcej:
Reklamować można wszystko od obuwia, sprzętu elektronicznego po żywność z marketu, a nawet dania zamawiane w restauracji. Prowadząc lokal gastronomiczny musisz mieć świadomość, że również w Twojej restauracji mogą się pojawić klienci, którzy nie będą zadowoleni z poziomu świadczonych usług. |