pobierz-porady-dla-gastronomii

Optymalizacja kosztów w gastronomii  

+ 0
+ 0

Zyskowna restauracja, która przetrwa na rynku wiele lat - kto o takiej nie marzy? Aby to osiągnąć trzeba działać w sposób efektywny i skuteczny. Jednym ze sposobów osiągnięcia zysku jest redukcja kosztów. W tym artykule dowiesz się między innymi o tym, czym jest Food Cost i jak go wyliczać. A także jak ważne jest magazynowanie oraz zaopatrzenie w gastronomii.

koszty-gastronomia

Czas to pieniÄ…dz

Jak wiemy, jest takie znane przysłowie jak "czas to pieniądz". W gastronomii również się ono sprawdza. Jeżeli widzimy, że w pewnych godzinach w naszej restauracji jest pusto lub sporadyczna ilość klientów, należałoby zamknąć restaurację w tych godzinach. Generuje to jedynie koszty, takie jak zapłata wynagrodzenia pracownikom za te godziny, oraz opłaty związane z utrzymaniem lokalu.

Surowce i ich koszty

Kolejnym sposobem na optymalizacjÄ™ kosztów, jest wyliczanie Food Costu. Część z Was zapyta pewnie czym jest Food Cost? Jest to koszt surowców spożywczych potrzebnych do stworzenia sprzedawanych później daÅ„. Można go wyliczyć procentowo za pomocÄ… wzoru zarówno w skali jednego dania, jak i sprzedaży w danym okresie. Aby go wyliczyć dzielimy koszt surowca w pieniÄ…dzu przez sprzedaż netto, a na koÅ„cu mnożymy to przez 100.

Przykładowo: koszt składników potrzebnych na rosół / cena za którą jest sprzedawany * 100%.

Determinuje to wysokość pozostałych kosztów, czyli to co pozostaje musi nam wystarczyć na pozostałe koszty utrzymania gastronomii, oraz zysk.

Menu, a sprzedaż dań

Inną możliwością jest modyfikacja menu restauracji. Jeżeli widzimy, że jakiś produkt się bardzo słabo sprzedaje i przynosi same straty, to warto byłoby pomyśleć o wycofaniu go z oferty. Pozwoli to na zmniejszenie strat. Oczywiście, nie wszystkie produkty które sprzedajemy warto wycofać na stałe. Warto byłoby pomyśleć o menu sezonowym, gdyż nie w każdym okresie to co oferujemy będzie się dobrze sprzedawać, np.: chłodnik, który świetnie sprzedaje się latem, a zimą pewnie będzie najrzadziej sprzedającą się pozycją w menu.

Czytaj wiÄ™cej na temat menu restauracji: 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o menu restauracji

Zaopatrzenie i magazynowanie w gastronomii

Kolejnymi elementami, który warto by przemyÅ›leć to zaopatrzenie gastronomii oraz magazynowanie. Jazda na drugi kraniec miasta po kilogram ziemniaków o 10 groszy taÅ„szy nie jest dobrym pomysÅ‚em, gdyż koszty dojazdu bÄ™dÄ… znacznie wiÄ™ksze, niż różnica w cenie. Jeżeli wziÄ™libyÅ›my ich takÄ… ilość, że różnica miÄ™dzy zakupem w jednym punkcie handlowym, a drugim byÅ‚aby wiÄ™ksza niż koszty dojazdu to ma to sens. Jednakże, musimy również pamiÄ™tać o tym, żeby kupić ich tyle, aby byÅ‚y wykorzystane w naszej restauracji w najbliższym czasie, gdyż przetrzymywanie produktów w magazynie generuje kolejne koszty i musimy siÄ™ liczyć z tym, że mogÄ… siÄ™ przeterminować i trzeba bÄ™dzie wyrzucić to co siÄ™ zepsuje.

Systemy POS i oprogramowanie dla gastronomii

Dużą pomocą w nadzorowaniu wyżej wymienionych elementów związanych z redukcją kosztów jest specjalne oprogramowanie dla gastronomii, takie jak S4H, czy też X2. Z pomocą takiego oprogramowania możemy nadzorować finanse naszej restauracji, pracę kierowców czy też stan magazynu. Innymi korzyściami które może przynieść system gastronomiczny w lokalu, jest zautomatyzowanie i przyspieszenie obsługi sali, co prowadzi do zadowolenia klientów i częstszego odwiedzania naszej restauracji.

Zobacz, jak systemy sprzedaży uÅ‚atwiajÄ… pracÄ™: System sprzedaży dla restauracji

Ekspert-Jacek-dla-gastronomii

Autor artykuÅ‚u: Jacek Jankowski, e-mail: jacek@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Jestem specjalistą ds. rozwiązań dla gastronomii i hotelarstwa. Od lat doradzam w sprawie systemów gastronomicznych: S4H i X2. Posiadam doświadczenie we wdrożeniach tych systemów w lokalach - restauracjach, kawiarniach i hotelach.

Dowiedz się więcej:

Celem każdego wÅ‚aÅ›ciciela jest zadowolenie klienta. Zadbaj o nie koniecznie. To gwarancja przetrwania w naprawdÄ™ silnej konkurencyjnie branży gastronomiczno-hotelarskiej. PamiÄ™taj, że zaspokojenie potrzeb klientów to Twój jedyny sposób na sukces.

reklama-dla-restauracji 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież