pobierz-porady-dla-gastronomii

Kelnerskie grzechy główne  

+ 8
+ 2
WybierajÄ…c siÄ™ do restauracji oczekujemy smacznych daÅ„ i dobrej obsÅ‚ugi. Niestety nierzadko zdarza siÄ™, nawet w restauracjach typu "premium", że obsÅ‚uga traktuje nas jak zÅ‚o konieczne. Nieuprzejmość, spoufalanie siÄ™, czy nieprzestrzeganie podstawowych zasad kelnerskiego savoir vivre to jedne z najczÄ™stszych grzechów obsÅ‚ugi w restauracjach.  idelany-kelner-restauracja 

ObsÅ‚uga lokalu gastronomicznego ma ciÄ…gÅ‚y kontakt z klientami, którzy oceniajÄ… jej wyglÄ…d i zachowanie. Od tego, zatem, jak kelner obsÅ‚uguje goÅ›ci restauracji, jakiego jÄ™zyka używa, jak wyglÄ…da zależy ocena lokalu gastronomicznego przez klientów. Kelner jest pierwszÄ… osobÄ…, która wita nas w restauracji. Jest on jej swoistÄ… jej wizytówkÄ…. Po wizycie w lokalu gastronomicznym to wÅ‚aÅ›nie kelner, jako osoba, z którÄ… mieliÅ›my w lokalu kontakt zostanie nam w pamiÄ™ci. Dlatego tak ważne jest uÅ›wiadomienie sobie, że praca w restauracji to praca zespoÅ‚owa. Bo nawet najlepsze danie, przygotowane przez doskonaÅ‚ego szefa kuchni, może nie wystarczyć do wystawienia pozytywnej opinii lokalowi przez klienta, gdy poda je nieelegancki i nieuprzejmy kelner. 

Strój kelnera

Kelner, niezależnie od miejsca, w którym pracuje, powinien być przede wszystkim schludnie ubrany. Na rodzaj stroju kelnerskiego powinien mieć wpÅ‚yw przede wszystkim rodzaj lokalu, jego renoma i wystrój. Szczególnie w restauracjach typu premium wskazany jest jednolity strój obsÅ‚ugi. W mniejszych lokalach, typu pizzeria czy bar, kelnerzy czy barmani powinni przynajmniej posiadać jakiÅ› wspólny element ubioru. Absolutnie niedopuszczalne jest jednak, by obsÅ‚uga kelnerska byÅ‚a ubrana w wymiÄ™te, znoszone, czy poplamione ubrania. 

Zachowanie

Kolejny ważny aspekt to zachowanie kelnera. Na nic bowiem się zda elegancki strój, gdy kelner nie będzie potrafił zjednać sobie klientów. Kelner powinien być uprzejmy, wyrozumiały, sympatyczny. Do tego uczynny i komunikatywny. Musi umieć znajdować wyjście z każdej, nierzadko trudnej, sytuacji. Wśród nich są na przykład: zły smak, zła konsystencja czy temperatura dania. W takich przypadkach kelner powinien zachować tzw. zimną krew i nie dać się wciągnąć w słowne potyczki z gościem. Co ważne kelner powinien również dużo się uśmiechać. To wpływa zdecydowanie pozytywnie na całościowy wizerunek restauracji, jak i odbieranie samego kelnera przez gości. Jednak nie należy mylić szczerego uśmiechu z wymuszonym, bo ten zostaje zazwyczaj szybko rozszyfrowany przez klientów.

Wiedza i umiejętności

Kelner powinien, chociaż w podstawowym zakresie, znać rodzaj kuchni serwowanej w lokalu, w którym pracuje. Absolutne minimum to dokładna znajomość potraw z menu. Niedopuszczalny jest bowiem, brak umiejętności wytłumaczenia, z czego składa się danie i co podaje gościom na talerzu. Oprócz tego kelner powinien znać również smak dania, by pomóc klientowi w wyborze. Oprócz wiedzy na temat kuchni, kelner powinien również umieć np. rozróżnić danie wegetariańskie od wegańskiego, czy umieć poprawnie wymówić takie nazwy jak anchois czy foie gras. Mile widziane jest również, by kelnerzy umieli obsłużyć gości obcojęzycznych.

Podstawowe obowiązki kelnerów

Po wejściu nowych klientów do restauracji obowiązki kelnera wyglądają następująco:

  1. doprowadzenie gości do stolika i usadzenie (odsunięcie krzesła),
  2. podanie menu każdemu z gości,
  3. podanie czekadełka,
  4. przyjęcie zamówienia (można przyjąć zasadę, że najpierw przyjmujemy zamówienia od pań),
  5. podanie zamówionych przez gości napojów,
  6. podanie zamówionych dań,
  7. sprzątanie po daniach głównych,
  8. podanie menu deserów,
  9. podanie deseru,
  10. sprzÄ…tanie po deserze,
  11. propozycja kawy / herbaty etc.,
  12. podanie rachunku,
  13. pożegnanie gościa.

Dodatkowo kelner musi na bieżąco kontrolować stan stolika. Sprawdzać, czy nie stoją na nim niepotrzebne naczynia, donosić w razie potrzeby nowe, interweniować, gdy na stoliku rozlał się jakiś płyn.

Grzechy główne kelnerów

Niestety obsługa lokalu gastronomicznego nie zawsze stosuje się do podstawowych zasad kelnerskiego savoir vivre. Kelnerskich grzechów głównych wymienić można co najmniej kilka:

  • zaÅ‚atwianie prywatnych spraw w pracy - czÄ™sto zdarza siÄ™, że kelnerzy wysyÅ‚ajÄ… sms, rozmawiajÄ… przez telefon, czy ze znajomymi, którzy ich odwiedzili ich w lokalu. Kolejka wtedy roÅ›nie, a kelnerzy zdajÄ… siÄ™ nie zauważać, że nie dopeÅ‚niajÄ… wÅ‚aÅ›nie swoich obowiÄ…zków;
  • ignorancja proÅ›b klienta - kelnerzy nie sÅ‚uchajÄ… uwag klienta na temat daÅ„ i przynoszÄ… standardowe dania z karty bez uwzglÄ™dnienia proÅ›by o modyfikacjÄ™;
  • spoufalanie siÄ™ z klientem - nie szanujÄ… goÅ›cia i sami przechodzÄ… na "ty". Nierzadko traktujÄ… goÅ›cia jak swojego kolegÄ™;
  • traktowanie klienta jako zÅ‚o konieczne - czÄ™sto stosowana zasada to "przyjdź, zamów, jak najszybciej zapÅ‚ać i wyjdź". Do tego można doÅ‚ożyć zniecierpliwione spojrzenia, dokÅ‚adne sprzÄ…tanie stoÅ‚u czy kilkukrotne, wrÄ™cz nachalne dopytywanie siÄ™ czy coÅ› jeszcze podać;
  • brak znajomoÅ›ci zasad serwowania - proÅ›by o podawanie "dalej" daÅ„, brak pamiÄ™ci, który klient zamówiÅ‚, jakie danie, czy brak przestrzegania tak podstawowych zasad, jak: podawanie daÅ„ po niewÅ‚aÅ›ciwej stronie;
  • brak zaangażowania - umiejÄ™tność zjednania sobie klienta, dbaÅ‚ość o jego samopoczucie coraz częściej staje siÄ™ niestety cechÄ… deficytowÄ…. Kelnerzy za to witajÄ… goÅ›ci skwaszonymi minami, przewracajÄ… oczami i ciężko wzdychajÄ… na jakiekolwiek pytania;
  • brak umiejÄ™tnoÅ›ci przyznania siÄ™ do bÅ‚Ä™du - przyjmowanie krytyki przychodzi kelnerom nadzwyczaj ciężko. Nie potrafiÄ… prawidÅ‚owo zareagować na uwagi klienta, przyjąć reklamacji i wdajÄ… siÄ™ w dyskusje z klientem.

Jak dobierać obsługę?

Przede wszystkim należy dokładnie się zastanowić czy dana osoba, którą kandyduje na stanowisko kelnera w resturacji rzeczywiście się nadaje do tej pracy. Powinna posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności i wiedzę, jaka niezbędna jest do wykonywania tej pracy. Do tego przyda się z pewnością szczypta uroku, jak i posiadanie kultury osobistej. Niestety jedzenie nie obroni się samo. Podkreślmy jeszcze raz, że prowadzenie restauracji to praca zespołowa i jeśli jakiś element nie gra to cierpi na tym cały lokal. Warto zatem dokładnie dobierać obsługę i dbać o jej wizerunek, by nie tracić niepotrzebnie klientów.

 

Czytaj też: Popraw wydajność swoich pracowników

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Zgrany zespół doświadczonych i profesjonalnych pracowników to murowany sukces w każdej branży. Dokładnie tak samo jest w gastronomii. Na sukces restauracji składa się praca każdego pracownika - od kucharza, przez kelnera, managera, aż do osób sprzątających. Dlatego ważne jest, by dobrać dobrych pracowników, określić jasno oczekiwania, opłacać ich sprawiedliwie i adekwatnie do umiejętności. pracownik-lokal-gastronomiczny-porady

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież