Program lojalnościowy dla Twojej restauracji
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 27, październik 2015 08:18
- Odsłony: 3410
Chcesz zwiększyć liczbę odwiedzających Cię gości? Zyskać stałych klientów, którzy chętnie do Ciebie wracają? Opracuj program lojalnościowy dla swojego lokalu gastronomicznego i zadbaj by stał się Twoim atutem. |
Dla kogo program lojalnościowy?
Opracować go możesz zarówno będąc małym, jak i dużym lokalem. Zarówno dopiero budującym swoją markę na rynku, jak i tym z doświadczeniem. W przypadku nowej restauracji program lojalnościowy pomoże pozyskać klientów. Z kolei w przypadku lokalu dłużej działającego na rynku pomoże w budowaniu lojalności klienta.
Dołączanie do programu lojalnościowego
Klient, który regularnie odwiedza Twoją restaurację z pewnością z chęcią dołączy do programu lojalnościowego. To mu się po prostu opłaci. Jeśli oczywiście odpowiednio przemyślisz jego zasady i dasz klientowi rzeczywiste korzyści z przystąpienia do niego. Dodatkowo pamiętaj, by Twój klient nie musiał przy dołączaniu do programu wypisywać formularzy, dokumentów czy tracić nadmiernie czasu. Program lojalnościowy ma być bowiem dla niego realną korzyścią, a nie stratą czasu.
Pamiętaj też, że program lojalnościowy to samonapędzający się sposób na zwiększenie zysków. Klient przychodząc do Twojego lokalu zbiera korzyści, nagrody czy powiększa rabaty. Im przychodzi częściej tym rabaty ma większe. Dlatego przychodzi coraz częściej.
Lojalny klient to skarb
Według National Restaurant Association, stowarzyszenia zrzeszającego prawie 400 tys. restauracji w USA, bez stałych klientów restauracja nie jest w stanie osiągnąć sukcesu. Dlatego tak ważna jest dbałość o każdego klienta, a szczególnie o stałego klienta. Szczera życzliwość i uprzejmość jest na pewno wskazana.
Klient lojalny to bowiem ktoś więcej, niż klient, jakich wiele w Twojej restauracji na co dzień. Musisz o niego zadbać szczególnie. Nie chodzi tu oczywiście o to, by klienta stałego faworyzować. Pamiętaj jednak, że klient stały ma prawo wymagać więcej. Niedopuszczalne są jakiekolwiek potknięcia, które mogłyby sprawić, że klient zacznie zastanawiać się czy warto dalej korzystać z Twoich usług.
W przypadku stałego klienta mile widziane jest poznanie jego przyzwyczajeń czy gustów. Dodatkowo warto, i ile to możliwe, by obsługiwała to jedna klenerka lub kelner. Buduje to więź i sprawia, że klient będzie się czuł w Twoim lokalu jeszcze lepiej. Uznaniem na pewno będzie się cieszył dodatkowo personel, który zna ulubione dania lub potrafi zareagowac odpowiednio na zamówienie klienta „to co zwykle”.
Zarabiaj więcej
Badanie pokazują, że pozyskanie nowego klienta związane jest z koniecznością kilka razy większych wydatków, niż w przypadku sprzedaży swoich usług do obecnych klientów. Co ważne klienci stali i będący uczestnikami programu lojalnościowego wydają również w lokalu więcej, niż nowi i do tego programu nie należący. To kolejny dowód, że naprawdę warto doceniać stałego klienta i o niego dbać.
Opinie – rzecz święta
Obecnie opinie o produktach czy usługach odgrywają ogromną rolę. Mogą zdecydować, o tym czy kolejny klient skorzysta z Twoich usług. Dlatego musisz dbać o swoją opinię u klientów. Zawsze staraj się uzyskać zwrotną informację na temat swoich usług. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Pod ręką na terenie lokalu możesz zostawić formularz, w którym klient będzie mógł anonimowo wyrazić swoją opinię. Możesz również do rachunku dołączyć krótką ankietę czy poprosić o wpis do księgi wyłożonej w lokalu lub umieszczonej na stronie www. Tym sposobem poznasz opinie i zastrzeżenia klientów i będziesz mógł na nie skutecznie zareagować.
Zróżnicowana karta i dania sezonowe
Klienta, który często korzysta z usług Twojego lokalu musisz czymś zaskakiwać. Jeśli przychodzi do Twojej restauracji stale to z pewnością poznał już doskonale Twoją kartę i Twoje dania. Dlatego pamiętaj, by raz na jakiś czas wprowadzić menu sezonowe np. szparagi czy dania z dyni.
Zasady tworzenia programu lojalnościowego
Obowiązkowo każdy program lojalnościowy powinien posiadać regulamin. Określać on musi prawa jego uczestników i obowiązki jego organizatora. Zasady powinna być proste i gwarantować dla klienta rzeczywistą korzyść. Może to być na przykład rabat na kolejną wizytę czy gratisowy posiłek.
Personel musi dokładnie znać zasady działania programu, by służyć zawsze klientowi informacją na temat korzyści z niego wynikających. Warto, by kelnerzy pytali również klientów o przystąpienie do programu i potrafili szczerze ich do tego zachęcić.
6 podstawowych zasad tworzenia programu lojalnościowego
By program lojalnościowy działał prawidłowo musisz wziąć pod uwagę 6 podstawowych zasad jego opracowywania.
- Prosty system nagradzania – powinien być przejrzysty i intuicyjny. Klient, który przystępuje do programu musi mieć pewność, że przyniesie on mu korzyść.
- System nagradzający lojalność i zachęcający do kolejnych zakupów – na początek małe nagrody czy korzyści dla uczestników programu, a wraz ze wzrostem długości uczestnictwa w programie i zwiększania się lojalności zwiększenie wartości nagród.
- Inwestycja klienta w program lojalnościowy – jeśli Twój program jest wystarczająco elitarny to klienci będą w stanie zapłacić nawet pewną opłatę za akces do programu.
- Program dający niepieniężne korzyści – podstawą programu powinny być gratisy czy powiększenie porcji. Należy ograniczyć proste obniżanie ceny na rzecz kodów promocyjnych i kuponów rabatowych.
- Partnerstwo z innymi firmami/instytucjami – ma na celu rozszerzenie zapewnienia potrzeb klientów. Przykładowo jeśli prowadzisz, pizzerię to możesz nawiązać współpracę z muzeum czy centrum kultury.
- Program lojalnościowy mający charakter gry – kto z nas nie lubi grać i wygrywać. Pamiętaj jednak o konieczności zgodności takich gier z przepisami prawa.
Jakikolwiek program lojalnościowy stworzysz dla swojego lokalu gastronomicznego pamiętaj, że ostatecznym jego celem jest zwiększenie ilości klientów, a co za tym idzie zysków. Pamiętaj też jednak, że program lojalnościowy musi być korzystny również dla klienta. Warto zatem stosować tu zasadę win-win. W takim przypadku występują obopólne korzyści, co jest szczególnie korzystne w nowoczesnych relacjach na linii biznes–klient.
Czytaj też: Program lojalnościowy w systemie POS
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Najlepiej dopracowane menu, idealna lokalizacja, piękny wystrój, a nawet profesjonalna obsługa nie zapewnią sukcesu Twojej restauracji, jeśli produkcja posiłku, który sprzedajesz za 30 złotych kosztuje Cię 25 złotych. Brak monitorowania food cost-u to prosty przepis na zbliżającą się wielkimi krokami katastrofę. Zobacz, jak w kilku prostych krokach uchronić się przed finansowymi problemami. |