pobierz-porady-dla-gastronomii

Jak uÅ‚ożyć dobre menu?  

+ 1
+ 0

Jak powinna wyglÄ…dać dobra karta menu w restauracji? Niejeden z poczÄ…tkujÄ…cych restauratorów z pewnoÅ›ciÄ… zadaje sobie to pytanie. Karta musi być przede wszystkim przemyÅ›lana. A dodatkowo interesujÄ…ca, różnorodna i zwiÄ™zÅ‚a. Jak jednak każdÄ… z tych cech zmieÅ›cić w jednym menu? 

karta-menu-gastronomia

Umiejętności to podstawa

UmiejÄ™tnoÅ›ci kucharza to jedna z najważniejszych spraw, jeÅ›li chodzi o komponowanie karty menu. WÅ‚aÅ›ciciel restauracji powinien wziąć je  pod uwagÄ™ i wpisać do karty tylko takie potrawy, które odpowiadajÄ… umiejÄ™tnoÅ›ciom szefa kuchni. NajwiÄ™kszym bÅ‚Ä™dem jest bowiem tworzenie menu z potraw kuchni nie znanej wÅ‚aÅ›cicielowi, a tym bardziej kucharzowi. Nie warto wpisywać do karty również tzw. modnych daÅ„, jeÅ›li nie mamy, ani umiejÄ™tnoÅ›ci ich przygotowania ze smakiem, ani potrzebnego sprzÄ™tu. 

Krótko, zwięźle i na temat...

Kolejnym istotnym elementem jest sama lista daÅ„. Menu powinno być krótkie, proste, ale zarazem różnorodne. Krótkie menu to przede wszystkim gwarancja Å›wieżoÅ›ci produktów, co jest jednym z głównych atutów każdej restauracji. Dodatkowo Å›wiadczy o rodzaju kuchni, w jakiej specjalizuje siÄ™ szef kuchni. Nie warto w karcie mieszać daÅ„ z różnych rodzajów kuchni, bo takim sposobem Å‚atwo stworzymy w naszej karcie kulinarny misz-masz. ProjektujÄ…c menu warto dać również klientom możliwość wymiany któregoÅ› ze skÅ‚adników dania. W praktyce oznacza to, że jeÅ›li w naszym menu znajduje siÄ™ grillowany kurczak z kluseczkami półfrancuskimi pozwólmy klientowi wymienić je na inny dodatek np. ryż czy pieczone ziemniaczki, które stanowiÄ… skÅ‚adnik innego z daÅ„. JeÅ›li chodzi z kolei o różnorodność to umieśćmy w naszym menu takie dania, które pozwolÄ… wiÄ™kszoÅ›ci klientów znaleźć coÅ› dla siebie. Skomponujmy zatem w karcie dania z jednego rodzaju kuchni, ale pozwalajÄ…ce na spróbowanie różnych smaków. Niech w karcie pojawiÄ… siÄ™ zatem dania miÄ™sne, wegetariaÅ„skie, jak i z ryb. PamiÄ™tajmy, że restauracjÄ™ bÄ™dÄ… odwiedzać klienci, którzy dbajÄ… o liniÄ™ i lubiÄ… zjeść zdrowo, jak i tacy, którzy chcÄ… zjeść przede wszystkim pokaźnych rozmiarów posiÅ‚ek. 

Doskonałym pomysłem jest również pytanie klientów o ich preferencje kulinarne. Co jakiś czas warto włączyć do menu na próbę nowe danie i sprawdzić, jak się sprzedaje. Być może warto będzie wprowadzić je na stałe. Dobrym sposobem na przetestowanie preferencji klientów i wykorzystywanie sezonowych produktów są wkładki z potrawami, których głównych składnikiem jest sezonowy produkt np. szparagi, maliny, czy grzyby leśne.

Dostosuj potrawy do stylu restauracji

Potrawy, które serwujemy w restauracji muszÄ… pasować do miejsca, w którym mamy restauracjÄ™, jej stylu i wystroju. Nadmorskie potrawy w górach? To siÄ™ nie sprawdzi. Tak samo jak podawanie małż w budce przy drodze. Regionalizm to bardzo dobra tendencja. Pozwoli nam na podkreÅ›lenie wyjÄ…tkowoÅ›ci regionu i jego tradycji. Doceniany jest on szczególnie przez turystów, którzy odwiedzajÄ…c podczas urlopu różne restauracje poszukujÄ… specyficznych smaków regionalnej kuchni. Takie potrawy sÄ… z pewnoÅ›ciÄ… znane personelowi kuchennemu i nie bÄ™dzie problemów z ich przygotowaniem. Z drugiej strony wystÄ™puje również aspekt praktyczno-finansowy. SkÅ‚adniki na regionalne potrawy sÄ… Å‚atwiej dostÄ™pne i zazwyczaj w niższych cenach, niż produkty z odlegÅ‚ych kraÅ„ców Å›wiata. Co w efekcie przekÅ‚ada siÄ™ na niższÄ… cenÄ™ dania dla klienta. 

Praca nad kartÄ… nie ustaje

Niestety czÄ™sto popeÅ‚nianym bÅ‚Ä™dem jest myÅ›lenie, że raz stworzona karta wystarczy nam na kilka, a nawet kilkanaÅ›cie lat prowadzenia lokalu. Tworzenie karty to proces, który trwa nieprzerwanie. Na bieżąco trzeba weryfikować sprzedawalność daÅ„ i dokonywać zmian w karcie. Dania, które sÄ… niepopularne lepiej zastÄ…pić innymi, które bÄ™dÄ… cieszyÅ‚y siÄ™ wiÄ™kszym powodzeniem. Dobrym sposobem na sprawdzenie, ile w przeciÄ…gu na przykÅ‚ad miesiÄ…ca sprzedajemy danej pozycji z karty jest system sprzedaży. KorzystajÄ…c z tego narzÄ™dzia Å‚atwo i szybko zweryfikujemy pozycje z naszej karty i podejmiemy decyzjÄ™ o wprowadzeniu zmian. 

Podstawowe zasady budowy karty menu

Budując kartę należy wziąć pod uwagę podstawowe zasady:

  • umieÅ›cić logo i nazwÄ™ restauracji na okÅ‚adce karty,
  • wpisać do karty imiÄ™ i nazwisko szefa kuchni,
  • umieÅ›cić godziny i dni otwarcia restauracji,
  • zachować poprawność stylistycznÄ… i ortograficznÄ…,
  • umieÅ›cić tÅ‚umaczenie na obce jÄ™zyki (obowiÄ…zkowo na jÄ™zyk angielski),
  • respektować pisowniÄ™ klasycznych daÅ„,
  • zachować odpowiednie odstÄ™py pomiÄ™dzy kolejnymi pozycjami, by karta byÅ‚a czytelna i przejrzysta,
  • zachować Å‚atwo czytelny rodzaj i rozmiar czcionki,
  • podać cenÄ™ każdego z daÅ„ wraz z informacjÄ… czy zawiera podatek,
  • przygotować część kart bez cen - w przypadku restauracji typu premium obowiÄ…zkowo.

Nie bez znaczenia są również takie elementy, jak:

  • ilość stron karty,
  • rodzaj spiÄ™cia,
  • wielkość.

MajÄ… one decydujÄ…ce znczenie, jeÅ›li chodzi o wygodÄ™ przeglÄ…dania karty. Dodatkowo bezwzglÄ™dnie musimy pamiÄ™tać o regularnym przeglÄ…dzie stanu czystoÅ›ci kart. Menu, które nosi znamiona konsumowanych daÅ„ nie wyglÄ…da elegancko i nie zachÄ™ca z pewnoÅ›ciÄ… do korzystania z usÅ‚ug. 

PodsumowujÄ…c menu musi być;

  • nie za dÅ‚ugie, 
  • uwzglÄ™dniać różne preferencje smakowe,
  • odzwierciedlać charakter restauracji, 
  • i koniecznie stale aktualizowane. 

Zastosowanie tych zasad z pewnością pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu i budowie restauracji, jako lokalu pierwszego wyboru w oczach klientów

 

Czytaj też: 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o menu restauracji

Ekspert-Ewelina-dla-gastronomii-d1

Autor artykułu: Ewelina Krośnia, e-mail: ewelina@dla-gastronomii.pl

O mnie:

Doradzam w wyborze systemów gastronomicznych i programów hotelowych. Prowadzę szkolenia z obsługi programów S4H i X2 dla właścicieli, managerów oraz pracowników lokali gastronomicznych i hoteli.

Dowiedz się więcej:

Dlaczego promocje mają tak ogromną moc? Dlaczego pozwalają na szybkie i łatwe zwiększenie obrotów nie tylko w lokalu gastronomicznych, ale w każdym biznesie? Odpowiedź jest prosta. Podczas zniżki otrzymujemy usługę o takiej samej jakości, ale w dużo niższej cenie. 9 promocji dla restauracji

Komentarze   

+1 #2 Karol 2016-12-05 13:03
Najważniejsze to dokłdnie przemyśleć kształt takiej karty- jak ma dokłądnie wyglądać, rozpisanie potraw, drinków, napojów w odpowiednich kolumnach. Spójność z logo, kolorystyką lokalu.
Cytować
+1 #1 Karol 2016-12-05 12:58
Przede wszystkim należy dokładnie przemyśleć stronę graficzną karty_ musi być ona spójna np. z kolorami wiodącymi, logo, itp.
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież