pobierz-porady-dla-gastronomii

Jak ułożyć dobre menu?  

+ 1
+ 0

Jak powinna wyglądać dobra karta menu w restauracji? Niejeden z początkujących restauratorów z pewnością zadaje sobie to pytanie. Karta musi być przede wszystkim przemyślana. A dodatkowo interesująca, różnorodna i zwięzła. Jak jednak każdą z tych cech zmieścić w jednym menu? 

karta-menu-gastronomia

Umiejętności to podstawa

Umiejętności kucharza to jedna z najważniejszych spraw, jeśli chodzi o komponowanie karty menu. Właściciel restauracji powinien wziąć je  pod uwagę i wpisać do karty tylko takie potrawy, które odpowiadają umiejętnościom szefa kuchni. Największym błędem jest bowiem tworzenie menu z potraw kuchni nie znanej właścicielowi, a tym bardziej kucharzowi. Nie warto wpisywać do karty również tzw. modnych dań, jeśli nie mamy, ani umiejętności ich przygotowania ze smakiem, ani potrzebnego sprzętu. 

Krótko, zwięźle i na temat...

Kolejnym istotnym elementem jest sama lista dań. Menu powinno być krótkie, proste, ale zarazem różnorodne. Krótkie menu to przede wszystkim gwarancja świeżości produktów, co jest jednym z głównych atutów każdej restauracji. Dodatkowo świadczy o rodzaju kuchni, w jakiej specjalizuje się szef kuchni. Nie warto w karcie mieszać dań z różnych rodzajów kuchni, bo takim sposobem łatwo stworzymy w naszej karcie kulinarny misz-masz. Projektując menu warto dać również klientom możliwość wymiany któregoś ze składników dania. W praktyce oznacza to, że jeśli w naszym menu znajduje się grillowany kurczak z kluseczkami półfrancuskimi pozwólmy klientowi wymienić je na inny dodatek np. ryż czy pieczone ziemniaczki, które stanowią składnik innego z dań. Jeśli chodzi z kolei o różnorodność to umieśćmy w naszym menu takie dania, które pozwolą większości klientów znaleźć coś dla siebie. Skomponujmy zatem w karcie dania z jednego rodzaju kuchni, ale pozwalające na spróbowanie różnych smaków. Niech w karcie pojawią się zatem dania mięsne, wegetariańskie, jak i z ryb. Pamiętajmy, że restaurację będą odwiedzać klienci, którzy dbają o linię i lubią zjeść zdrowo, jak i tacy, którzy chcą zjeść przede wszystkim pokaźnych rozmiarów posiłek. 

Doskonałym pomysłem jest również pytanie klientów o ich preferencje kulinarne. Co jakiś czas warto włączyć do menu na próbę nowe danie i sprawdzić, jak się sprzedaje. Być może warto będzie wprowadzić je na stałe. Dobrym sposobem na przetestowanie preferencji klientów i wykorzystywanie sezonowych produktów są wkładki z potrawami, których głównych składnikiem jest sezonowy produkt np. szparagi, maliny, czy grzyby leśne.

Dostosuj potrawy do stylu restauracji

Potrawy, które serwujemy w restauracji muszą pasować do miejsca, w którym mamy restaurację, jej stylu i wystroju. Nadmorskie potrawy w górach? To się nie sprawdzi. Tak samo jak podawanie małż w budce przy drodze. Regionalizm to bardzo dobra tendencja. Pozwoli nam na podkreślenie wyjątkowości regionu i jego tradycji. Doceniany jest on szczególnie przez turystów, którzy odwiedzając podczas urlopu różne restauracje poszukują specyficznych smaków regionalnej kuchni. Takie potrawy są z pewnością znane personelowi kuchennemu i nie będzie problemów z ich przygotowaniem. Z drugiej strony występuje również aspekt praktyczno-finansowy. Składniki na regionalne potrawy są łatwiej dostępne i zazwyczaj w niższych cenach, niż produkty z odległych krańców świata. Co w efekcie przekłada się na niższą cenę dania dla klienta. 

Praca nad kartą nie ustaje

Niestety często popełnianym błędem jest myślenie, że raz stworzona karta wystarczy nam na kilka, a nawet kilkanaście lat prowadzenia lokalu. Tworzenie karty to proces, który trwa nieprzerwanie. Na bieżąco trzeba weryfikować sprzedawalność dań i dokonywać zmian w karcie. Dania, które są niepopularne lepiej zastąpić innymi, które będą cieszyły się większym powodzeniem. Dobrym sposobem na sprawdzenie, ile w przeciągu na przykład miesiąca sprzedajemy danej pozycji z karty jest system sprzedaży. Korzystając z tego narzędzia łatwo i szybko zweryfikujemy pozycje z naszej karty i podejmiemy decyzję o wprowadzeniu zmian. 

Podstawowe zasady budowy karty menu

Budując kartę należy wziąć pod uwagę podstawowe zasady:

  • umieścić logo i nazwę restauracji na okładce karty,
  • wpisać do karty imię i nazwisko szefa kuchni,
  • umieścić godziny i dni otwarcia restauracji,
  • zachować poprawność stylistyczną i ortograficzną,
  • umieścić tłumaczenie na obce języki (obowiązkowo na język angielski),
  • respektować pisownię klasycznych dań,
  • zachować odpowiednie odstępy pomiędzy kolejnymi pozycjami, by karta była czytelna i przejrzysta,
  • zachować łatwo czytelny rodzaj i rozmiar czcionki,
  • podać cenę każdego z dań wraz z informacją czy zawiera podatek,
  • przygotować część kart bez cen - w przypadku restauracji typu premium obowiązkowo.

Nie bez znaczenia są również takie elementy, jak:

  • ilość stron karty,
  • rodzaj spięcia,
  • wielkość.

Mają one decydujące znczenie, jeśli chodzi o wygodę przeglądania karty. Dodatkowo bezwzględnie musimy pamiętać o regularnym przeglądzie stanu czystości kart. Menu, które nosi znamiona konsumowanych dań nie wygląda elegancko i nie zachęca z pewnością do korzystania z usług. 

Podsumowując menu musi być;

  • nie za długie, 
  • uwzględniać różne preferencje smakowe,
  • odzwierciedlać charakter restauracji, 
  • i koniecznie stale aktualizowane. 

Zastosowanie tych zasad z pewnością pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu i budowie restauracji, jako lokalu pierwszego wyboru w oczach klientów

 

Czytaj też: 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o menu restauracji

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Oszczędności przydają się w każdym biznesie. Również w lokalu gastronomicznym. Sprawdź swoje wydatki i zastanów się na czym mógłbyś oszczędzić. A może menu będzie jednym z pierwszych sposobów na oszczędności? zasady-zarzadzania-restauracja-5

Komentarze   

0 #2 Karol 2016-12-05 13:03
Najważniejsze to dokłdnie przemyśleć kształt takiej karty- jak ma dokłądnie wyglądać, rozpisanie potraw, drinków, napojów w odpowiednich kolumnach. Spójność z logo, kolorystyką lokalu.
Cytować
0 #1 Karol 2016-12-05 12:58
Przede wszystkim należy dokładnie przemyśleć stronę graficzną karty_ musi być ona spójna np. z kolorami wiodącymi, logo, itp.
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież