Gastronomiczne trendy na 2015 rok
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 10, grudzień 2014 12:01
- Odsłony: 4941
Nowy Rok zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim nowe trendy w zarządzaniu biznesem gastronomicznym i nowe pomysły na menu. Część z nich już dobrze znamy, jak korzystanie z nowoczesnych technologii, powrót do naturalnej i jak najmniej przetworzonej żywności czy zdrowe żywienie. Pojawią się również nowe. Poznajcie, jakie jeszcze trendy zapanują w gastronomii w 2015 roku. |
Biznes gastronomiczny rozwija się nieustannie i korzysta z coraz to nowszych narzędzi pracy. Restauratorzy muszą dostosowywać się do pojawiających się trendów i wdrażać je w swoich lokalach. Tyko takie działanie pozwoli na ciągłe bycie o krok przed konkurencją i zaspokajanie potrzeb i oczekiwań coraz bardziej wymagających klientów. W 2015 roku część trendów z 2014 i poprzednich lat będzie kontynuowana, część ulegnie wygaszeniu. Pojawią się również nowe, bo biznes gastronomiczny, jak każdy, nie cierpi stagnacji. Szczególnie w czasach, kiedy mamy możliwość bardzo szybkiej i niczym nie skrępowanej komunikacji, a nowości i trendy pojawiają się w niezwykle szybkim tempie.
Polacy jedzą coraz częściej poza domem
Według badań przeprowadzonych przez Gfk Polonia na zlecenie restauracji Sphinx ponad połowa mieszkańców dużych miast, takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk czy Wrocław jest zdania, że obecnie częściej, niż jeszcze 10 lat temu, organizuje się spotkania towarzyskie w lokalach. Dodatkowo aż 85% mieszkańców tych miast sądzi, że lokal gastronomiczny to dobre miejsce na organizację spotkań ze znajomymi czy rodziną. Oznacza to, że Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia i chętniej organizują spotkania poza domem takie jak na przykład spotkania z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia.
Według Raportu Open Card, którego wyniki zostały opublikowane na łamach internetowego portalu Rzeczpospolita Polacy coraz częściej jadają poza domem. Wśród głównych bywalców restauracji są osoby młode, jednak wzrasta również liczba osób w starszym wieku, którzy korzystają z usług lokali gastronomicznych. Istnieje wyraźna różnica pomiędzy wydatkami młodej grupy klientów, którzy wydają średnio 92 zł na miesiąc, podczas, gdy starsi wydają około 55 zł miesięcznie.
Dlaczego jadamy częściej w restauracjach?
- Zmiana stylu życia - chętniej spotykamy się ze znajomymi w lokalach gastronomicznych, by zjeść smaczne danie i poznać nowe smaki.
- Duża liczba obowiązków i związany z tym brak czasu na przygotowywanie obiadu w domu.
- Wzrost świadomości wpływu jedzenie na zdrowie - jadamy coraz częściej w restauracjach niż fast foodach.
Decydujący wpływ na wybór restauracji mają cena i lokalizacja. Staramy się rzecz jasna wybierać lokale, do których nie mamy daleko, do których jest dobry dojazd i które mają wygodny parking lub możliwość bezproblemowego zaparkowanie w okolicy. Jeśli chodzi o cenę to zwracamy na nią uwagę. Jednak jesteśmy w stanie zapłacić kilka złotych więcej, jeśli danie jest warte swojej ceny.
Polacy wybierajÄ…:
- restauracje sieciowe (40%),
- małe klimatyczne lokale (10%),
- lokale z kuchniÄ… europejskÄ… (10%),
- lokale z kuchniÄ… egzotycznÄ… (9%),
- lokale z kuchniÄ… polskÄ… (8%).
- fast foody (7,3%).
Z badań wynika, że na wizyty w restauracjach wydajemy średnio 3,5% budżetu domowego. Podczas gdy, przeciętny mieszkaniec UE przeznacza na ten cel 9,5%. Jak widać różnica jest ogromna. Jednak trend w naszym kraju, jeśli chodzi o "stołowanie się" w restauracjach jest wzrostowy można więc zaryzykować stwierdzenie, że ta różnica będzie się zmniejszać. W przyszłym roku przewidywany jest dalszy wzrost liczby odwiedzających restauracje, więc warto powalczyć o nowego klienta.
20 Top trendów żywieniowych
Amerykańskie Stowarzyszenie Restauratorów (National Restaurant Association) pod koniec każdego roku ogłasza wyniki badań trendów w gastronomii na kolejny rok. Kilka dni temu Stowarzyszenie ogłosiło wyniki tegorocznych badań i podało trendy gastronomiczne na rok 2015. W bieżącym roku w badaniach wzięło blisko 1300 szefów kuchni - członków American Culinary Federation (ACF). Wyniki wskazują dania, rodzaje kuchni, napoje i motywy kulinarne, które będą stanowiły najgorętsze trendy gastronomiczne na przyszły rok. Jak się okazuje porady specjalistów zza oceanu bardzo często mają przełożenie również na to, co dzieje się na europejskim i polskim rynku lokali gastronomicznych. Wśród 20 trendów na przyszły rok znalazły się następujące:
- lokalne mięsa i owoce morza
- lokalnie uprawiana żywność
- dbanie o środowisko naturalne
- zdrowe posiłki dla dzieci
- naturalne składniki / żywność nieprzetworzona
- nowe sposoby podziału mięsa
- lokalne zaopatrzenie
- zrównoważony korzystanie z owoców morza
- zmniejszenie marnotrawienia żywności
- produkty z gospodarstw loklanych
- makaron bez pszenicy
- kuchnia bezglutenowa
- powrót do tradycyjnych zbóż
- pełnoziarniste posiłkach dla dzieci
- unikanie tradycyjnego przygotowywania ryb
- zdrowe odżywianie
- wprowadzanie etnicznych elementów do śniadania
- tradycyjne przygotowywanie lodów
- wprowadzanie warzyw i owoców do menu dzieci
- wytwarzanie serów tradycyjnymi metodami
Za najważniejszych trendy z powyżej listy można uznać:
- lokalna żywność - obejmuje ona szeroką gamę produktów spożywczych. Wśród nich wymienić można owoce, warzywa, mięso, nabiał i zboża. Powodów konsumpcji żywności lokalnej jest kilka:
-
- świeżość,
- wsparcie lokalnej gospodarki,
- wiedza o miejscu, w którym produkt był wytwarzany.
Trend na jedzenie zdrowej żywności ma odbicie również w potrzebach i oczekiwaniach klientów lokali gastronomicznych. Klienci są coraz bardziej zainteresowani restauracjami, które oferują dania wytwarzane z lokalnych produktów spożywczych. Dlatego restauratorzy muszą wziąć to pod uwagę i wprowadzać do swojego menu potrawy z lokalnych produktów;
- dbałość o środowisko - jest ono bezpośrednio związane z poprzednim. Jeśli korzystamy z lokalnych produktów to ograniczamy konieczność długotrwałego przewozu surowców do produkcji żywności w restauracji. W efekcie środowisko jest mniej zanieczyszczone;
-
zdrowe odżywianie - trend na zdrowe żywienie ma odbicie również w restauracjach. Staramy się odżywiać coraz zdrowiej, spada liczba konsumentów fast foodów, dlatego w restauracjach poszukujemy tez z zdrowszych i mniej kalorycznych potraw. Dlatego w restauracjach warto w menu wprowadzić nie tylko dania, które pozwolą na zaspokojenie dużego głodu, ale i takie, po które sięgają osoby na diecie i zdrowo się odżywiające. Trend ten dotyczy nie tylko żywienia dla dorosłych, ale również pozycji z menu dla dzieci. Rodzice coraz częściej starają się dbać o żywienie swoich pociech i niekoniecznie chcą zamawiać dla nich w restauracji słodkie naleśniki czy tłuste frytki;
-
nieprzetworzona żywność - konsumenci i klienci oczekują żywności, która ma jak najwięcej składników odżywczych. Takich najwięcej jest w żywności świeżej. W związku z tym nie jest wskazane długie przetwarzanie żywności i poddawanie jej różnego rodzaju obróbkom. Ideałem byłoby bezpośrednie trafianie żywności z pola na stół. Do tego ideału jest nam daleko, o ile nie jest on w ogóle dla nas osiągalny. Możemy jednak się do niego zbliżać;
-
napoje produkowane tradycyjnie - trend, który pojawił się już kilka lat temu, ale cały czas przybiera na sile. Coraz bardziej popularne są na przykład piwa z lokalnych browarów wytwarzane tradycyjnymi, a nie przemysłowymi metodami. Klienci uważają, że takie piwa mają większą wartość. Trend ten pojawił się ostatnio nie tylko w odniesieniu do piwa, ale również innych napojów: koktajli, wina i wódki.
Wśród nieuwzględnionych przez Amerykańskie Stowarzyszenie trendów na rok 2015 wymienić można również:
- nowoczesne narzędzia pracy restauratorów - wśród nich pierwsze miejsce zajmują systemy sprzedaży, jak na przykład S4H czy X2. Bez takiego systemu profesjonalne prowadzenie zarządzanie restauracją jest coraz trudniejsze, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe. Jak branża gastronomiczne się zmienia tak i systemy ulegają ciągłym zmianom. Są one ulepszanie i dostosowywane do coraz wyższych wymagań, zarówno restauratorów, jaki klientów lokali gastronomicznych. Do nowinek mijającego roku w naszym kraju na pewno należało wprowadzenie przez producenta systemu X2 stołów multimedialnych, na których zainstalowany jest system i który umożliwia samodzielne złożenie zamówienia na danie w restauracji czy pizzerii. Do nowinek na pewno nie należą już aplikacje na smartfony do zamawiania posiłków, komunikacja z klientem przy pomocy wysyłki SMS, czy zamawianie posiłków on-line przez stronę. Wszystko to będzie jeszcze bardziej popularne i częściej wykorzystywane przez właścicieli restauracji. Dlatego i Ty już dziś zastanów się, jakie możesz zyskać profity na wprowadzeniu tych udogodnień dla swoich pracowników i klientów;
-
posiłek w restauracji jako wydarzenie - wizyta w restauracji to dla coraz większej liczby klientów powód do pochwalenia się na portalu społecznościowym. Zdarza się też coraz częściej opisywanie wizyty, opiniowanie potraw i samego lokalu na portalu opiniotwórczym lokali gastronomicznych, czy na własnym blogu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jak najwyższy poziom obsługi i zadowolenie klienta. Szczególnie teraz, gdy złe wieści rozchodzą się z pomocą Internetu z lotem błyskawicy jest to niezwykle ważne;
-
egzotyczne potrawy, nowe smaki - klienci lubią eksperymentować i coraz chętniej sięgają po nowe potrawy, smakują nowe kuchnie. Coraz bardziej popularne stają się smaki Bliskiego Wschodu i Azji. Warto zatem zastanowić się czy wprowadzić coś z tych kuchni do swojego menu. Jednak zawsze miejmy na uwadze nasze umiejętności i możliwości zdobycia oryginalnych produktów, z których takie dania są produkowane.
Konsumenci, a co za tym idzie również klienci restauracji mają coraz wyższą świadomość, skąd żywność pochodzi i jak jest ona wytwarzana. Mają coraz wyższe oczekiwania. Restaurator chcąc ze swoim lokalem zostać jedną z chętniej odwiedzanych restauracji z mieście czy regionie musi starać się je zaspokajać. Jednak zawsze robić to "z głową", by zwyczajnie nie sprawić, że restauracja straci swój wyraz, a jej menu stanie się zlepkiem niepasujących do siebie pozycji.
Czytaj też: 10 zasad zarządzania restauracją
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Dobra obsługa jest niezbędna w każdym lokalu gastronomicznym. Przyczynia się wyraźnie do budowania silnej bazy zadowolonych i powracających klientów. Jak zatem poprawić jakość obsługi klienta? Jakie triki stosować? Polecamy Ci 10 prostych a zarazem bardzo przydatnych sposobów, które dadzą szybki efekt w postaci lepszej obsługi. |