Jak ułożyć dobre menu?
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 14, sierpień 2014 11:20
- Odsłony: 17124
Jak powinna wyglądać dobra karta menu w restauracji? Niejeden z początkujących restauratorów z pewnością zadaje sobie to pytanie. Karta musi być przede wszystkim przemyślana. A dodatkowo interesująca, różnorodna i zwięzła. Jak jednak każdą z tych cech zmieścić w jednym menu? |
Umiejętności to podstawa
Umiejętności kucharza to jedna z najważniejszych spraw, jeśli chodzi o komponowanie karty menu. Właściciel restauracji powinien wziąć je pod uwagę i wpisać do karty tylko takie potrawy, które odpowiadają umiejętnościom szefa kuchni. Największym błędem jest bowiem tworzenie menu z potraw kuchni nie znanej właścicielowi, a tym bardziej kucharzowi. Nie warto wpisywać do karty również tzw. modnych dań, jeśli nie mamy, ani umiejętności ich przygotowania ze smakiem, ani potrzebnego sprzętu.
Krótko, zwięźle i na temat...
Kolejnym istotnym elementem jest sama lista dań. Menu powinno być krótkie, proste, ale zarazem różnorodne. Krótkie menu to przede wszystkim gwarancja świeżości produktów, co jest jednym z głównych atutów każdej restauracji. Dodatkowo świadczy o rodzaju kuchni, w jakiej specjalizuje się szef kuchni. Nie warto w karcie mieszać dań z różnych rodzajów kuchni, bo takim sposobem łatwo stworzymy w naszej karcie kulinarny misz-masz. Projektując menu warto dać również klientom możliwość wymiany któregoś ze składników dania. W praktyce oznacza to, że jeśli w naszym menu znajduje się grillowany kurczak z kluseczkami półfrancuskimi pozwólmy klientowi wymienić je na inny dodatek np. ryż czy pieczone ziemniaczki, które stanowią składnik innego z dań. Jeśli chodzi z kolei o różnorodność to umieśćmy w naszym menu takie dania, które pozwolą większości klientów znaleźć coś dla siebie. Skomponujmy zatem w karcie dania z jednego rodzaju kuchni, ale pozwalające na spróbowanie różnych smaków. Niech w karcie pojawią się zatem dania mięsne, wegetariańskie, jak i z ryb. Pamiętajmy, że restaurację będą odwiedzać klienci, którzy dbają o linię i lubią zjeść zdrowo, jak i tacy, którzy chcą zjeść przede wszystkim pokaźnych rozmiarów posiłek.
Doskonałym pomysłem jest również pytanie klientów o ich preferencje kulinarne. Co jakiś czas warto włączyć do menu na próbę nowe danie i sprawdzić, jak się sprzedaje. Być może warto będzie wprowadzić je na stałe. Dobrym sposobem na przetestowanie preferencji klientów i wykorzystywanie sezonowych produktów są wkładki z potrawami, których głównych składnikiem jest sezonowy produkt np. szparagi, maliny, czy grzyby leśne.
Dostosuj potrawy do stylu restauracji
Potrawy, które serwujemy w restauracji muszą pasować do miejsca, w którym mamy restaurację, jej stylu i wystroju. Nadmorskie potrawy w górach? To się nie sprawdzi. Tak samo jak podawanie małż w budce przy drodze. Regionalizm to bardzo dobra tendencja. Pozwoli nam na podkreślenie wyjątkowości regionu i jego tradycji. Doceniany jest on szczególnie przez turystów, którzy odwiedzając podczas urlopu różne restauracje poszukują specyficznych smaków regionalnej kuchni. Takie potrawy są z pewnością znane personelowi kuchennemu i nie będzie problemów z ich przygotowaniem. Z drugiej strony występuje również aspekt praktyczno-finansowy. Składniki na regionalne potrawy są łatwiej dostępne i zazwyczaj w niższych cenach, niż produkty z odległych krańców świata. Co w efekcie przekłada się na niższą cenę dania dla klienta.
Praca nad kartÄ… nie ustaje
Niestety często popełnianym błędem jest myślenie, że raz stworzona karta wystarczy nam na kilka, a nawet kilkanaście lat prowadzenia lokalu. Tworzenie karty to proces, który trwa nieprzerwanie. Na bieżąco trzeba weryfikować sprzedawalność dań i dokonywać zmian w karcie. Dania, które są niepopularne lepiej zastąpić innymi, które będą cieszyły się większym powodzeniem. Dobrym sposobem na sprawdzenie, ile w przeciągu na przykład miesiąca sprzedajemy danej pozycji z karty jest system sprzedaży. Korzystając z tego narzędzia łatwo i szybko zweryfikujemy pozycje z naszej karty i podejmiemy decyzję o wprowadzeniu zmian.
Podstawowe zasady budowy karty menu
Budując kartę należy wziąć pod uwagę podstawowe zasady:
- umieścić logo i nazwę restauracji na okładce karty,
- wpisać do karty imię i nazwisko szefa kuchni,
- umieścić godziny i dni otwarcia restauracji,
- zachować poprawność stylistyczną i ortograficzną,
- umieścić tłumaczenie na obce języki (obowiązkowo na język angielski),
- respektować pisownię klasycznych dań,
- zachować odpowiednie odstępy pomiędzy kolejnymi pozycjami, by karta była czytelna i przejrzysta,
- zachować łatwo czytelny rodzaj i rozmiar czcionki,
- podać cenę każdego z dań wraz z informacją czy zawiera podatek,
- przygotować część kart bez cen - w przypadku restauracji typu premium obowiązkowo.
Nie bez znaczenia są również takie elementy, jak:
- ilość stron karty,
- rodzaj spięcia,
- wielkość.
Mają one decydujące znczenie, jeśli chodzi o wygodę przeglądania karty. Dodatkowo bezwzględnie musimy pamiętać o regularnym przeglądzie stanu czystości kart. Menu, które nosi znamiona konsumowanych dań nie wygląda elegancko i nie zachęca z pewnością do korzystania z usług.
Podsumowując menu musi być;
- nie za długie,
- uwzględniać różne preferencje smakowe,
- odzwierciedlać charakter restauracji,
- i koniecznie stale aktualizowane.
Zastosowanie tych zasad z pewnością pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu i budowie restauracji, jako lokalu pierwszego wyboru w oczach klientów.
Czytaj też: 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o menu restauracji
Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl O mnie: Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli. |
Dowiedz się więcej:
Dlaczego promocje mają tak ogromną moc? Dlaczego pozwalają na szybkie i łatwe zwiększenie obrotów nie tylko w lokalu gastronomicznych, ale w każdym biznesie? Odpowiedź jest prosta. Podczas zniżki otrzymujemy usługę o takiej samej jakości, ale w dużo niższej cenie. |
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.